Kako se pravilno učiti in kako paradižniki pomagajo proti odlašanju

Slovenija 02. Jun 202414:35 2 komentarja
Šola
Denis Sadiković/N1

O tem, kakšne tehnike in rutine učenja so učinkovite, kako jih vzpostaviti in kako vzdrževati, smo se pogovarjali s profesorice pedagoške psihologije dr. Mojco Juriševič. V Svetovalnem centru za otroke, mladostnike in starše Maribor pa so pripravili tudi nekaj video nasvetov, kako se spopasti z odlašanjem. Obvezno branje ob zaključku tega šolskega leta, še bolj pa ob začetku prihodnjega.

Zaključevanje šolskega leta je naporno tako za učence in dijake, ki poskušajo v tem času nadoknaditi zamujeno čez leto, kot tudi za tiste, ki so delali sproti. Zgostijo se namreč preverjanja znanja in v relativno kratkem času je treba pridobiti veliko ocen, od katerih je v višjih razredih oziroma letnikih odvisen tudi vpis.

“V tem zaključnem obdobju učitelji znanju, ki so ga učenci usvajali skozi vse šolsko leto, dodelijo končno vrednost, ocene, obenem pa tudi učenci sami premislijo, kakšno je njihovo znanje in kako so do tega znanja prišli. Torej, kako so se učili in kaj so se o svojem učenju naučili za nadaljnje učenje oziroma za naslednje šolsko leto,” je povedala profesorica pedagoške psihologije dr. Mojca Juriševič z ljubljanske pedagoške fakultete.

Tudi učiti se je treba naučiti

šolske potrebščine
Denis Sadiković/N1

Tudi učiti se je namreč treba naučiti. Gre za proces pridobivanja učnih in delovnih navad, s katerim je zato treba začeti 1. septembra, na pa šele aprila ali maja.

Kako naj si torej učenci in dijaki organizirajo učenje, da bo to učinkovito – še posebej, ko so zahteve visoke in je treba pridobivati ocene iz več predmetov?

1. Cilji, prioritete, organizacija časa

Mojca Juriševič je poudarila, da je treba izhajati iz ciljev, ki si jih učenec postavi za učenje v tem obdobju. “Pomembno je, da dobro premisli, kaj želi doseči pri posameznem predmetu in kako so ti cilji realni glede na to, kako se je med šolskim letom učil in kaj je (že) dosegel.

Glede na postavljene prioritete si nato organizira čas – naredi mesečni, tedenski in dnevni razpored učenja za posamezne predmete ter se ga drži. Pomembno je tudi, da poleg razporeda za učenje načrtuje tudi čas za odmore, krajše in daljše, ki vključujejo dovolj gibanja, ter da poskrbi za zdravo prehrano in dovolj spanja.”

2. Starši: okolje in spremljanje

Kako lahko ob tem pomagajo starši? “Prednostna odgovornost staršev je, da otroku zagotovijo okolje, v katerem se lahko sproščeno uči, ter spremljajo njegovo delo. Konkretno se podpora nanaša na to, da otroka spodbujajo, ko je treba, ga po potrebi spomnijo na meje, ki se jih je treba pri učnem delu držati, ter sodelujejo s šolo oz. učitelji,” je naštela. Mlajši in tudi nekateri starejši učenci in dijaki pri tem potrebujejo več, drugi manj podpore.

3. Natančen urnik, urejen prostor, brez telefonov

šolske potrebščine
Denis Sadiković/N1

Takšno strukturo je, kot rečeno, dobro uvesti že ob začetku šolskega leta in je tudi v stresnem zaključevalnem obdobju ni smiselno preveč spreminjati. “Strokovne izkušnje kažejo, da je v zaključevalnem obdobju najbolj koristna struktura, ki jo učenec že pozna, saj tako ne izgublja dragocenega časa z vzpostavljanjem rutine, temveč se lahko popolnoma posveti zadnjim pripravam na preizkuse znanja. V tem obdobju pomaga, pripovedujejo učno uspešni učenci, natančen urnik in urejen prostor za učenje, pa uporaba tehnik sproščanja ter izogibanje motilcem pozornosti. Med njimi je danes treba posebej opozoriti na mobilne telefone, ki zaradi dokazanih škodljivih učinkov na učenje ne bi smeli imeti mesta ob učencu v času, ko se uči.”

4. Učenec mora biti pri učenju aktiven. Kako? Zapiski, vaje, podčrtovanje …

Učenci pogosto mislijo, da je dovolj, da vse popoldne gledajo v knjigo, vendar pa to ni efektivno učenje, opozarjajo pedagogi. Mojca Juriševič poudarja, da je za učinkovito učenje pomembna učenčeva aktivnost. To pomeni, da na primer dela lastne zapiske, vaje (na primer računanje, risanje, kvize), uporablja mnemotehnike (asociacije, akronime, palačo spomina, izpiske, podčrtovanje …), koristno je lahko tudi skupinsko učenje oziroma ponavljanje, še pravi Juriševič.

5. S paradižniki proti odlašanju

Starši in učitelji pogosto opažajo, da imajo učenci težave zaradi odlašanja učenja – včasih, ker ne vedo, kako bi se učenja lotili, ker se jim zdi naloga pretežka, ali pa tudi zato, ker se bojijo neuspeha.

Strokovni delavci Svetovalnega centra za otroke, mladostnike in starše Maribor so v sodelovanju z Nacionalnim inštitutom za javno zdravje (NIJZ) in ljubljansko fakulteto za računalništvo in informatiko pripravili nekaj animiranih posnetkov z nasveti, kako se spopasti z odlašanjem, pri čemer poudarjajo, da je prvi korak soočenje s tem, da imamo težavo.

Pomodoro štoparica
foto: Profimedia

Ena od tehnik, ki je učencem lahko v pomoč, je tehnika pomodoro. Ime je dobila po kuhinjskem merilniku časa, ki po obliki spominja na paradižnik (italijansko pomodoro), predvideva pa učenje v krajših etapah z vmesnimi odmori.

Tehnika vključuje pet korakov, ki so jih strokovni delavci v posnetkih opisali takole:

1. korak: Izberi nalogo, ki je trenutno najpomembnejša.

2. korak: Odstrani vse motilce, kot so telefon, televizija … in poišči miren kotiček, kjer te nihče ne bo motil.

3. korak: Štoparico nastavi na 25 minut. Učenci, stari 10 do 12 let, lahko sprva poskusijo tudi z nekoliko krajšimi učnimi etapami, na primer med 10- in 15-minutnimi.

4. korak: Začni z nalogo in se nanjo osredotoči, kolikor se lahko. Z delom prenehaj šele, ko se čas izteče. Če pa začutiš pravi učni zagon, lahko nekoliko podaljšaš učenje. A ko se ustaviš, si privošči odmor.

5. korak: Privošči si odmor in nagrado.

Nekatere različice pomodoro tehnike predlagajo štiri etape po 25 minut z vmesnimi 5-minutnimi odmori, na koncu pa daljši odmor. Najpomembnejši del pomodoro tehnike je nagrada. Ko se namreč veseliš nagrade, možgani pomagajo k boljši osredotočenosti na nalogo, so v posnetku še poudarili strokovnjaki.

Več nasvetov o tem, kako se spopasti z odlašanjem, si lahko ogledate v animiranih posnetkih, ki so dostopni tukaj: https://www.svetovalnicenter-mb.si/odlasanje-video-predlogi/

Več o tem, kako lahko starši podprejo svoje otroke pri učenju in zakaj imajo previsoka pričakovanja lahko nasprotni učinek, pa lahko preberete v današnjem članku Kako mirno in uspešno zvoziti zaključek šolskega leta.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje