V nedeljo bodo v veljavo stopila nova pravila, po katerih bodo lahko potrošniki v EU združili moči in svoje pravice branili preko skupinskih tožb. S tem bo vzpostavljen harmoniziran model za skupinsko ukrepanje v vseh članicah, ki potrošnikom omogoča pravno zaščito in predvideva tudi ustrezne varovalke v izogib zlorabam sistema.
“V EU verjamemo, da je doseganje visoke ravni varstva potrošnikov temeljna pravica, ta direktiva pa je bistveno orodje za uveljavljanje te pravice. Potrošniki imajo zdaj možnost, da združijo svoje moči v enotnih, vseevropskih skupnih ukrepih, da bi zagotovili, da vsa podjetja, vključno z največjimi, spoštujejo njihove pravice,” je dejal komisar za pravosodje Didier Reynders.
Države članice morajo uvesti vsaj enega od učinkovitih mehanizmov, ki bo kvalificiranim organizacijam, kot so npr. potrošniške, omogočal zastopniške tožbe, s katerimi bodo zahtevale odškodnino, sodne prepovedi in nadomestitev ali popravilo izdelka v imenu skupine potrošnikov, oškodovanih zaradi nezakonite poslovne prakse oz. kršitve zakonodaje EU, so ob potrditvi pravnega okvira novembra lani pojasnili v Evropskem parlamentu.
Organizacije, ki bodo v imenu skupine potrošnikov sprožile čezmejne postopke, bodo morale povsod po EU izpolnjevati enake kriterije. Morale bodo biti neprofitne organizacije, dokazati bodo morale določeno stopnjo stabilnosti in dokazovati ukrepanje v imenu javnosti.
V primeru postopkov na domačem trgu pa bodo morale v celoti izpolnjevati kriterije po nacionalni zakonodaji. V pravila bodo vgrajene tudi ustrezne varovalke v izogib zlorabam sistema. Organizacije bodo morale pripraviti tudi ustrezne postopke, s katerimi se bodo izognile morebitnim konfliktom interesa in zunanjim vplivom.
Individualni postopek je drag in dolgotrajen
Kolektivne tožbe bo mogoče sprožati proti trgovcem v primeru domnevne kršitve zakonodaje EU na številnih področjih, kot so npr. varovanje podatkov, potovanja in turizem, finančne storitve, energetika in telekomunikacije. Sodna odločitev, ki bo pri določenem podjetju ugotovila kršitve, bo služila kot dokaz za obstoj kršitev v drugih postopkih proti nekemu podjetju s sorodno vsebino.
Države članice imajo dve leti časa, da direktivo prenesejo v nacionalne zakonodaje, v naslednjem koraku pa bodo morale nova pravila uveljaviti v šestih mesecih.
V nekaterih članicah potrošniki že lahko sprožijo skupinske tožbe na sodiščih, a po novem bo ta možnost na voljo v vseh državah EU. Skupinske tožbe so zelo znane v ZDA, v zadnjem času pa so bolj aktualne tudi v Evropi, predvsem v luči afere z goljufanjem pri meritvah izpustov vozil.
Uveljavitev novih pravil so pozdravili v krovni evropski potrošniški organizaciji BEUC, ob čemer so države pozvali, naj pospešijo implementacijo novih pravil. “Gre za velik korak naprej za potrošnike. Individualni postopek na sodišču je drag, dolgotrajen, odškodninski zneski pa niso vedno visoki. Za manjše zneske, za predmete, kot so okvarjeni pametni telefoni ali nezakonita obdelava osebnih podatkov, ljudje pogosto ne morejo iskati pravice sami,” je poudarila namestnica generalnega direktorja BEUC Ursula Pachl.
Vse N1ajboljše: Kaj se dogaja v zakulisju N1?
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.
Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje