Z novim letom se obeta sprememba za kmete, gozdarje in čebelarje, ki so upravičeni do cenejšega goriva za svojo mehanizacijo. Takšen popust bodo uveljavljali z identifikacijsko številko, ki jo bodo pokazali na črpalki. Gorivo, ki ga bodo točili v svoje traktorje in stroje, pa bo pravzaprav ekstra lahko kurilno olje. Obarvano bo rdeče kot že doslej. Kot so sporočili iz Petrola, je ekstra lahko kurilno olje primerno tako za ogrevanje kot kmetijsko mehanizacijo.
Nedavne spremembe davčne zakonodaje in s tem zakona o trošarinah prinašajo tudi drugačen način obračunavanja trošarin na gorivo za kmete. Doslej so kmetje za traktorje in kmetijske stroje na črpalkah kupovali navaden dizel, nato pa naknadno dobili povračilo dela trošarine. Po novem letu pa se obeta sprememba. Kmetje, gozdarji in čebelarji, ki so upravičeni do takšnega popusta, bodo dobili identifikacijske številke, ki jim bodo omogočale nakup posebej obarvanega goriva, za katero bodo že ob nakupu plačali nižjo ceno. Kot so iz Petrola sporočili danes, bo to ekstra lahko kurilno olje – primerno tako za ogrevanje kot kmetijsko mehanizacijo.
Ali so za tekoče leto upravičeni do nakupa tovrstnega cenejšega goriva za pogon kmetijske in gozdarske mehanizacije ter vozil za prevoz čebeljih panjev, bodo upravičenci lahko preverili prek portala eDavki. Dobili bodo svojo številko oziroma 11-mestno enolično identifikacijsko oznako (EIO), ki je sestavljena iz davčne številke in zadnjih treh številk enotne matične številke občana (EMŠO). EIO si bo lahko upravičenec v obliki QR kode tudi natisnil na eDavkih.
Črpalke bodo zaklenjene
Ob prihodu na črpalko bo upravičenec torej prodajalcu povedal svojo EIO-številko in se identificiral z osebnim dokumentom. Kot so sporočili s Petrola, bo prodajno osebje preverilo, ali je stranka upravičena do nakupa, in šele na podlagi identifikacije dovolilo točenje goriva v rezervoar stroja ali v ustrezno embalažo. Takrat bodo zaposleni na črpalki tudi odklenili točilni agregat, ki bo sicer zaklenjen. Enaka praksa je veljala že doslej ob nakupu kurilnega olja za ogrevanje.
V Petrolu so se odločili, da bodo tako kupcem, ki bodo uveljavljali omenjeni kmetijski “popust”, kot tistim, ki pri njih kupujejo kurilno olje za ogrevanje, ponudili isto gorivo. “Gre za gorivo, ki je po kakovostnih zahtevah prilagojeno uporabi v dizelskih motorjih, tako v starejših kot v najsodobnejših, in izpolnjuje vse zahteve aktualnega evropskega standarda za dizelske motorje EN590 (v SLO: SIST EN 590). Sočasno gorivo izpolnjuje tudi zahteve, ki veljajo za kurilo olje za ogrevanje,” so sporočili s Petrola. Imenovalo se bo “kurilno olje ekstra lahko GK” oziroma “KOEL GK”.
Na voljo bo na približno 200 Petrolovih črpalkah, povsod, kjer zdaj prodajajo kurilno olje. Da bi preprečili zlorabe oziroma omogočili davčni nadzor, bo to gorivo obarvano z rdečo barvo. Za morebitno nenamensko rabo – če bi gorivo na primer namesto v traktorju uporabil v osebnem vozilu – je seveda odgovoren kupec sam.
Iz MOL Slovenija so nam odgovorili, da bo omenjeno gorivo na voljo na devetih lokacijah. “Gre za bencinske servise, kjer je bilo že do sedaj na voljo ekstra lahko kurilno olje. Število lokacij je omejeno, ker smo imeli v ponudbi kurilno olje le na nekaterih servisih, kajti za uvedbo dodatne vrste goriva so potrebne bistvene prilagoditve,” so zapisali in pojasnili, da so bile za prodajo KOEL GK potrebne prilagoditve informacijskega sistema preko povezave s Finančno upravo (FURS), saj je pred prodajo goriva za kmetijsko mehanizacijo treba preveriti upravičenost nakupa na osnovi predložene identifikacijske številke kupca in osebnega dokumenta. “Če je že bilo v prodaji ekstra lahko kurilno olje, so za prodajo goriva za kmetijsko mehanizacijo potrebne samo prilagoditve informacijske tehnologije. Je pa to bistveno drugače, če ekstra lahkega kurilnega olja ni bilo v ponudbi. V teh primerih je potrebna tudi velika infrastrukturna prilagoditev – vgradnja dodatnega podzemnega rezervoarja, spremembe točilnih avtomatov in cevovodov ter seveda predhodna pridobitev gradbenega dovoljenja za tak poseg in druge zahtevane spremembe, ki jih narekujejo zakonodaja ter predpisani postopki,” pravijo pri MOL-u. Gorivo za kmete bo na voljo na njihovih bencinskih servisih Maribor Radvanje, Šmarje pri Jelšah, Senožeti, Miklavž pri Mariboru, Šalovci, Hotiza, Lenart, Radlje ob Dravi in Laško.
Kakšne kakovosti bo gorivo?
Ob predlogu spremembe je predstavnike kmetov zaskrbelo, da bi bilo tovrstno gorivo slabše kakovosti in da bi se jim zato kvarili stroji in traktorji. Take so bile namreč izkušnje njihovih hrvaških kolegov, kjer po podobnem sistemu kupujejo cenejši ‘plavi dizel’.
Na Petrolu zagotavljajo, da se to ne bo dogajalo. “Kurilno olje ekstra lahko GK je gorivo, ki se lahko uporablja tako za ogrevanje kot tudi za pogon dizelskih motorjev. Njegove fizikalno-kemijske lastnosti kot tudi pravila rabe bo v prihodnje določal prenovljeni standard SIST 1011,” so pojasnili. Skrb kmetom, da bi bila kakovost goriva slabša zaradi dodajanja biodizla (ta je manj obstojen in lahko povzroči okvaro stroja, če dlje stoji v rezervoarju) je odveč, pravijo na Petrolu. “Gorivo bo označeno in ne bo smelo vsebovati biogoriv (biodizla), nizkotemperaturne lastnosti pa bodo prilagojene letnim obdobjem rabe, kot to že danes velja za dizelsko gorivo. Nobena od teh posebnosti ne omejuje ene ali druge vrste rabe goriva, niti v pečeh kot tudi ne v dizelskih pogonskih motorjih. To velja tako za starejše kot tudi najsodobnejše peči oziroma pogonske agregate kmetijske mehanizacije.”
Ker so kmetje izrazili skrbi glede kakovosti goriva, je Kmetijsko-gozdarska zbornica Slovenije (KGZS) naročila laboratorijske analize. “Vzeti so bili vzorci dizelskega goriva in ekstra lahkega kurilnega olja. Analize so pokazale, da odstopanj od mejnih vrednosti ni, vsi rezultati so bili skladni z Uredbo o fizikalno-kemijskih lastnostih tekočih goriv oziroma zgoraj omenjenim standardom,” pravijo na zbornici, ki jo vodi Roman Žveglič. Ponovne analize bo KGZS izvedla po novem letu, ko bodo gorivo začeli prodajati.
Prav tako so zastopniki podjetij – tako proizvajalcev traktorjev in kmetijskih strojev kot peči – zagotovili, da uporaba označenega goriva ne bo vplivala na uveljavljanje garancije.
“Kljub zagotovilom nas skrbi nadzor, predvsem na manjših, lastniških črpalkah,” pravi Jernej Redek iz Sindikata kmetov. Prav tako pa kmete skrbi, da bi okvare, predvsem na visokotlačnih črpalkah na motorju (t. i. bosch pumpah), ki so drage, povzročalo rdeče barvilo, dodano gorivu. Zato, kot pravi, mu je marsikateri kmet dejal, da bo rdeče gorivo točil le v stare traktorje, za novejše pa raje ne bo tvegal in bo plačal višjo ceno ter uporabil običajen neobarvani dizel. KGZS pa pravi, da jim je tudi serviser visokotlačnih črpalk za vbrizgavanje goriva odgovoril, da ne bo težav pri uveljavljanju garancije, če bo gorivo ustrezalo standardom EN 590:2022.
Po informacijah KGZS bo gorivo na voljo na 260 prodajnih mestih po Sloveniji, medtem ko je bencinskih servisov po državi bistveno več. Opozarjajo, da mora biti gorivo lahko dostopno kmetom. V sindikatu pa so kritični do tega, da po novem znižane trošarine ne bodo več mogli uveljavljati za bencin, s katerim poganjajo kosilnice, motorne žage in nahrbtne škropilnice, ampak kot rečeno, le za dizel.
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje