Številni bodo v naslednjih dneh jelke in domove krasili z lučkami. Nekateri se bodo za nakup odločili v fizičnih trgovinah, drugi, da bi prihranili evro ali dva, bodo svetlobne okraske raje naročili na kakšni od svetovnih spletnih tržnic, kjer je izdelke mogoče dobiti po nizki ceni. A prav mamljiva cena je lahko odraz njihove kakovosti. Takšne lučke in tudi druge elektronske naprave (polnilci, slušalke, računalniška oprema ...) se lahko pokvarijo zelo hitro, v najhujšem primeru lahko pride do samovžiga. Kaj storiti, če se vam to zgodi, in kaj svetujejo na Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS)?
Vstopili smo v december, ko praznovanja in čas pred božično-novoletnimi prazniki krasijo lučke. Številni so že okrasili smrečice in domove, drugi jih še bodo. Če razmišljate o nakupu novih svetlobnih okraskov, morda dvakrat premislite, ali se jih res izplača naročiti na kakšni od svetovnih spletnih tržnic.
Te so v zadnjih letih postale izjemno priljubljene, saj je po zelo nizkih cenah – velikokrat je tudi poštnina brezplačna, mogoče dobiti vse, med drugim svetlobne in elektronske naprave (polnilci, slušalke, računalniška oprema …).
Nemalokrat pa je na družbenih omrežjih mogoče zaslediti objave, da so se kupcem njihovi elektronski izdelki ob uporabi pokvarili, pregreli ali celo vžgali. Dejstvo je, da nizka cena pogostokrat odraža kakovost izdelka. Po drugi strani pa izdelka razen po ocenah uporabnikov, ki so lahko napihnjene in neresnične, ni mogoče preveriti.
Da je skoraj nemogoče prepoznati nevarnost izdelka, kupljenega na spletu, je za N1 ocenil Boštjan Okorn z Zveze potrošnikov Slovenije (ZPS). “Preverimo ga lahko le ob njegovem prihodu. Pogledamo lahko, ali so stiki čudni, ali plastika drži skupaj, ali je prekinjena izolacija kabla … To so stvari, ki lahko prinašajo tveganje, a je zelo redko, da bi se nevarnost izdelka lahko opazila na prvi pogled,” je dejal.
“Ne glejte zgolj na ceno”
Zato Okorn svetuje, da pri nakupu elektronskih izdelkov ne gledate zgolj na ceno. “Zaupati neznanemu tujemu trgovcu je vedno težava. Na splošno bi odsvetovali nakup zelo poceni izdelkov. Bolj bomo zaščiteni, če takšne izdelke kupimo v fizičnih trgovinah ali pa v spletnih, ki imajo evropsko poreklo. Evropske trgovine vendarle morajo zadostiti zakonodaji Evropske unije (EU), in če se izkaže, da je z izdelkom kaj narobe, se ga takoj odpokliče. Trgovec izven EU takšnega odpoklica verjetno ne bo naredil,” je pojasnil Okorn.
Čeprav tudi evropski trgovci lahko ponujajo izdelke z izvorom zunaj EU, morajo vseeno slediti veljavni zakonodaji, medtem ko za trgovce zunaj EU na spletnih tržnicah ta zakonodaja do pred kratkim ni bila zavezujoča. Da bi potrošnike zaščitili, je bila na ravni Evropske unije lani namreč sprejeta zakonodaja The Digital Services Act (DSA) in The Digital Market Act (DMA), ki določa, da so odslej tudi velike spletne platforme, tržnice s sedežem tako v EU kot izven EU, ki ponujajo prostor različnim trgovcem od vsepovsod, odgovorne, če izdelek ni brezhiben.
“Do zdaj je veljalo, da se je platforma lahko zaščitila z navedbo, da ni ona tista, ki je prodajala izdelek, ampak trgovec, ki je uporabil njihove usluge. Trgovec pa je lahko bil iz Kitajske ali druge države zunaj območja EU in ga je bilo težko loviti. Nova zakonodaja zdaj zahteva odgovornost tudi od nosilca spletne tržnice. To torej pomeni, da je, če nekdo prodaja izdelek iz neke tretje države, za brezhibnost izdelka odgovoren tudi nosilec spletne tržnice. S tem se bo v prihodnje povečala varnost izdelkov, saj je odgovornost na takšnih prodajnih platformah postala otipljiva,” je dodal.
Kljub temu je Okorn opozoril, da bodo še primeri, ko bodo izdelki slabi, pokvarljivi oziroma nevarni. “A pri tem je, kot sem že povedal, pomembna odgovornost. Ko se bo ugotovilo, da je izdelek nevaren, bodo morali ta izdelek vzeti iz ponudbe in po potrebi objaviti odpoklic, česar do zdaj ni bilo. V prihodnjih letih, s polno oživitvijo nove zakonodaje, zato pričakujemo več reda,” je poudaril sogovornik. Čeprav nova zakonodajna ureditev na ravni EU prinaša velike spremembe za velikane spletnih tržnic, ta ne bo učinkovita pri manjših platformah oziroma trgovcih zunaj EU.
ZPS opozarja na sporne prakse kitajske spletne tržnice
Nakupovanje prek kitajske spletne tržnice Temu s stališča evropskega potrošnika prinaša tveganja in pomisleke glede zaščite potrošniških pravic, varnosti izdelkov in zakonitosti njenih poslovnih praks, so opozorili na Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS).
Sodeč po avgustovski raziskavi danske potrošniške organizacije Forbrugerrådet Tænk kar 79 odstotkov izdelkov na Temu ni ustrezalo pravilom EU glede varnosti proizvodov. Pri tem je organizacija testirala izdelke za otroke, kot so igrače in nosila za dojenčke, elektroniko in kozmetiko. Kitajski trgovec je v odzivu navedel, da je pripravljen sodelovati pri odpravi morebitnih pomanjkljivosti.
Kaj storiti z izdelkom?
Kaj storiti, če se vam takšen izdelek pokvari oziroma v najslabšem primeru pride tudi do samovžiga? “Za zdaj več kot to, da ste zraven, ko je izdelek v uporabi oziroma je priključen v elektriko, ne moremo svetovati,” je še povedal Okorn.
Zaradi povečanega števila elektronskih naprav posledično danes večkrat izbruhne požar kot v preteklosti. Kot so za N1 pojasnili na Gasilski brigadi Ljubljana, so gasilci od leta 2020 obravnavali sedem primerov požarov električnih vozil. “Požar električnih vozil največkrat nastane zaradi uporabe neustreznih naprav za polnjenje. Torej bi bil lahko prvi ukrep, da ljudje kupujejo le izdelke pri proizvajalcu ali pooblaščenem prodajalcu,” so dejali za N1.
Ob morebitnem požaru električnega vozila naj ljudje, tako ljubljanska gasilska brigada, najprej ocenijo, ali ga lahko varno pogasijo. “Če je odgovor pritrdilen, naj to storijo z ročnim gasilnikom na prah ali požarno odejo. Uporabijo pa lahko tudi drugo priročno sredstvo in upoštevajo svojo varnost.”
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Bodi prvi, ki bo pustil komentar!