Koliko boste odšteli za vozniški izpit? Ena ura stane kar 40 evrov

Avtošola šola vožnje
Žiga Živulović jr./BOBO

Se spomnite, koliko vas je stal vozniški izpit? Koliko ur prek študentskega servisa ste za to opravili? So vam radodarne tete, strici, babice in dedki primaknili kakšen evro? Morda pa ste med tistimi, ki so vozniški izpit še odplačali v tolarjih. Cena izpita se je v zadnjih letih povzpela v nebo, a predstavniki šol vožnje opozarjajo, da se je uveljavljeno razmerje ohranilo vse do danes: vozniški izpit je zmeraj stal povprečno mesečno neto plačo. Največ je treba odšteti za ure vožnje, denarnico pa je treba široko odpreti, še preden bodoči voznik prvič sede za volan.

Pot do vozniškega dovoljenja je učna ura potrpežljivosti in zbranosti, tega, kar bo mladi voznik pozneje potreboval na cesti. Za vozniški izpit je treba opraviti osem korakov: izpit iz prve pomoči, zdravniški pregled, tečaj iz cestnoprometnih predpisov (CPP), teoretični del vozniškega izpita, praktično usposabljanje, izpitno vožnjo, status voznika začetnika in dodatno usposabljanje voznikov začetnikov oziroma varno vožnjo.

Začnimo na začetku. Preden se kandidat za voznika poda na cesto, mora opraviti izpit iz prve pomoči, zdravniški pregled in tečaj iz cestnoprometnih predpisov.

Koraki do vozniškega izpita
AMZS

Izpit iz prve pomoči

Tečaj in izpit iz prve pomoči je mogoče opraviti na eni od 56 enot Rdečega križa Slovenije. Deseturni tečaj ni predpogoj za opravljanje izpita, kandidati se lahko prijavijo le na izpit. Tečaj tako stane 33,63 evra, cena izpita pa znaša 65,83 evra, skupaj torej nekaj manj kot 100 evrov.

Na Rdečem križu Slovenije sicer cen v sklopu opravljanja prve pomoči za bodoče voznike niso višali zadnja tri leta, tečaj iz prve pomoči pa ima trajno veljavo.

Avtomatski defibrilator za TPO
Borut Živulović/BOBO

Zdravniško spričevalo

Zdravniško spričevalo velja tri leta. Seznam izvajalcev, ki opravljajo zdravniške preglede, določa ministrstvo za zdravje, cene zdravniških pregledov pa se med seboj zelo razlikujejo – gibljejo se med 50 in 80 evri. “Pred tremi ali štirimi meseci smo v skladu z rastjo cen približno za trideset odstotkov zvišali strošek zdravniškega pregleda,” pove eden od izvajalcev pregleda. Po podražitvi boste pri njem za pregled odšteli 60 evrov.

Tečaj iz cestnoprometnih predpisov (CPP)

Ceno tečaja iz cestnoprometnih predpisov oziroma CPP postavlja vsaka avtošola posebej. Tečaj traja najmanj 20 šolskih ur, razpon med cenami pa je znova velik. Te se gibljejo med 100 in 130 evri, vendar vsaka začetna cena ne vključuje nujno izdaje evidenčnega kartona vožnje. Za izdajo kartona boste morali ponekod prvotni ceni prišteti tudi do 30 evrov.

Tečaj CPP
AMZS

Teoretični del vozniškega izpita

Po opravljenem tečaju CPP mora kandidat opraviti še teoretični del vozniškega izpita. Nanj se prijavi na izbrani upravni enoti, izpit pa izvaja Javna agencija RS za varnost prometa, ki tudi določa ceno teoretičnega izpita. Tarifa je nespremenjena od leta 2018: za vse kategorije znaša 24 evrov, ob dodani upravni taksi pa boste za prvo prijavo na izpit CPP odšteli 42,10 evra, za vsako naslednjo prijavo pa 28,50 evra.

Kandidat za vozniški izpit B-kategorije mora biti ob začetku usposabljanja star najmanj 17,5 leta, izpitno vožnjo pa lahko opravlja ob dopolnjeni polnoletnosti. Bodoči voznik, ki bo vozil s spremljevalcem, lahko usposabljanje začne prej, ob dopolnjenih 16 letih. Tak voznik lahko izbere največ šest spremljevalcev. Ti morajo biti starejši od 27 let, imeti veljavno vozniško dovoljenje najmanj pet let, število kazenskih točk pa ne sme presegati pet točk.

Praktično usposabljanje oziroma ure vožnje

Ko bodoči voznik “zvozi” prve štiri teoretične korake izpita, se naposled lahko prvič usede za volan avtomobila in čaka ga najrazburljivejši del – vožnja. Prav učne ure vožnje predstavljajo največji strošek vozniškega izpita.

Šola vožnje
Žiga Živulović jr./Bobo

Prvo uro vožnje kandidat z inštruktorjem preživi na neprometni površini oziroma poligonu, minimalno število ur, ki jih mora opraviti za volanom, pa je 20. Tudi pri postavljanju urne postavke praktičnega dela imajo avtošole povsem proste roke.

Cene ure vožnje se gibljejo pri 40 evrih

Močno se je treba potruditi, če želimo v prestolnici najti avtošolo, ki za uro vožnje še zaračunava manj kot 40 evrov. In če jo najdemo, je cena nižja le za evro ali dva. A tudi drugod po Sloveniji je podobno.

“Posamična ura je najdražja, večina se odloča za pakete,” pove direktor ene od ljubljanskih avtošol. Najosnovnejši paket pri večini avtošol ponuja tečaj CPP, evidenčni karton in 20 ur vožnje, cene pa se začnejo pri nekaj manj kot 900 evrih.

Visok strošek voznih ur avtošole pojasnjujejo s splošno rastjo cen, ki je prizadela tudi njih. “Podražitve v avtošolah so se zgodile v zadnjih dveh letih, odkar so se zvišale cene goriva in avtomobilov, povišale pa so se tudi plače inštruktorjev vožnje. V zadnjem letu so se te povišale za 15 oziroma 20 odstotkov, cene avtomobilov pa od 25 do 30 odstotkov,” v bran višanju cen voznih ur pojasnjuje direktor ene od ljubljanskih avtošol.

Kandidat se na izpitno vožnjo prijavi na upravni enoti, tudi ceno praktičnega izpita določa Javna agencija RS za varnost prometa. Ta od leta 2018 za B-kategorijo znaša 33 evrov, z upravno takso pa 37,5 evra. Izpitno vožnjo je mogoče opravljati največ 4-krat, pred vsakim novim poskusom pred komisijo pa morajo pri avtošoli odpeljati dodatne ure vožnje. Oboje znesek na začetnem računu poveča.

Povpraševanje je večje od ponudbe

Martin Miklavc, predsednik Združenja šol vožnje Slovenije, pojasnjuje, da je ceno vozniškega izpita zmeraj narekoval trg. “Sistem deluje po načelu povpraševanje – ponudba. V zadnjih letih so populacije večje, zato je kandidatov za opravljanje izpita več. Na drugi strani so tudi stroški, ki so vezani na usposabljanje, večji,” poudarja Miklavc.

Po podatkih Javne agencije RS za varnost prometa je marca letos teoretični del vozniškega izpita opravljalo 4.475 kandidatov, uspešna je bila dobra polovica, 52,45 odstotka, medtem ko je izpitno vožnjo odpeljalo 4.726 kandidatov. Status voznika začetnika je pridobila polovica, 50,55 odstotka vseh.

Vozniški izpit
PROFIMEDIA

Podobno meni tudi naš sogovorec, direktor ene od šol vožnje. “Lansko leto smo v šoli vožnje na nov avto čakali devet mesecev, naši stroški gredo s starimi avtomobili strmo navzgor, ti avtomobili pa se tudi pogosteje kvarijo. Ko se nam pokvari avtomobil, lahko tudi več tednov čakamo na rezervni del. Kaj naj naredimo? Pri nas je to delovno sredstvo. Imamo samo en rezervni avto, če se na katerem od vozil kaj pokvari, je treba čakati,” razlaga.

Združenje šol vožnje na spletni strani gospodarske zbornice sicer opozarja: “Z dobro šolo vožnje boste v najslabšem primeru v drugem poskusu uspešno opravili preizkus. (Razen če ste rojeni 13. in imate tudi sicer smolo!) Če opravljate izpit petič, ste si morda izbrali slabo šolo vožnje?”

Razpisano delovno mesto: učitelj vožnje

Direktor avtošole meni, da je poleg splošne inflacije drugi večji problem pomanjkanje učiteljev vožnje. Ob pregledu spletnih strani pri več avtošolah opazimo razpisana delovna mesta. “Eno leto smo imeli na spletni strani objavljen oglas, da iščemo učitelja vožnje, javil se ni nihče,” razlaga sogovorec, ki opozarja, da se podobno dogaja ne samo v Sloveniji, temveč po vsej Evropi.

voznik, kombi
Profimedia

Miklavc pojasnjuje, da so učitelje vožnje v preteklosti dobili na trgu ali prek Zavoda RS za zaposlovanje, a se je pot do zaposlitve danes spremenila. “Le nekaj učiteljev vožnje se pri avtošoli še zaposli prek zavoda, zdaj mora šola vožnje že v začetku kandidatu zagotoviti in financirati šolanje,” pravi Miklavc.

Izobraževanja učiteljev vožnje in učiteljev predpisov izvaja Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa, strošek pa znaša približno 1.600 evrov. “Trenutno na šolanje čaka približno 60 učiteljev vožnje, v zadnjih letih je izobraževanje uspešno zaključilo 171 novih. Ne bi rekel, da je učiteljev premalo, mislim, da jih bo v kratkem na trgu lahko celo preveč,” je optimističen predsednik društva avtošol.

Vozniško dovoljenje
Tina Kosec/BOBO

Tudi pri številu prijav na vozniške izpite Miklavc opaža nihanje.  “Nihanja so pri nas stalna, a po drugi strani je treba poskrbeti, da so zaposleni ves čas v delovnem procesu. Kadar je kandidatov manj, so pri prijavi na usposabljanje na voljo različni popusti, že zdaj so v veljavi paketni popusti in plačevanje na obroke,” še dodaja.

Naš sogovornik, direktor šole vožnje, dvomi, da se je ura vožnje podražila enako, kot se je v tem času podražila avtomobilska industrija. A prepričan je, da se je že uveljavljeno razmerje, kot smo ga poznali v preteklosti, ohranilo tudi danes – vozniški izpit je zmeraj stal eno povprečno slovensko plačo, je prepričan sogovorec.

Voznik začetnik še ni polnopravni voznik

A tudi po uspešno opravljeni izpitni vožnji stroškom še ni konca. Novopečeni voznik se mora zglasiti na upravni enoti, kjer mu bodo za 25,85 evra izdali vozniško dovoljenje s statusom voznika začetnika. Ta velja do dopolnjenega 21. leta starosti oziroma dve leti po prvi pridobitvi vozniškega dovoljenja.

Varna vožnja
AMZS

V tem času mora voznik začetnik opraviti še program dodatnega usposabljanja voznikov začetnikov, bolj znan pod imenom varna vožnja. Ura teoretičnega dela in šest ur praktičnega dela, kjer se v več vajah vozniki začetniki preizkusijo na poligonu, stanejo 125 evrov. Če kandidat preizkusa ne opravlja z lastnim avtomobilom, je treba doplačati še najem vozila, ki v paru prinese dodatnih 40 evrov, če je kandidat v najetem vozilu sam, pa je treba začetnemu strošku prišteti 70 evrov. Takega kandidata varna vožnja stane 195 evrov.

Znesek podoben povprečni neto plači

Končni strošek vozniškega izpita se zaradi velikega razpona cen pri posameznih korakih lahko precej razlikuje. Preverimo torej, katera številka je večja, povprečna mesečna neto plača v Sloveniji ali stroški opravljanja vozniškega izpita – pri tem bomo upoštevali primer voznika, ki z vsemi zahtevanimi koraki vse opravi v prvem poskusu.

Po podatkih statističnega urada je povprečna mesečna neto plača v Sloveniji januarja letos znašala 1.399,03 evra. Grob izračun vseh osmih korakov je zelo blizu temu znesku. A pri tem je treba poudariti, da smo pri računanju upoštevali primer “idealnega” voznika, takega, ki vseh zahtevanih osem korakov uspešno opravi že v prvem poskusu in ki se na izpitno vožnjo prijavi takoj po dopolnjeni 20. uri vožnje. Takih kandidatov pa je med bodočimi zelo malo, zato večina za izpit odšteje več.

Mnogo voznikov, ki se za opravljanje vozniškega izpita odločijo ob dopolnjeni polnoletnosti, ni redno zaposlenih, zato takega mesečnega dohodka nimajo. “Zavedamo se, da imajo starši v tem času veliko obveznosti, še stroške mature, maturantskega plesa, nakup telefona in podobno. A mi učimo mlade predvsem zato, da znajo na cesti voziti varno in preživeti,” še meni Miklavc.

Spremljajte N1 na družbenih omrežjih FacebookInstagram in Twitter

Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.