![Vlak, Slovenske železnice, Stadler](https://n1info.si/wp-content/uploads/2023/06/07/1686156101-PRO20220510_6ZZ4688-750x499.jpg)
Na spletu kroži zemljevid povprečnih hitrosti vlakov v posameznih evropskih državah. Sloveniji je pripisana hitrost skoraj 72 kilometrov na uro. Ali je to res, smo povprašali Slovenske železnice.
Po družbenih omrežjih že nekaj časa kroži zemljevid, na katerem so prikazane povprečne hitrosti vlakov na evropskih železnicah.
Ni sicer znano, na podlagi katerih podatkov je zemljevid nastal, Slovenija pa se po teh podatkih, s povprečno hitrostjo 71,9 kilometra na uro, uvršča med države, katerih hitrosti vlakov spadajo med spodnjo tretjino – torej med “počasnejše”. Nižje povprečne hitrosti imajo v primerjavi z nami samo še vlaki v državah nekdanje Jugoslavije (z izjemo Črne gore, za katero ni podatka), Albaniji, Bolgariji, Latviji in v Luksemburgu.
Ali je navedena hitrost resnična, smo vprašali na Slovenske železnice. Tam so nam v odgovor poslali tabelo, v kateri so navedene najnižje in najvišje hitrosti potniških vlakov na posameznih progah v omrežju javne železniške infrastrukture (JŽI) v Sloveniji.
Skupna dolžina železniških prog v Sloveniji znaša 1.207,7 kilometra. Od tega je 333,5 kilometra dvotirnih, 874,2 kilometra pa enotirnih. Elektrificiranih je približno 609,7 kilometra prog.
"Podatki zajemajo podatke najnižje in najvišje hitrosti potniških vlakov po posameznih progah glede na vrsto potniškega vlaka, ki je določena glede na tehnične parametre zmogljivosti infrastrukture na progah JŽI, upoštevajoč vgrajene infrastrukturne podsisteme ter tehnične lastnosti vozil vključno z njihovo zmogljivostjo, ki so upoštevane v izdelanih voznih redih posameznega vlaka," so pojasnili v odgovoru.
Povedano preprosteje, gre za hitrosti, ki jih vlaki lahko dosegajo na podlagi lastne zmogljivosti in zmogljivosti infrastrukture.
"Pri tem moramo navesti, da stanje infrastrukturnih podsistemov zaradi starosti in dotrajanosti posameznih odsekov prog ne omogoča vpeljave večjih progovnih hitrosti in s tem večjih hitrosti za posamezne vrste vlakov," so na Slovenskih železnicah še zapisali v odgovoru.
![Shema železniškega omrežja v Sloveniji](https://n1info.si/wp-content/uploads/2025/01/24/1737705791-01.Zeleznisko-omrezje-zemljevid-2-1024x640.jpg)
Najvišja dovoljena hitrost je dosežena le na majhnem delu prog
Na progah omrežja JŽI lahko vlaki vozijo do največ 160 kilometrov na uro, so še dodali in zapisali, da primerjava s tujimi omrežji ni najbolj na mestu, saj v Sloveniji nimamo prog, ki bi bile namenjene samo potniškemu prometu, kot je to v nekaterih drugih državah.
Poleg tega na hitrost vožnje vlakov vplivajo tudi drugi dejavniki, kot so okvare, stanja podsistemov ali posegi zaradi gradnje, nadgradnje ali remontov.
Prav v tem času smo priča obsežni nadgradnji slovenskih železnic, tako tirov kot postaj in električnih vodov, zaradi česar vlaki na nekaterih odsekih vozijo veliko počasneje, na njih prihaja do nenapovedanih čakanj ali pa je namesto vlakov uveden nadomestni prevoz, kar seveda zmanjšuje hitrost ter povečuje odstopanja od voznih redov oziroma zamud. (O tem smo pisali v članku "Preporod slovenskih prog: kakšna dela nas čakajo in kaj je cilj?")
Iz podatkov, ki so nam jih še poslali iz Slovenskih železnic, je sicer razvidno, da vlaki z nagibno tehniko na nekaterih progah resnično dosegajo hitrost do 160 kilometrov na uro, vendar je to le na krajših odsekih. Večino poti pa opravijo po trasah, ki potekajo po precej razgibanem terenu, ki dovoljuje nižje hitrosti. Najvišjo dovoljeno hitrost lahko na nekaterih odsekih dosegajo vsi vlaki, večinoma pa je to dovoljeno le vlakom z nagibno tehniko.
Najdaljši odsek, kjer lahko vlak z nagibno tehniko vozi s hitrostjo 160 kilometrov na uro, je 20-kilometrski, med postajama Slovenska Bistrica in Maribor Tezno, na krajšem odseku znotraj tega lahko takšno hitrost dosežejo tudi drugi vlaki. Najdaljša odseka, kjer lahko najvišjo dovoljeno hitrost dosežejo vsi vlaki, pa sta odseka med Pragerskim in Ptujem ter Ptujem in Moškanjci, oba dolga malo manj kot 15 kilometrov. Ostali odseki so krajši od 5 kilometrov. Sicer so vsi odseki z najvišjo dovoljeno hitrostjo na Štajerskem, njihova skupna dolžina pa znaša nekaj več kot 84 kilometrov. Torej najvišjo hitrost lahko vlaki (predvsem tisti z nagibno tehniko) dosežejo le na malo manj kot 7 odstotkih vseh prog v Sloveniji.
Povprečna hitrost je bila lani 50 kilometrov na uro
Neposrednega odgovora, ali je povprečna hitrost vlakov v Sloveniji takšna, kot jo prikazuje omenjeni zemljevid, v zapisanem odgovoru Slovenskih železnic nismo dobili. Predstavnica za javnost podjetja pa nam je v telefonskem pogovoru povedala, da je bila povprečna hitrost potniških vlakov v 2024 50 kilometrov na uro.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje