Idilične slovenske alpske doline so onesnažene z oglasnimi panoji, zato so v Kranjski Gori odločni, da bodo temu zdaj naredili konec – nov občinski odlok namreč prepoveduje oglaševanje na kmetijskih zemljiščih. "Slovenija je res onesnažena s temi plakati," pravi županja Henrika Zupan in dodaja, da v Švici in Avstriji tega ni toliko, zlasti ne v alpskih dolinah.
V Kranjski Gori so – kot so navedli v gradivu za sejo občinskega sveta – zaradi “močno uzurpiranega okolja z reklamnimi objekti” pripravili odlok o oglaševanju in plakatiranju, ki bolj natančno določa pravila na področju oglaševanja. Spremembe prinašajo več novosti, med drugim prepoved oglaševanja na kmetijskih zemljiščih.
Županja Henrika Zupan za N1 pojasni, da so se za spremembe odločili, ker veliko teh panojev stoji ravno na kmetijskih zemljiščih. Prav tako je bilo treba trenutno veljavni občinski odlok uskladiti z zakonodajo oziroma 35. členom zakona o urejanju prostora, ki je začel veljati letos in to prepoveduje.
“Zdi se nam, da je v naši dolini že sama narava tako lepa, da je škoda. Imamo res veliko panojev in tega je res preveč. Tega smo se lotili predvsem zato, ker ti panoji stojijo na kmetijskih zemljiščih,” pojasnjuje županja. Po njenih besedah ni težava tam, kjer gre za stavbno zemljišče in je to dovoljeno – tam bodo to še naprej dopuščali.
Plakate za športne prireditve bo treba v enem tednu pospraviti
Ena od novosti, ki jo prinaša novi občinski odlok, je tudi bolj natančno opredeljeno oglaševanje v času velikih športnih prireditev. Po novem bo oglaševanje dovoljeno en teden pred prireditvijo, v tednu po prireditvi pa bo treba panoje pospraviti. Če tega oglaševalci ne bodo storili, bo to na njihove stroške naredilo pooblaščeno podjetje, ki ga bo izbrala občina. Kot pravi županja, se je v preteklosti namreč dogajalo, da so panoji v času prireditev stali kar tri mesece. Po njenih besedah je prav, da se ve, da se v dolini nekaj dogaja, da pa je 14 dni dovolj dolgo obdobje.
Županja Kranjske Gore med vožnjo po Sloveniji opaža, da je plakatiranja res veliko. “Če primerjamo s tujino, imajo predvsem alpske doline tega precej manj. Slovenija je res onesnažena s plakati. Tudi v Ljubljani je tega res veliko,” še pove in doda, da je po njenem mnenju tega pri nas res preveč.
Pri oblikovanju novega odloka se niso zgledovali po kateri od sosednjih držav. Zupan pove, da v določenih krajih oziroma delih Švice in Avstrije v alpskih dolinah ni toliko oglasnih panojev kot pri nas. “Kakšna reklama je, ne pa toliko,” opozarja.
Kranjskogorski občinski svet je novi odlok, ki zaostruje oglaševanje, prvič obravnaval že na februarski seji, pred dnevi pa se je zaključilo tudi obdobje javne razprave. Po besedah županje velikega nasprotovanja predlogu ni bilo, je pa pripombo oddala ena od oglaševalskih agencij. Do teh se bodo opredelili in svoje stališče predstavili na občinskem svetu. Druga in zadnja obravnava odloka bo potekala 17. aprila, županja pa pričakuje, da bo odlok sprejet.
V civilni iniciativi Očistimo Slovenijo reklamnih panojev so za N1 dejali, da so občine z uveljavitvijo zakona o urejanju prostora (ZUreP-3) dolžne svoje prostorske akte uskladiti do konca letošnjega leta. Sem spadajo tudi odloki o oglaševanju, ki morajo biti v skladu s 35. členom zakona, ki pa je stopil v veljavo prvega januarja letos. Začudila pa jih je časovnica zakona, ki je v veljavo stopil januarja 2022, saj je dala občinam čas, da prostorske akte uskladijo do konca letošnjega leta, ne pa že lani, čeprav je 35. člen začel veljati že letos januarja.
O odloku kranjskogorske občine pa so v civilni iniciativi zapisali, da se jim zdi v prvem delu sprejemljiv, saj določa, kje oglasi ne bi smeli stati. “Nadalje je v odloku ostalo staro besedilo, ki ne omejuje gostote oglasnih panojev. Določa tudi oglasne panoje večjih dimenzij, ki v alpsko okolje nikakor ne sodijo,” ob tem za N1 pove član iniciative Robert Hočevar.
Hočevar še meni, da je problem slovenske zakonodaje, da je napisana tako, da si jo vsak razlaga po svoje. “Vsakič, ko se kdo loti sprememb zakonodaje, ki posega v urejanje oglaševanja v zunanjem prostoru, pravimo: ‘Pustimo se presenetiti.’ Žal so bila do sedaj ta presenečenja vedno negativna,” še doda.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje