Letalo, ki je zasilno pristalo na Brniku, le poletelo. Kaj je bilo na krovu?

Slovenija 02. Okt 202411:09 > 16:17 12 komentarjev
Tovorno letalo, ki je bilo na poti v Izrael, zasilno pristalo na brniškem letališču
Foto: Borut Živulović/BOBO

Tovorno letalo, ki je včeraj zasilno pristalo na brniškem letališču, je nekaj po 14. uri vzletelo. Načrtovani polet proti Tel Avivu so večkrat prestavili, nato pa spremenili cilj, tako da je letalo poletelo v Liege v Belgiji. Let je danes odobrila agencija za civilno letalstvo, potem ko je ugotovila, da so napako odpravili. Sporočili so tudi, kakšno nevarno blago je bilo na krovu.

Tovorno letalo, ki je včeraj malo pred poldnevom zasilno pristalo na brniškem letališču, je nekaj po 14. uri le vzletelo. Najprej je bilo predvideno, da bo odletelo ob 2. uri zjutraj, a se to ni zgodilo. Kot kažejo podatki Flight Radarja, je bil nato načrtovan vzlet danes dopoldne ob 10.28. Nato so predvideni čas vzleta večkrat popravili, najprej na 12.28, nato na 13.19, ves čas je bil predviden let v Tel Aviv, kamor je bilo letalo v osnovi namenjeno. Nato so cilj spremenili. Letalo tako ni poletelo v Izrael, ampak v Liege v Belgijo.

Letalo lahko vzleti šele, ko nadzorniki agencije za civilno letalstvo končajo svoje delo in ugotovijo, da je letalo tehnično ustrezno. Da so danes izdali dovoljenje za polet, so za N1 potrdili na Javni agenciji za civilno letalstvo.

Včeraj so po zasilnem pristanku na Brnik poslali preiskovalca Službe za preiskovanje letalskih, pomorskih in železniških nesreč in incidentov, ki je danes nadaljeval delo. V primeru incidentov se mora ta služba odzvati, ugotoviti, kaj se je zgodilo in zakaj, ter izdati priporočila, da se kaj takega ne bi ponovilo. Trenutno še ne poteka preiskava nesreče, ampak predhodni postopek – saj se nesreča ni zgodila – v katerem ugotavljajo, ali je treba odpreti preiskavo.

letalo izrael tovorno zasilni
Posnetek zaslona, Flight Radar

Kot rečeno, je letalo včeraj pregledal tudi nadzornik agencije za civilno letalstvo, ki je ugotovil tehnične pomanjkljivosti, zaradi katerih letalo še ni smelo vzleteti.

Kakšne težave je imelo letalo?

Posadka je v prvi komunikaciji s slovensko kontrolo zračnega prometa razglasila nevarnost druge stopnje (PAN PAN) zaradi težav z generatorjem, je poročal The Aviation Herald. Nato mu je odpovedal sistem ADS-B (Automatic Dependent Surveillance–Broadcast), ki s pomočjo satelitske navigacije in senzorjev javlja položaj letala in druge podatke, ki so pomembni za kontrolo zračnega prometa. Ker ta sistem ni deloval, v kontroli nekaj časa niso dobivali podatkov o višini, na kateri je letalo. Takrat je posadka letala razglasila nevarnost prve stopnje (MAYDAY) in zaprosila za pristanek na brniškem letališču.

Sistem ADS-B je nato znova začel delovati, še poroča Aviation Herald, specializiran za novice o letalstvu in incidentih. O tehničnih težavah letala so slovenske kontrolorje sicer obvestili že iz sosednje avstrijske kontrole zračnega prometa.

Nadzorniki agencije za civilno letalstvo so se včeraj odločili letalo prizemljiti, danes dopoldne pa so ga znova pregledali, da bi ugotovili, ali je tehnično brezhibno in ali lahko vzleti. Že včeraj so na Brnik prišli mehaniki, ki so jih poklicali iz letalske družbe, lastnice letala. “Nadzorniki agencije so ugotovili, da je imelo letalo pred zasilnim pristankom tehnične težave, ki so bile povezane z napajanjem električnega omrežja letala s strani letalskega motorja. Težave so bile danes odpravljene,” so zapisali na agenciji.

Posnetek varnega pristanka si lahko ogledate v tem članku.

Tovorno letalo, ki je bilo na poti v Izrael, zasilno pristalo na brniškem letališču
Foto: Borut Živulović/BOBO

Kaj je bilo v letalu?

Na krovu tovornega letala Airbus A300 družbe San Marino Executive Aviation, ki je bilo na poti iz Frankfurta v Tel Aviv, so bile med drugim nevarne snovi, za kar je imelo letalo ustrezna dovoljenja. Včeraj so na Brnik napotili tudi inšpektorje finančne uprave (Furs), ki so pregledali tovor.

Za letala, ki načrtovano pristanejo v Sloveniji, imajo letališča podrobnejše podatke o tovoru. Ker je šlo za zasilni pristanek, pa teh niso imeli, zato so kontrolorji o tem povprašali posadko.

Na posnetku (ko)pilot in kontrolor govorita v angleščini, kot vedno v letalski komunikaciji. Pilot pove, da so na letalu, v glavnem delu tovornega prostora, nevarne snovi, kontrolor pa ga vpraša, katere, saj da to želijo vedeti gasilci. Nato pilot našteje kode teh nevarnih snovi, in sicer 3L, 8L, 9L, 10L, 12FZ. Ob tem govori v “letalski abecedi”, kjer ima vsaka črka svojo besedo, ki se začne na to črko – da med komunikacijo ne bi prišlo do zmede ali napak. Črka L je tako “lima”, F je “foxtrot” in Z je “zulu”.

Daljši posnetek komunikacije med letalom in kontrolo zračnega prometa je dostopen na tej povezavi.

Kode, ki označujejo različne vrste nevarnih snovi, so pomembne za letališke gasilce zaradi načina gašenja, če se letalo vname.

Gre za standardne kode Mednarodne organizacije za civilno letalstvo (ICAO), ki jih je danes za N1 dešifrirala agencija za civilno letalstvo. Kot so pojasnili na agenciji, črka L pomeni “other harazard low or none” oziroma nizko tveganje. Številka 3 označuje vnetljivo tekočino ali trdno snov, številka 8 korozivne snovi, 9 pomeni, da ni neposrednega tveganja, številka 10 pa vnetljiv plin. F pomeni “flammable” oziroma vnetljivo, številka 12 pa “ogenj, vročino, dim in vnetljive hlape”. FZ12 označuje litij-ionske baterije.

Omenjeno letalo je po trditvah agencije med drugim tovorilo snovi z naslednjimi oznakami: RFS—Flammable Solid (vnetljive trdne snovi), RMD—Miscellaneous Dangerous Goods (raznovrstno nevarno blago), ICE—Carbon dioxide (suhi led), RCM—Corrosive (korozivni materiali), RBI—Fully regulated lithium ion batteries (litij-ionske baterije).

Na Kontroli zračnega prometa so za N1 povedali, da so kode posredovali pristojnim letališkim službam, ki so usposobljene za ustrezno ravnanje. Za vsako od vrst nevarnih snovi, ki jih označujejo kode, je predviden drugačen način ukrepanja.

V skladu s protokoli so bile na Brniku aktivirane dežurne službe – v pripravljenosti so bili letališka gasilska enota in poklicni gasilci iz Kranja ter reševalci in urgentni zdravnik iz Zdravstvenega doma Kranj. Toda na srečo je letalo varno pristalo, nihče ni bil poškodovan, niti se letalo ni vnelo. Pred pristankom je letalo nekaj časa krožilo in porabljalo gorivo.

“Posadka je zagotovila, da letalo pred pristankom ni odvrglo goriva,” so povedali na agenciji za civilno letalstvo.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje