Med potniki vre: “Obljubljali so krajše potovalne čase, pa ni tako”

Javni potniški promet, avtobus, avtobusna postaja
Foto: Žiga Živulovič jr./BOBO

Pred dnevi so v veljavo stopili novi vozni redi medkrajevnih avtobusov, a se že pojavljajo kritike. "Ministrstvo je obljubljalo, da bodo vozni redi bolj prilagojeni potniku, saj da so skrajšali vozni čas, pa ni tako," je zapisala naša bralka, ki se redno vozi med Celjem in Ljubljano. Z novim voznim redom je namreč med mestoma izginila jutranja hitra linija, vožnja pa je zdaj za pol ure daljša. Podobno je tudi s povezavami z eno od kranjskih četrti. Po navedbah bralca, ki se je prav tako obrnil na naše uredništvo, so tokrat ukinjali linije, ki niso zanimive za turiste. Kako na očitke in ukinitve linij odgovarjajo na Družbi za upravljanje javnega potniškega prometa, ki je pripravila nove vozne rede?

Vozni redi (medkrajevnih) avtobusov so se v zadnjem mesecu kar dvakrat spremenili. Najprej je s koncem šolskega leta v veljavo stopil počitniški vozni red, z julijem pa je nastopila bolj korenita sprememba, ki so jo na ministrstvu za okolje, podnebje in energijo napovedovali več mesecev. Vozne rede je tokrat prvič sestavljala Družba za upravljanje javnega potniškega prometa (DUJPP), ki je pod okriljem ministrstva začela delovati pred dobrim letom in pol.

Prenovo voznega reda – ne le intervalov odhodov in prihodov, ampak tudi tras medkrajevnih avtobusov – so na ministrstvu predstavili kot prilagoditev potniku. A na nas se je obrnilo več bralcev, ki ugotavljajo ravno nasprotno. Ena od bralk je za N1 opisala, da je s 1. julijem na trasi med Celjem in Ljubljano izginila hitra linija po avtocesti, ki je vozačem omogočala hitro pot brez vmesnih postankov. Prav tako ni več hitre linije v obratni smeri. “To je bila dobra alternativa avtu, saj na cesti ni treba biti zbran, ni težav s parkiranjem,” je pojasnila.

postaja
Denis Sadiković/N1

Ukinitev jo je zelo presenetila, saj se je z njo vsak dan vozilo med 25 in 30 potnikov, ki jim zdaj preostaneta samo dve možnosti – ali se v Ljubljano odpravijo z osebnim avtomobilom ali pa se odločijo za javni promet, ki je okoljsko bolj prijazen, a časovno nekonkurenčen.

“Kako bo takšen vozni red spodbujal k zmanjšanju uporabe avtomobila, posledično pa zmanjšanju okoljske obremenitve, gneče na cesti in nesreč, če bo zdaj približno 50 potnikov avtobus zamenjalo za avto?” se sprašuje.

Podobno je poudaril tudi drugi bralec, ki je za N1 zapisal, da ukinitev hitre linije Celje postavlja v slab položaj. “Tako avtobusi kakor vlaki vozijo nerazumno dolgo za razdaljo, ki jo je hitra avtobusna linija opravila v slabih 50 minutah zjutraj v smeri Ljubljane in 70 minutah popoldan nazaj iz Ljubljane,” je zapisal.

“Sprašujemo se, koliko lahko še sploh govorimo o trajnostni mobilnosti v smislu delujočega in učinkovitega javnega prevoza, saj se bo večina zaposlenih (zaradi časovne izgube) v Ljubljano ponovno začela voziti z osebnim vozilom,” je dodal.

NOMAGO
Nomago (Foto: Borut Živulović/BOBO)

Zakaj so ukinili linijo? “Hrbtenica medregijskega prevoza je železnica”

Z DUJPP so za N1 zatrdili, da bodo okoliščine glede ukinitve hitrega avtobusa iz Celja proti Ljubljani poskusili “rešiti v najkrajšem času”. Kdaj? Najkasneje do 1. septembra. Tako je precej verjetno, da bodo prebivalci omenjenega območja vse poletje brez hitrega prevoza.

Na vprašanje, zakaj so v prvi vrsti ukinjali hitre linije v obe smeri, z DUJPP odgovarjajo, da je “hrbtenica medregijskega prevoza železnica” – hitra linija se je “samo preusmerila”, tako da zdaj pokriva območja, ki nimajo železniških povezav. Ukinili so tudi nekatere druge hitre linije: denimo med Brežicami in Ljubljano ter Zagorjem ob Savi in Ljubljano, a bodo tudi ti liniji zaradi enakih razlogov ponovno uvedli.

Nomago, koncesionar, ki izvaja prevoze na Celjskem, o ponovni uvedbi hitre linije ni obveščen. Za N1 iz podjetja poudarjajo, da ta “zaenkrat ni predvidena”.

avtobusna postaja
Denis Sadiković/N1

Ukinjene tudi nekatere za turiste manj zanimive linije na Gorenjskem

S 1. julijem so ukinili tudi nekatere druge linije. Izjava DUJPP, da bo “nov model odpravil pomanjkljivosti medkrajevnih povezav in povečal število odhodov“, je po oceni tretjega bralca, ki dnevno koristi linijo med Kranjem in Ljubljano, zavajajoča.

“Zmanjšanje števila odhodov na tej liniji je višje od lanskoletnega zmanjšanja v času počitnic,” je zapisal. Dnevno število avtobusnih linij med kranjsko Drulovko in ljubljansko Šiško se je med tokratnimi počitnicami zmanjšalo za 60 odstotkov – s 13 na pet linij dnevno. Ob tem je poudaril, da sta za vrnitev z dela na voljo zgolj dve povezavi. Opozoril je, da je podobno stanje tudi na drugih relacijah z Gorenjsko, “ki niso zanimive za turiste”.

Z družbe očitke o ukinjanju turistično nezanimivih linij zavračajo. Poudarili so, da so med Kranjem in Ljubljano več avtobusov preusmerili na pot po avtocesti, s tem pa se je obseg linij skozi Drulovko zmanjšal. Za N1 so zagotovili, da s prevoznikom iščejo rešitve, s katerimi bi zagotovili dodatne vožnje.

Težave nastajajo tudi na Kamniškem. Še ena bralka je za N1 zapisala, da povezav med Kamnikom in Termami Snovik ni več, je pa več povezav med Kamnikom in Vranskim, kjer so avtobusi pretežno prazni.

Vozni redi usklajeni s koncesionarji. Pa so res?

DUJPP sicer trdi, da so pri sestavljanju novih voznih redov sodelovali in se usklajevali tudi s koncesionarji. “DUJPP je na strokovno tehničnih podlagah zastavil predvidene vozne rede, ki so še bolj usmerjeni k potnikom,” so zapisali. A koncesionarji predstavljajo drugačno zgodbo.

Iz Arrive, ki Gorenjsko povezuje z Ljubljano, za N1 pojasnjujejo, da so v skladu s sklenjeno koncesijsko pogodbo zgolj izvajalci voznih redov, ki jih pripravlja DUJPP. Nomago je v preteklih mesecih po lastnih navedbah DUJPP predlagal več sprememb voznih redov, a ni bil uspešen v vseh primerih. Po njegovih informacijah bodo v tem mesecu nadaljevali usklajevanje voznih redov. Kljub temu poudarjajo, da so bili vozni redi v “največji meri prilagojeni potrebam potnikov” ter da se povečujeta tako dostopnost kot frekvenca prevozov.

Z DUJPP poudarjajo, da želijo javni potniški promet narediti čim bolj atraktiven, zato bodo “veseli pobud potnikov”.

Foto: Borut Živulović/BOBO

Okrepitev povezav s Koprom in Bledom

Prenovljeni vozni redi kljub vsemu prinašajo tudi določene pozitivne spremembe. Med njimi je uvedba dodatnih avtobusnih povezav med Ljubljano in Koprom, ki peljejo po avtocesti. Na omenjeni liniji je v času poletja že več let nastajala gneča, na katero smo opozarjali tudi na N1. Zdaj je ministrstvo precej povečalo število povezav – prej se je dnevno iz Ljubljane do Kopra odpravilo 15 avtobusov, z julijem pa več kot 25.

Število avtobusov iz Ljubljane na Bled je za malenkost manjše, a jih gre več po avtocesti, čas potovanja se zato skrajša za približno 20 minut. Ob tem na DUJPP zagotavljajo še, da so spremembe voznih redov v splošnem “zagotovo prijaznejše od dosedanjih”.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje