Inšpekcijske službe šestih organov so lani intenzivno preverjale prodajalce sadja in zelenjave. Največ je bilo neustreznega označevanja.
Ključne inšpekcijske službe v državi so predstavile rezultate koordiniranih skupnih nadzorov, ki so jih lansko leto opravljale pri prodajalcih sadja in zelenjave na stojnicah.
Službe so z namenom izboljšanja stanja na področju prodaje sadja in zelenjave medsebojno sodelovale in si izmenjevale podatke ter ugotovitve, je povedala Nadja Škrk z inšpektorata za varno hrano, veterinarstvo in varstvo rastlin. Vse ugotovitve bodo inšpekcijske službe dodatno analizirale in svoje nadaljnje aktivnosti ustrezno prilagodile ter na ta način postavile dobre prakse. Škrk je dodala, da bodo v okviru novoustanovljene vladne medresorske skupine skušali še dodatno odkrivati in preprečevati goljufive prakse v agroživilski verigi.
V nadzoru so sodelovali Finančna uprava RS (FURS), Inšpekcija za varno hrano, veterinarstvo in varstvo rastlin (UVHVVR), Urad RS za meroslovje (MIRS), Tržni inšpektorat RS (TIRS), Inšpekcija RS za infrastrukturo (IRSI) in Inšpektorat RS za kmetijstvo, gozdarstvo, lovstvo in ribištvo (IRSKGLR).
UVHVVR je nadzore nad prodajo sadja in zelenjave spremljal skozi celotno leto 2022. Inšpekcija je preverjala tako skladnost prodajnega mesta kot skladnost živil. Nadzor so njihovi inšpektorji izvajali na stojnicah, ki stojijo na tržnicah, parkiriščih in cestah. “Inšpektorji so bili usmerjeni k nadzoru sledljivosti, kakovosti in označenosti svežega sadja in zelenjave, prav tako se je preverjala identifikacija subjektov, registracija, označenost prodajnega mesta, ustreznost higienskega stanja kot tudi rokovanje z živili,” pove Škrk.
Glavnino nadzora je uprava izvedla v maju juniju in novembru, kar je sledilo ponudbi doma pridelanih pridelkov. Inšpektorji so opravili 153 pregledov pri 102 zavezancih. Nepravilnosti so ugotovili v 51 primerih. “V 33 primerih je šlo za neustrezno označevanje, v 14 za pomanjkljivo higiensko stanje, v osmih primerih je šlo za zavajanje glede porekla, v štirih za neustrezno oziroma pomanjkljivo sledljivost, v petih primerih odsotnost zdravstvene izjave zaposlenih in v dveh primerih za neustrezno registracijo obrata,” pove Škrk.
Inšpektorji so izdali 38 opozoril, dve ureditveni odločbi, eno odločbo o prenehanju prodaje, ki se je nanašala na okoli 82 kilogramov citrusov zaradi neustrezne kakovosti, označbe in sledljivosti. Izrekli so tudi 26 prekrškov: od tega 13 opozoril, osem plačilnih nalogov, en opomin in štiri odločbe o prekršku. Petim kršiteljem so izrekli za skupaj 57 tisoč evrov glob, v dveh primerih pa je UVHVVR primere predal drugim organom.
Inšpektorji enemu kršitelju zarubili sadje in zelenjavo
Finančna uprava je v okviru svojih pristojnosti preverjala registracijo prodajalcev v povezavi z delom in zaposlovanjem na črno ter izdajo in davčno potrjevanje računov. Metka Meh s finančne uprave je dejala, da so lani opravili več kot 250 nadzorov pri 113 pravnih subjektih.
“Kot zanimivost naj povem, da smo polovico vseh nadzorov izvedli le pri petih pravnih osebah. Samo pri eni je bilo opravljenih 43 nadzorov na različnih lokacijah po vsej Sloveniji,” pove Meh. Delež nadzorov finančne uprave s kršitvami je znašal 31 odstotkov. Največ kršitev je bilo povezanih z (ne)izdajo računov, njihovim davčnim potrjevanjem, nepravilno vsebino na računih, pa tudi z zaposlovanjem na črno in davkom na dodano vrednost.
FURS je v letu 2022 vodil 65 prekrškovnih postopkov in skupno izrekel za 235.750 evrov glob. Začasno prepoved opravljanja dejavnosti so izrekli dvema pravnima subjektoma. FURS sicer ta ukrep uporabi le ob kontinuiranih hujših kršitvah zakonov in predpisov.
Lani so inšpektorji ugotovili tudi, da je zavezanec, ki mu je bila prepoved izvajanja dejavnosti izrečena že leta 2021, nadaljeval prodajo na stojnicah tudi v letu 2022. Kršitelj je po opozorilu prenehal s prodajo, ker pa je bil tudi davčni dolžnik, so mu inšpektorji zarubili sadje in zelenjavo ter opremo, ki jo je uporabljal za prodajo.
Tržni inšpektorat: največ kršitev zaradi manka soglasja za prodajo na lokaciji
Tržni inšpektorat je preverjal ustrezno registracijo subjektov, ki lahko prodajajo sadje in zelenjavo, torej če ima subjekt registrirano dejavnost, ki jo dejansko tudi opravlja. Tržni inšpektorji so preverjali tudi označevanje cen, pravilnost izdajanje računov, pravilno označenost stojnic, dovoljenja in soglasja za prodajo. Lani so tržni inšpektorji opravili 69 pregledov.
Glavna tržna inšpektorica Andreja But je povedala, da je večina prodajalcev ob cesti registriranih trgovcev, ki sadje in zelenjavo kupijo z namenom nadaljnje prodaje. Inšpektorji so v nadzorih ugotovili 19 nepravilnosti in izrekli osem opozoril z odpravo nepravilnosti, ki so bile najpogosteje povezane z nepravilno označitvijo stojnice ter nezadostnimi podatki.
Izdali so tudi 11 upravnih odločb, s katerimi so prepovedali opravljanje trgovinske dejavnosti, največ zaradi manka soglasja o prodaji na določeni lokaciji, za kar je predpisana globa v višini tisoč evrov za pravno osebo ter 400 evrov za odgovorno osebo. Skupno so izvedli deset prekrškovnih postopkov.
Brez nepravilnosti pri navajanju porekla sadja in zelenjave na kmetijah
Kmetijska inšpekcija nadzoruje prodajna mesta, ki so označena kot prodajna mesta kmetij, ki svoje pridelke prodajajo neposredno. Kmetijski inšpektor Igor Hebat je povedal, da so v letu 2022 pregledali 189 prodajnih mest, v petih primerih so nadzirali tudi obcestno prodajo, v treh primerih pa tudi internetno prodajo. V 30 primerih, kar predstavlja 16 odstotkov vseh, so ugotovili nepravilnosti.
V osmih primerih so izdali opozorilo zaradi nepravilno označene stojnice, v štirih pa so ugotovili nepravilnosti pri vpisu obdelovalnih površin v baze podatkov in izdali tri opozorila. V enem primeru so ugotovili nepravilnosti glede evidentiranja živali na kmetiji. V petih primerih prodajalci na prodajnih mestih niso bili vpisani v register kmetijskih gospodarstev kot člani na kmetiji, v štirih primerih kmetije niso imele dovoljenja za prodajo izdelkov z naslova dopolnilne dejavnosti, v štirih pa ta dovoljenja niso zajemala tudi izdelkov trenutne prodaje na lokalnem trgu.
Kot je povedal, Hebat so v vseh primerih izdali ureditvene odločbe o nadaljnji prepovedi prodaje izdelkov ter ureditvi ustreznih dovoljenj na upravnih enotah. Izdali so tudi pet odločb o prekrških v skupnem znesku 1.260 evrov. Inšpektorji so obravnavali tudi primer, ko je bilo zaznano zavajanje pravne osebe v imenu “kmetija”. Dva primera sta bila v nadaljnje reševanje predana finančni upravi.
Hebat je ob koncu poudaril, da nepravilnosti pri zavajanju porekla sadja in zelenjave slovenskega porekla s kmetij niso ugotovili.
Urad za meroslovje zasegel tri tehtnice
Nadzore sta opravljala še inšpektorat za infrastrukturo in urad za meroslovje. Ugotovitve prvega je predstavila Mojca Bavdaž. Povedala je, da je inšpektorat za infrastrukturo preverjal dovoljenja za postavitev stojnic ob državnih cestah, oglaševanje in preglednost. Izvedel je 13 usmerjenih inšpekcijskih postopkov in 21 nadzorov ter uvedel dva prekrškovna postopka. Zaradi nepravilnosti so izdali eno odločbo, pet opozoril ter dve prekrškovni odločbi. Ena od njih je prinesla globo v višini štiri tisoč evrov za pravno osebo, druga pa tisoč evrov za odgovorno osebo.
Ugotovitve urad za meroslovje, ki je preverjal meroslovno ustreznost oziroma overjenost neavtomatskih tehtnic, pa je predstavila mag. Mojca Požar. Inšpektorji so izvedli 28 nadzorov. Pri 13 nadzorih so ugotovili nepravilnosti, ki so se nanašale na neoverjene tehtnice ter potek veljavnosti overitve. Izdali so eno upravno opozorilo, 10 upravnih odločb za začasno prepoved uporabe tehtnic ter dve upravni odločbi z začasnim zasegom treh tehtnic zaradi neupoštevanja prepovedne odločbe. Inšpektorji so izdali še tri opozorila in osem plačilnih nalogov z globo 3.338 evrov za pravno osebo in 1.669 evrov za odgovorno osebo.
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje