Med privilegije, ki jih imajo na voljo ministri, sodi tudi uporaba modrih luči za prevoze po Sloveniji. Čeprav naj bi te prižgali le v izjemnih primerih, smo bili v preteklosti že večkrat priča zlorabam.
Kot smo razkrili na N1, je ministrica za digitalno preobrazbo Emilija Stojmenova Duh na svoji poti proti dunajskemu letališču prižgala modre luči, kar v tujini nikakor ni dovoljeno. Tudi na slovenskih tleh pa po besedah naših virov iz policijskih vrst voznik Stojmenove Duh rad prižge modre luči, ki naj bi bile sicer uporabljene le v posebnih primerih.
Da radi izkoriščajo ta privilegij, so politiki v preteklosti že večkrat pokazali. Tako se je pred poldrugim desetletjem takratnemu prometnemu ministru Patricku Vlačiču mudilo z Obale na televizijsko oddajo v Ljubljani. Z voznikom sta z vključenimi modrimi lučmi prehitevala stoječo kolono kar po odstavnem pasu primorske avtoceste. Vlačič je takrat trdil, da namestitve modrih luč in njihove uporabe ni zahteval, temveč se je za to odločil njegov voznik. Dodatno zamero si je minister nakopal, ko je želel uporabo modrih luči prikazati kot utiranje poti reševalnemu vozilu, ki je obtičalo v zastoju, a so ga posnetki nadzornih kamer demantirali.
Minister jo je odnesel brez kazni. Policija je namreč uvedla postopek proti podjetju Protocol, pri katerem je Vlačičevo ministrstvo najemalo voznika za prevoze ministrstva, kaznovana pa sta bila tudi odgovorna oseba podjetja in voznik sam.
V javnosti so odmevali tudi posnetki, kako se je Dejan Židan, ki je bil tedaj predsednik državnega zbora in je imel fizično varovanje, v službenem vozilu s prižgano sireno in svetlobnimi signali peljal kar po sredini avtoceste oziroma po reševalnem pasu.
Z modrimi lučmi se je rad prevažal tudi minister za kohezijo v vladi Marjana Šarca Marko Bandelli. V javnost je prišlo, da jih je uporabil, ko se mu je mudilo na kongres občin v Rimske Toplice ter na tekmovanje zimskih športnikov in osnovnošolskih otrok v Maribor. Bandelli uporabe modrih luči ni zanikal, je pa vehementno dejal, da ne bo ničesar pojasnjeval, saj da lahko “po zakonu počne, kar hoče”. A ga je, poleg številnih drugih grehov, uporaba modrih luči odnesla z ministrske funkcije.
Spomnimo se lahko tudi primera nekdanjega ministra za infrastrukturo in prostor v vladi Alenke Bratušek Sama Omerzela. Njegov voznik je aprila leta 2013 pri vključevanju na avtocesto uporabil svetlobne signale in tako ministru omogočil, da je pravočasno prišel na sestanek s premierko. Takrat so na ministrstvu pojasnjevali, da je “vožnja potekala v skladu s prometnimi predpisi in v skladu z zakonsko predpisanimi določili”.
Pravilnik o vozilih s prednostjo in vozilih za spremstvo določa, na katera vozila je dovoljeno namestiti naprave za dajanje posebnih svetlobnih in zvočnih znakov, ki označujejo vozila s prednostjo. Navedena so tudi vozila državnih organov, ki se uporabljajo za prevoz varovanih oseb.
Po uredbi o varovanih osebah so ministri varovani po četrti stopnji varovanja (nimajo fizičnega varovanja), z izjemo ministra za zunanje zadeve, obrambo in notranje zadeve – ti so varovani po tretji stopnji. A kot so za N1 pojasnili na policiji, je namestitev in uporaba teh posebnih svetlobnih in zvočnih znakov dovoljena tudi na vozilih ministrov oziroma ministric, varovanih po četrti stopnji.
Modre luči lahko uporabijo le v izjemnih situacijah. Kaj te izjemne situacije so, se presoja za vsak primer posebej. Uporaba bi bila na primer upravičena, če bi minister gostil tujega gosta in bi bilo treba priti do neke lokacije ob točno določeni uri, na poti tja pa bi se zgodila prometna nesreča.
Kako in kdaj uporabiti svetlobne znake, je odgovornost voznika, še poudarjajo na policiji. Vozniki so za presojo v teh primerih usposobljeni (izobražujejo jih tudi na Centru za varovanje in zaščito), za svoje ravnanje na cesti pa morajo odgovarjati tako kot vsak drug državljan, še dodajajo.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje