V zadnjem tednu se je po končani regulaciji s strani države, cena goriva povzpela na rekordno vrednost. Ob podražitvah so pri Obrtno-podjetniški zbornici Slovenije (OZS) opozorili, da se to ne bo poznalo le ob obisku črpalk. "Gospodarstvo krvavi in položili smo zadnji obliž na rano in dodatnega obliža ni več," opozarja predsednik sekcije za promet pri OZS Peter Pišek in dodaja, da pričakujejo regulacijo goriv za cestni promet, dokler se cene ne umirijo.
V zadnjem letu se je cena dizla na črpalkah pri nas dvignila za okrog 30 odstotkov, nekoliko manj pa se je dvignila cena 95-oktanskega bencina, ki se je podražil za 20 odstotkov. Velik skok cen goriva se je zgodil 1. maja, ko je nehala veljati vladna omejitev o najvišji določeni maloprodajni ceni.
Prvi mož OZS Branko Meh je na novinarski konferenci opozoril, da je gospodarstvo v času, ko se še niti ni končalo okrevanje po koronski krizi, padlo v novo krizo, tokrat zaradi cen energije in surovin. “Soočamo se z energetsko krizo. Dvigujejo se cene nafte in plina. To pomeni podražitev vseh materialov. Cene se ne dvigujejo več za en, dva odstotka, ampak za 10, 15 odstotkov. Upam in verjamem, da bo prihajajoča vlada našla rešitev,” je v uvodu povedal predsednik OZS Branko Meh. Dodal je, da je predsednik Gibanja Svobode Robert Golob v enem od soočenj dejal, da bo fiksiral ceno energentov in upa, da bodo to storili. Pri tem omenja bodisi vnovično regulacijo cene pogonskih goriv bodisi subvencioniranje cene.
“Delamo za končnega kupca, ne le v Sloveniji, ampak tudi v Evropi in v svetu. Če bo padla kupna moč, bo tudi manj povpraševanj po naših izdelkih in storitvah. Čez noč se nam lahko zgodi, da podjetja ne bodo imela več dovolj dela in bodo morala podjetja odpuščati. Verjamem, da bo vlada pomagala in nam tega ne bo treba narediti,” je dodal Meh.
Pišek: Deregulacija cen goriva nas je vse presenetila
Predsednik sekcije za promet Peter Pišek je v imenu prevoznikov pozval k dodatku na gorivo. “Situacija je zelo resno in pereča. Deregulacija cen goriva nas je vse presenetila. Nihče ni pričakoval takšne odločitve, glede na to, da je situacija še slabša kot je bila. To je nedopustno z vidika potrošniške košarice. To vplivala na ceno vseh življenjskih potrebščin,” je opozoril Pišek. Po njegovih besedah bodo prevozniki podražili prevoze za vsaj deset odstotkov, nato pa bodo redno prilagajali dodatek na gorivo.
Dodal je, da gospodarstvo krvavi in da je na rano položil zadnji obliž. Oba z Mehom sta o napovedanem embargu EU na rusko nafto opozorila, da mora imeti Evropa pripravljen načrt, kako bo nadomestila razliko. “Zagotoviti morajo zadostno količino goriva za celotno Evropo,” je dodal Pišek. Če ustreznih alternativ ni, Meh predlaga, da se Slovenija priključi skupini držav, ki bodo lahko izjeme od embarga.
Pišek se je obregnil ob poziv gospodarskega ministrstva, naj iščejo notranje rezerve. “V strukturi cene okrog 30-35 odstotkov predstavlja gorivo, 30 do 33 odstotkov je delo, od 30 do 40 odstotkov je cestnin, lastnega vpliva pa ima prevoznik le sedem odstotkov,” je razložil sestavo cene prevoznikov. Opozoril je še na podražitev novih vozil in dolge čakalne dobe na njih.
“To ni le energetska kriza, ampak politično-energetska kriza. Zahtevamo takojšnjo regulacijo cen goriv, ali pa da vlada določi posebno ceno po vzoru kmetijstva, za cestni transport, dokler se cene ne umirijo,” je pozval Pišek in dodal, da prevozniki nimajo več notranjih rezerv. “Gospodarstvo krvavi in položili smo zadnji obliž na rano in dodatnega obliža ni več,” je dodal. Pišek je ponovno spomnil, da se bodo višje cene goriva poznale tudi v naslednjem koraku, ko bodo prevozniki cene storitev zaračunavali naprej. Višje cene goriva bodo po Piškovih besedah najbolj plačali prebivalci in gospodarstvo.
Čimprejšnji sestanek z novo vlado
Nova vlada mora zato po besedah Piška takoj ustvariti pogoje, da bodo podjetja in ljudje normalno delovali in živeli. Problem vidi v trenutnem političnem vakuumu. Z odhajajočo vlado so zelo dobro sodelovali, in tudi Meh je izpostavil, da je za obrtnike in podjetnike v času koronske krize naredila veliko. Pišek in Meh si želita čimprejšnjega oblikovanja nove vlade, da bodo dobili novega sogovornika. OZS je Golobu že poslala poziv za čimprejšnji sestanek.
Pritisk na poslovanje prevozniških podjetij ustvarja medtem tudi pomanjkanje kadra, tako šoferjev kot drugih profilov, na kar je opozoril predsednik sekcije za prevoz blaga v cestnem prometu pri Gospodarski zbornici Slovenije Milan Slokar. Po njegovih besedah 90 odstotkov zaposlenih tako dobijo v tujini, pri čemer pa kot veliko težavo izpostavlja nenormalno dolge in zapletene postopke zaposlovanja tujcev. Od nove vlade pričakuje njihovo skrajšanje.
KGZS si od vlade želi zaščite najšibkejšega člena v prehranski verigi
Kmetijsko gozdarska zbornica Slovenije (KGZS) opozarja na slab položaj kmetijstva, na kar dodatno vplivajo zadnje podražitve vhodnih surovin. Z obžalovanjem sprejemajo tudi odločitev vlade, da ne podaljša regulacije cen pogonskih goriv. Predsednik KGZS Roman Žveglič upa, da bo nova vlada v zvezi s tem ustrezno ukrepala.
“Nafta, energija, naftni derivati poganjajo celotno gospodarstvo. Od nove vlade pričakujemo, da bo znova uvedla regulacijo cen pogonskih goriv. Na ta način bomo lažje načrtovali svoje dejavnosti in ne bo takih nihanj cen goriv, kot se to dogaja zdaj,” je na današnji novinarski konferenci v Ljubljani dejal Žveglič. (STA)
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.
Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje