Po zmedi z voznimi redi so se zdaj oglasili še vozniki: “To je klic iz obupa”

Slovenija 11. Sep 202413:53 > 17:40 7 komentarjev

"Razmere so kaotične," je stanje v sektorju voznikov avtobusov opisal predsednik Sindikata voznikov avtobusov Slovenije Dušan Vidovič. Po njegovih navedbah so vozniki in voznice za svoje delo namreč slabo plačani, delajo v slabih delovnih razmerah, na delu so tudi po 12 ur dnevno, zaradi razpoložljivega delovnega časa pa teh ur nimajo izplačanih. Po besedah predsednika Konfederacije sindikatov 90 Slovenije Damjana Volfa med drugim pričakujejo, da bo DUJPP nadzirala koncesionarje, ki izvajajo prevoze. V Nomagu so v odgovoru za N1 očitke zavrnili, ostri so bili tudi v Arrivi.

Težave v avtobusnem sektorju se kopičijo že leta. Nazadnje so se pokazale v začetku meseca, ko je bil sistem tudi zaradi spremenjenih voznih redov, ki jih od julija pripravlja Družba za upravljanje javnega potniškega prometa (DUJPP), pred posebno preizkušnjo. Zdelo se je namreč, da sistem kolapsira – avtobusov je bilo premalo, zato so polni vozili mimo postaj.

Čeprav na DUJPP trdijo, da so nekatere vozne rede že popravili, ostale pa bodo do konca tedna oziroma najkasneje do konca meseca, je težava globlja. Še pred nekaj leti je bilo prošenj za delo voznikov avtobusa toliko, da so delodajalci lahko izbirali, koga bodo zaposlili in koga ne. Zdaj pa je opazen drugačen trend: poklic je postal neprivlačen in zanj ni velikega zanimanja.

Foto: BOBO

Razmere so kaotične. Zakaj?

“Razmere so kaotične,” je bil na novinarski konferenci uvodoma jasen predsednik Sindikata voznikov avtobusov Slovenije Dušan Vidovič. Poklic voznika avtobusa je po besedah predsednika Konfederacije sindikatov 90 Slovenije Damjana Volfa ključen, da se ta dejavnost lahko izvaja. A zaposleni se spopadajo z mnogimi težavami. Ena od njih je po navedbah sindikalistov plačilo.

Vozniki naj ne bi bili plačani za celoten čas, ki ga preživijo v službi. Kot efektivni delovni čas se voznikom medkrajevnih linij namreč upošteva le čas, ko opravljajo vožnjo. Med 9. in 12. uro dopoldne, ko veliko voznikov čaka na naslednjo vožnjo na delovnem mestu, za ta čas ne prejmejo plačila.

Kot je razlagal Volf, so tako mesečno na delovnem mestu tudi do 230 ur, a le stežka zapolnijo kvoto 8-urnega dnevnega delovnika. Celotni delovni čas je upoštevan zgolj voznikom mestnih avtobusov, ne pa tudi voznikom na medkrajevnih linijah, je dejal.

Če se razmere v sektorju ne bodo uredile, sindikati za prihodnje ne izključujejo niti stavke. V Sloveniji bi po besedah Volfa nemudoma potrebovali 800 dodatnih voznikov avtobusov.

Bi bila rešitev deprivatizacija?

Med težavami izstopajo tudi poteze države, ki od leta 2004 ni vsakoletno prek javnih razpisov izbirala koncesionarjev, temveč je obstoječim koncesionarjem zgolj podaljševala pogodbe. Po Volfovih besedah so se tako največji koncesionarji začeli kartelno dogovarjati, država pa naj bi kršila evropsko zakonodajo.

Z ustanovitvijo DUJPP sindikati pričakujejo nadziranje organiziranja prevozov, saj je sektor, če se razmere ne bodo uredile, obsojen na propad. Ob tem bi si po Volfovih besedah želeli tudi, da bi po zgledu Slovenskih železnic avtobusni javni prevozi postali javno podjetje.

Kot je dodal, so bili v preteklih letih deležni velike arogance delodajalcev. “Gre za delodajalce, ki jih slovenski davkoplačevalci vsako leto financiramo z desetinami milijonov evrov, pa kršijo delovno zakonodajo.” Odgovorni so jim, tako v sindikatu, na opozorila o domnevno slabih delovnih razmerah odgovorili, naj nezadovoljni vložijo odpoved delovnega razmerja. Tudi zato so v preteklosti izvedli več stavk. “Če smo takrat govorili, da je to klic na pomoč, je današnja tiskovna konferenca klic iz obupa,” je dejal Volf.

Plače so se v dejavnosti cestnega prometa v zadnjem desetletju sicer dvignile. Omenjena koncesionarja Nomago in Arriva sta oba del te dejavnosti.

“Popolnoma se je razvrednotil poklic voznika avtobusa”

A ne le plačilo, težava so tudi delovne razmere. Voznice in vozniki morajo namreč po njegovih besedah opravljati več nalog – delo čistilcev, inkasantov, varnostnikov in psihologov. “Popolnoma se je razvrednotil poklic voznika avtobusa,” je bil oster.

V začetku leta so pri Arrivi skušali pridobiti zaposlene z obljubami o 1.900 evrih neto plače. A kot je razlagal predsednik Sindikata voznikov avtobusov pri družbi Arriva Gorenjska Andrej Osterman, je veliko tistih, ki so se zaposlili prek omenjenega razpisa, podjetje že zapustilo ali pa ga namerava. Delovne razmere so slabše od pričakovanj, prav tako pa naj bi njihovo plačilo le redko dosegalo obljubljene vsote. Po navedbah prevoznika so letos zaposlili 160 voznikov, “večjega števila odhodov voznikov pa ni bilo zaznati”, so sporočili za N1. Ostali del odgovora na očitke objavljamo spodaj.

Uvoz kadra iz tujine, o čemer razmišlja država, po Volfovih besedah ne bo rešil težav, saj meni, da bodo ti delavci po letu dni zaradi slabih delovnih razmer zapustili Slovenijo. In zakaj se delovni pogoji ne izboljšajo? Kot razlagajo v sindikatu, so jim delodajalci pojasnili, da bi bila v primeru ugoditve njihovim zahtevam ogrožena konkurenčnost podjetij.

V sindikatu tako od države kot delodajalcev zahtevajo, da vzpostavijo zdravo, varno in dostojno delovno okolje, s čimer bo poklic ostal spoštovan in cenjen.

Kako odgovarjajo v Nomagu?

Očitke o slabem plačilu so zavrnili v družbo Nomago, ki je eden od dveh največjih koncesionarjev v Sloveniji. Po njihovih navedbah so plače skupaj z dodatki v zadnjih dveh letih zvišali za približno 30 odstotkov, povprečno mesečno neto izplačilo pa trenutno znaša več kot 1.900 evrov.

Poleg tega so letos zaposlenim izplačali 1.800 evrov regresa, v začetku letu pa 600 evrov nagrade za poslovno uspešnost. Poudarili so, da v maksimalni vrednosti izplačujejo povračilo stroškov za prehrano in dnevnice za tujino. Do dodatkov so upravičeni tudi za sobotno in nedeljsko delo ter za delo med prazniki. Za zaposlene vplačujejo tudi v drugi pokojninski steber.

“Z različnimi ugodnostmi, stimulativno plačno politiko, sistemom napredovanja za voznike v višje plačne razrede, programom varovanja in krepitve zdravja, dodatnim svetovanjem za starejše voznike za podaljšanje delovne dobe in drugimi ukrepi si prizadevamo, da ni nenačrtovanih odhodov,” so še sporočili z Nomaga.

Kaj pravijo v Arrivi?

Da sindikat “izdatno zavaja z neresnicami”, trdijo v skupini Arriva. “Ne drži, da v podjetju Arriva Slovenija kršimo zakone. Neresnica je tudi, da se v podjetju vrstijo odpovedi ena za drugo,” so za N1 jasni v podjetju. Kot poceni populizem so ocenili trditev sindikata, da smo “popolnoma razvrednotili poklic voznika avtobusa”.

“V Skupini Arriva smo odgovorni do zaposlenih, njihovo zadovoljstvo in varnost postavljamo na prvo mesto ter dosledno spoštujemo delovnopravno zakonodajo. Zagotavljamo dostojno in konkurenčno plačilo ter nenehno izboljšujemo delovne pogoje,” zagotavljajo.

Pojasnjujejo, da so letos sprejeli vrsto novih ukrepov ter poskrbeli za stimulacijo voznikov. “Tako preko zvišanja njihovih plač kot tudi z izboljšanjem delovnih pogojev. Uveljavili smo spremembe plačnega sistema, ki smo ga oblikovali v skupnih prizadevanjih s sindikatom zaposlenih. Izhodiščna plača za voznike avtobusov je konkurenčna, podjetniška kolektivna pogodba pa med najboljšimi med slovenskimi avtobusnimi prevozniki,” so zapisali.

Dodali so, da voznikov primanjkuje tudi v drugih država Evropske unije, ne le pri nas. “V Skupini Arriva to problematiko naslavljamo že dlje časa. Poleg izboljšanja delovnih pogojev si prizadevamo voznikom omogočati tudi priložnosti za karierni razvoj. Mladim nudimo dodatna izobraževanja, vključno s finančno pomočjo pri pridobivanju vozniškega izpita kategorije D s kodo 95,” so dodali.

Arriva
Foto: BOBO

Dodali so še, da bo zaposlovanje kadra iz tujine glede na demografske trende najverjetneje dolgoročno eden od načinov zagotavljanja zadostnega števila zaposlenih v prevozništvu.” Ker so postopki za zaposlovanje tujcev izjemno dolgotrajni in zahtevni, kratkoročno to ni uresničljivo. Na to gospodarstveniki že nekaj časa opozarjamo pristojna ministrstva,” so sklenili.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje