Podražitev prenove jeseniške postaje: kaj so ugotovili tuji revizorji?

Slovenija 03. Okt 202414:04 8 komentarjev
Jesenice železniška postaja
Trenutno stanje jeseniške postaje (Foto: Nik Bertoncelj/BOBO)

Na ministrstvu za infrastrukturo so v začetku marca trdili, da je več kot dvakratno zvišanje cene za prenovo železniške postaje Jesenice upravičeno, a je nato ministrica Alenka Bratušek že aprila napovedala revizijo projekta. Revizija, ki so jo opravili tuji strokovnjaki iz avstrijske družbe IKK in nemške TÜV SÜD Rail, je pokazala, da načrtovanje projekta in njegov obseg v celoti ustrezata vsem prihodnjim zahtevam železniškega prometa pri nas, prav tako pa so ugotovili, da je bila projektantska ocena stroškov prenizka in ni zrcalila tržnih cen.

Na ministrstvu za javno upravo je potekala javna predstavitev revizije projekta nadgradnje železniške postaje Jesenice, na kateri so bili Franz Lückler, tuji strokovnjak, ki je sodeloval pri pripravi končnega poročila, ministrica za infrastrukturo Alenka Bratušek in vodja sektorja za investicije v železnice na direkciji za infrastrukturo Dejan Jurkovič.

Spomnimo, ministrica Bratušek je še v začetku marca trdila, da je povišanje cene projekta z 81 na 137 milijonov evrov za prenovo železniške postaje Jesenice upravičeno, nato pa je aprila direkcijo za infrastrukturo pozvala k reviziji projekta, “po možnosti s strokovnjakom iz tujine, ki bo lahko podal tudi primerjave stroškov primerljivih tujih projektov”.

Revizijo sta pripravili avstrijska družba IKK in nemška TÜV SÜD Rail, poročilo pa je predstavil avstrijski strokovnjak za infrastrukturo Lückler.

“V prihodnosti imamo cilj, da se večina tovornega prometa prenese s cest na železnice, zato v EU obstaja projekt Shift2Rail. Zato se po vsej Evropi izvajajo modernizacije in nadgradnje železniške infrastrukture ter omrežja,” je uvodoma dejal Lückler. “Jesenice so vstopna postaja na poti s severa. Na tej funkciji že danes ne zadostuje potrebam, ki jih mora izpolnjevati kot takšen logistični center,” je poudaril.

Zgraditi je treba dodatne perone, umestiti je treba daljinsko vodene kretnice, vključno s kretničnimi gretji, urediti je treba tudi vso elektriko na postaji, narediti podvoze pod območjem železniške postaje, ki deli Jesenice na dva dela, ter železniško vozlišče pripraviti na prihodnost, ko bo na železnicah še več tovornega prometa, je poudaril strokovnjak.

Revizija je obsegala preverjanje rešitev projekta glede infrastrukture, voznega omrežja in sistema za oskrbo z električno energijo, signalne varnosti, telekomunikacije in razsvetljave, prav tako pa je bilo treba preveriti stroškovne komponente zaradi velikih razhajanj med projektantsko oceno in dejanskimi prejetimi ponudbami.

Kot so ugotovili, načrtovanje in obseg načrtovanja v celoti ustrezata vsem zahtevam železniškega prometa v prihodnosti in tudi vsem vizijam Slovenije in Evropske unije. Prav tako so ugotovili, da je bila projektantska ocena stroškov zastavljena prenizko in ni zrcalila tržnih cen v Avstriji in Nemčiji.

Preverili so prejete ponudbe po posameznih postavkah in kriterijih; osredotočili so se na tiste postavke, pri katerih so nastala največja odstopanja med projektantsko oceno stroškov in posameznimi ponudniki. Lückler je dejal, da so cene primerjali na osnovi cen za leto 2023 in ugotovili, da cene iz ponudb ustrezajo tržnim cenam v Avstriji in Nemčiji. Iz izkušenj gre za zelo primerljive cene in mala odstopanja med državami, torej se lahko preslikajo tudi na Slovenijo.

Vodja sektorja za investicije v železnice na direkciji za infrastrukturo Jurkovič je poudaril, da ocena vrednosti tega temelji na štiri do pet let starih cenah, torej v njej ni v zadostni meri upoštevana inflacija. “Upoštevati je treba, da je rast cen na tem področju nadpovprečna,” je dodal.

Kakšna so priporočila tujih strokovnjakov?

Končno priporočilo ministrstvu je, da prejete ponudbe vzamejo kot osnovo in začnejo pogajanja s ponudniki, saj so določene postavke zastavljene preveč globalno in rudimentarno. Če bi postavke razčlenili, to predstavlja velik potencial za znižanje stroškov. “Iz izkušenj kot direktor Asfinaga vem, da ponovni razpis vodi do 15 odstotkov višjih stroškov. Treba je upoštevati globalne razmere – pri takih projektih je najbolje, da se zaposlujejo lokalna podjetja ter da se domačim podjetjem omogoči, da pridobijo reference,” je dejal Lückler.

“Izredno pomembno je, da smo pripravljeni na prihodnost. Jesenice so intermodalno vozlišče, kjer se odvijata potniški in (predvsem) tovorni promet. Ta se bo v prihodnosti zelo povečal,” je še dejal neodvisni strokovnjak in dodal, da so železniško postajo na Dunaju zgradili za milijardo evrov. Prav tako je priporočil, da se ime spremeni iz železniške postaje Jesenice v Logistično vozlišče Jesenice.

Bratušek: Revizija pokazala, da je projekt potreben in upravičen

Ministrica Bratušek je dejala, da ta predstavitev jasno kaže, da je projekt potreben in upravičen v obliki in obsegu, kot je načrtovan. “Mogoče je bilo nekoliko nesrečno izbrano ime tega projekta,” je dejala.

Opozorila je, da je država za ta projekt pridobila 56,5 milijona evropskih sredstev iz programa za povezovanje Evrope. “To ni denar, ki bi Sloveniji kar tako pripadel. Na razpis se prijaviš z vsakim projektom posebej. Če tega denarja ne bi investirali v projekt na Jesenicah, bi bil to za Slovenijo izgubljen denar. Tudi v Evropi so ta projekt prepoznali kot pomemben, zato so ga pripravljeni sofinancirati,” je dodala.

Bratušek revizije še ni predstavila koaliciji in vladi, saj je bila ta javna predstavitev prvi korak. “Potem se bomo odločili, kako naprej. Mislim, da bo to kmalu. Po navadi je pot obratna, najprej vlada in koalicija, nato javnost, ampak gre za pomemben projekt in pomembno nam je bilo, da javnosti to predstavijo pripravljalci revizije, ne mi,” je še dejala.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje