Na policiji poudarjajo, da bosta helikopterja, ki ju kupujejo z javnim razpisom, namenjena le helikopterski nujni medicinski pomoči. Za druga reševanja se bosta nova helikopterja lahko uporabila, ko bo aktiviran državni načrt za elementarne nesreče. Policija se je odzvala tudi na pomisleke glede zahteve po osmih sedežih, barvi in podvozju.
Po številnih vprašanjih, ki so se v javnosti pojavila o nabavi dveh helikopterjev za nujno medicinsko pomoč, na policiji poudarjajo, da bosta nova helikopterja namenjena le izvajanju helikopterske nujne medicinske pomoči (HNMP).
“Ta helikopterja se ne bosta uporabljala za policijske naloge. Letalska policijska enota ima dovolj helikopterjev za izvajanje svojih nalog,” je povedal vodja letalske policijske enote Dejan Kink. Policija bo v namenska helikopterja prispevala pilota in tehnike v posadki.
V 50 milijonov evrov zajete tudi zaposlitve in izgradnja nove baze
Pojasnil je, da je celotni projekt ocenjena na slabih 50 milijonov evrov. “Ta projekt poleg nabave dveh namenskih helikopterjev vključuje še zaposlitev 28 oseb, njihovo usposabljanje in šolanje, vzdrževanje helikopterjev ter gradnjo nove baze v Mariboru in adaptacijo baze na Brniku,” je naštel Kink.
Vodja letalske policijske enote je izpostavil, da so pred objavo naročila intenzivno preverili trg pri obeh evropskih proizvajalcih. Ugotovili so, da je dobavni rok, kot so ga zapisali v javnem naročilu, izvedljiv. Pri pripravi razpisa so sodelovali tudi strokovnjaki ministrstva za zdravje, ministrstvo pa je pred objavo tudi potrdilo razpis.
Kabina helikopterjev bo imela vso predpisano opremo. To so nosila, pritrdilna mesta za varno vpetje prenosne opreme, stacionarni kisikov sistem, vitel za dvig in spust dveh oseb, prostor za pacienta z vsaj eno zaščitno vtičnico z 12 volti. Ob tem bo opremljen za izvajanje vseh operacij po pravilih instrumentalnega letenja in za izvajanje nočnih operacij po pravilih vizualnega letenja ter z ustrezno povezavo, da bosta lahko povezana z dispečerskim centrom, je dejal.
Kink je poudaril, da javni razpis omogoča prijavo obeh evropskih ponudnikov. “Zavračamo navedbe, da preferiramo katerega od ponudnikov,” je rekel.
“Verjamemo, da je barva najmanj pomembna stvar”
V zadnjih dneh se je v javnosti pogosto izpostavljala zahteva po osmih sedežih v helikopterju, ki da naj bi izpodbijala njegovo namenskost. Kink je poudaril, da v razpisu zahtevajo oboje. Namestitev osmih sedežev bo opcijska in se bo uporabila v primeru aktivacije državnega načrta ob elementarnih nesrečah, ko bo na pomoč poletel tudi ta helikopter, če ne bo na voljo noben drug.
“V mislih moramo imeti, da je Slovenija majhna, a meteorološko zanimiva. Lahko se zgodi, da bo na pomoč lahko priletel le helikopter iz Maribora,” je orisal. Kot primer je izpostavil reševanje iz Savinjske doline v času poplav leta 2023. “Ljudje so bili v vodi, v hiši, ogroženi. Takrat ni pomembno, kakšne barve je helikopter in kako je opremljen, ampak, da smo sposobni v čim krajšem času čim več ljudi pripeljati na varno.”
Kamen spotike je bila namreč tudi barva. Kink je ponovil, da barve helikopterjev za nujno medicinsko pomoč ne določajo ne predpisi na evropski ne na državni ravni, bo pa za helikopterja veljal policijski pravilnik. “Verjamemo, da je barva najmanj pomembna stvar. Osebam, ki potrebujejo našo pomoč, je že danes popolnoma vseeno, kakšne barve je helikopter, ki jim pomaga,” je rekel Kink.
Kar nekaj debate je bilo tudi o podvozju. Pilot Igor Podjed, ki je tudi vodja oddelka pilotov v letalski policijski enoti, je pojasnil, da ima policija v floti tako helikopterje s sankami kot s kolesi. Vsaki imajo svoje prednosti in slabosti, oboji pa imajo težave s pristajanjem na mehkem terenu, kot sta na primer sneg in razmočen teren. Zato je mogoče nabaviti tudi dodatne smuči, a do sedaj tega še niso potrebovali.
Razpis za nakup dveh helikopterjev za HNMP je po prepričanju NSi namenjen zgolj dopolnitvi policijske flote. Sumijo, da so bili nekateri kriteriji v razpisu prirejeni za točno določenega ponudnika. Zaradi sumov negospodarnega nakupa pa zahtevajo sklic nujne seje komisije DZ za nadzor javnih financ.
V slabšem vremenu lahko helikopter poleti le z mednarodnih letališč
Kink je na novinarski konferenci pojasnil tudi, kako je HNMP organizirana trenutno. Danes sta za HNMP na voljo dva helikopterja Slovenske vojske. Imamo dve bazi, eno na Brniku, drugo pa v Mariboru. Bazi omogočata, da lahko helikopter v ustreznih vremenskih razmerah katerikoli kraj v Sloveniji doseže v 20 minutah. Za gorska reševanja aktivirajo helikopter na Brniku, pomoč bo nudila združena ekipa. V poletni sezoni, ko je več gorskih nesreč, in v času zimskih počitnic, ko je več nesreč na smučiščih, pa v floto dodajo še tretji helikopter.
Trenutno se HNMP izvaja le podnevi. Nova helikopterja pa bosta primerna tudi za letenje ponoči. Piloti lahko poletijo tudi, ko vremenske razmere niso najbolj ugodne oziroma ko je vidljivost slabša. Vendar lahko v tem primeru poletijo le z mednarodnih letališč, ki imajo ustrezno infrastrukturo.
Kink je spomnil, da izvajanje HNMP za letalsko policijsko enoto ni novost, saj so jo izvajali redno do leta 2018, kar pomeni tako helikoptersko nujno pomoč, prevoz inkubatorjev kot tudi sekundarne prevoze. Po tem je izvajanje prevzela slovenska vojska, vlada pa je junija lani za izvajanje HNMP ponovno določila policijo.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje