Ob vedno večjih težavah s pomanjkanjem zdravil na slovenskem trgu je vlada sprejela predlog zakona o nujnih ukrepih za zagotavljanje nemotene preskrbe z zdravili. Čez poletje nameravajo sprejeti še druge sistemske ukrepe, ki bodo zagotovili, da bomo jeseni, ko število respiratornih okužb naraste, pripravljeni, je poudaril državni sekretar z ministrstva za zdravje Tadej Ostrc.
Vlada je danes na seji sprejela predlog zakona o nujnih ukrepih za zagotavljanje nemotene preskrbe z zdravili, je na novinarski konferenci po seji vlade pojasnil državni sekretar z ministrstva za zdravje Tadej Ostrc.
V zadnjih mesecih se je namreč pojavljalo pogosto pomanjkanje zdravil v lekarnah. S tem zakonom želi vlada preprečiti, da bi zaradi oteženega javnega naročanja še naprej prihajalo do zamud ali prekinjene dobave zdravil.
Na preskrbo z zdravili na področju celotne EU vpliva pomanjkanje surovin, pa tudi specifika trga z zdravili in seveda geostrateški položaj posamezne države, je dejal Ostrc. Na ravni EU se je tako oblikovala koalicija majhnih držav, med katere spada tudi Slovenija, ki aktivno sodeluje pri pripravi farmacevtskega paketa. Ta naj bi zagotovil državam, kot je Slovenija, enakopravno obravnavo pri dobavi novih zdravil.
Z danes sprejetim predlogom zakona tako želi vlada razbremeniti javne lekarniške zavode pri nabavi zdravil, ki jih v skladu z zakonom o lekarniški dejavnosti lekarne morajo imeti na zalogi oziroma dobaviti v izjemno kratkem roku, kar otežuje izvedbo postopkov javnega naročanja in ostalih izdelkov za podporo zdravljenja in ohranitev zdravja, torej blaga, ki ga javni lekarniški zavodi kupujejo zaradi nadaljnje prodaje tretjim osebam, je navedeno med cilji zakonskega predloga.
“Zakonodaja je podlaga za to, da pridemo do nekega sistemskega ukrepa, sistemskega načina javnega naročanja. V tem času bodo lekarne razbremenjene drakonskih kazni in oteženih postopkov javnega naročanja,” je poudaril državni sekretar z ministrstva za zdravje.
Temeljni namen zakona je tako začasno urediti problematiko nabave zdravil po postopkih javnega naročanja in odpraviti problematiko hkratnega spoštovanja področnih predpisov in predpisov s področja javnega naročanja s strani javnih lekarniških zavodov.
Zaradi strogih formalnih in postopkovnih zahtev, ki jih določa zakon o javnem naročanju, so oddana javna naročila zdravil pogosto zelo kompleksna in tudi neuspešna, kar vpliva na dostopnost zdravil v lekarnah in bolnišnicah.
Na to, že od sprejema zakona, ki ureja javno naročanje, v lekarniški zbornici opozarjajo na nezdružljivost zakona o lekarniški dejavnosti in zakona o zdravilih z zakonodajo, ki ureja javno naročanje. Javnost oz. bolniki po navedbah zbornice tega do danes niso občutili zgolj zato, ker so javni zavodi zavestno kršili določila zakona o javnem naročanju, da so bolnikom pravočasno priskrbeli vsa zdravila.
Obstoječi zakon o javnem naročanju namreč določa, da imajo lahko javni lekarniški zavodi samo enega cenovno najbolj ugodnega dobavitelja, kar pa po mnenju zbornice ni mogoče, saj tudi veletrgovci s polnim obsegom ne zagotavljajo vedno vseh zdravil. Zavodi bi tako morali imeti vsaj dva dobavitelja za isto zdravilo.
Predlog novega zakona naj bi namreč uvedel izjemo od javnega naročanja, in sicer se zakon o javnem naročanju ne bi uporabljal “za javna naročila zdravil, ki se v skladu z zakonom o zdravilih štejejo kot zdravila na trgu v Sloveniji, in jih v skladu z zakonom, ki ureja lekarniško dejavnost, oddajajo javni lekarniški zavodi”, je navedeno med ključnimi zakonskimi rešitvami.
Hkrati je namen predloga zakona zagotoviti, da se pri izbiri dobaviteljev zdravil spoštujejo določena temeljna načela ter da se zagotavlja transparentnost nakupa zdravil.
Z vidika zagotavljanja transparentnosti predlog zakona tako ureja obveznost javnih lekarniških zavodov, da so pri naročilih zdravil, ki se po zakonodaji štejejo kot zdravila na trgu v Sloveniji, dolžni upoštevati prepoved omejevanja konkurence, prepoved diskriminacije in načelo transparentnosti. Naročnik mora za ta naročila voditi evidenco o njihovi oddaji, ki zajema navedbo dobavitelja, predmeta, vrste predmeta in vrednosti naročila brez DDV, ter o naročilih v preteklem letu podatke objaviti na svoji spletni strani, je še našteto v povzetku zakonskih rešitev.
S sprejemom strategije obvladovanja demence do celostnega obvladovanja te bolezni
Vlada je na današnji seji sprejela strategijo obvladovanja demence v Sloveniji do leta 2030, ki zasleduje celosten pristop k obvladovanju demence. Med drugim predvideva tudi ustanovitev nacionalnega centra za demenco in registra za spremljanje značilnosti demenc, pa tudi dolgotrajno oskrbo oseb z demenco.
Namen strategije je zato zagotovitev preventivnih ukrepov, zgodnjega odkrivanja bolezni, ustrezne celostne postdiagnostične obravnave oseb z demenco, podpora svojcem in neformalnim skrbnikom, destigmatizacija bolezni, razvoj demenci prijaznega okolja in spodbujanje raziskovalne dejavnosti.
Eden ključnih ciljev je, kot je poudaril Osterc, dolgotrajna oskrba oseb z demenco in predvsem podpora družinam ter skrbnikom v njihovem domačem lokalnem okolju. “Strategija predvideva, da bodo osebe z demenco dolgo časa vključene v družbo in v njim znano domače okolje. Na ta način se pridružujemo najbolj razvitim in socialno naprednim državam,” je še ocenil Osterc.
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.
Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje