Poslanci so z 59 glasovi za in nobenim proti potrdili novelo zakona o izgradnji, upravljanju in gospodarjenju z drugim tirom železniške proge Divača-Koper, ki poleg nove enotirne proge, ki se že gradi, omogoča izvedbo še vzporednega levega tira.
Projektno podjetje 2TDK, ki bdi nad tirom, ki se že gradi, bo skladno z novelo pridobil status investitorja še za vzporedni tir, s čimer bo lahko takoj začel aktivnosti. Naloge investitorja državnega prostorskega akta bo do konca izvedla Direkcija RS za infrastrukturo. Novela določa tudi, da se po začetku obratovanja vzporednega levega tira opusti del obstoječe proge med cepiščem Prešnica in Dekani, odpravi tirno infrastrukturo, na trasi opuščenega tira pa nato vzpostavi državno kolesarsko povezavo. V tem delu bo šlo za investicijo direkcije. Predvidena je še odprava možnosti sodelovanja drugih držav v lastništvu in upravljanju družbe 2TDK in pri lastništvu objektov drugega tira.
Kot je danes v DZ dejal državni sekretar na ministrstvu za infrastrukturo Andrej Rajh, je ocenjena vrednost vzporednega tira nekaj manj kot 400 milijonov evrov. “Pričakujemo, da bo 2TDK uspešno in aktivno pristopil k pridobivanju gradbenega dovoljenja in da bo leta 2026 že lahko objavil razpis in začel prva izvedbena dela na terenu. V zvezi s tem pričakujemo, da bo gradnja zaključena v letu 2030,” je predstavil načrte.
Noveli ni nasprotovala nobena poslanska skupina. “Gre za gospodaren predlog, saj bosta oba tira povezala več kot 16 kilometrov skupnih predorov, poleg tega sta dve tretjini vzporednega tira že izkopani, kar celotno vrednost dodatnega levega tira v primerjavi z gradnjo desnega tira poceni,” je podporo utemeljil Janez Žakelj (NSi). Predrag Baković (SD) je zadovoljen, da bo družba 2TDK po novem zaščitena pred tujimi prevzemi. “Zapleten, tvegan finančni model, ki je vključeval komercialno financiranje projekta s strani drugih držav, tako dokončno postaja preteklost. Slovenija bo oba druga tira zgradila sama, kot tudi ostalo, vključno z železniško infrastrukturo,” je poudaril.
To veseli tudi Levico. Nataša Sukič je ob tem izpostavila še, da se bodo s projektom povečale zmogljivosti pretovora, “saj bosta nova tira omogočala večje hitrosti kot obstoječi tir”. Poleg tega se bo s tem zmanjšala požarna ogroženost kraškega terena na obstoječi trasi, je dodala.
Teodor Uranič (Svoboda) je ob omenjenih plusih novele spomnil še na krepitev turističnega potenciala širšega območja obalno-kraške regije. V roku pol leta po vzpostavitvi pravnih podlag za izvedbo kolesarske povezave se bo namreč lastninsko pravico na objektih opuščenih železniških postaj Rižana, Dol pri Hrastovljah in Črnotiče s pripadajočimi funkcionalnimi površinami preneslo na Mestno občino Koper, namen pa je prav krepitev turističnih priložnosti in spodbujanje trajnostne mobilnosti te regije.
V SDS noveli niso nasprotovali, je pa Anton Šturbej dejal, da prinaša zgolj dve vsebinski spremembi – ureditev investitorstva družbe 2TDK za financiranje in izgradnjo vzporednega levega tira na identičen način, kot je urejeno za izgradnjo enotirne proge, ter odpravo možnosti sodelovanja drugih držav pri projektu in lastništvu drugega tira in družbe 2TDK.
Kako vam je všeč N1? Kaj bi izboljšali?
Dragi bralci in bralke, pomagajte nam izboljšati N1. Kaj pogrešate, kaj vam je všeč, česa ne marate? Pripravili smo kratko anketo o zadovoljstvu bralcev, reševanje traja približno pet minut, anketa pa je anonimna. Povezava do ankete: https://n1slovenija.1ka.si/raziskava-branosti
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Bodi prvi, ki bo pustil komentar!