Povezave s tujino: “Če to podjetje propade, je cela Evropa v težavah”

Slovenija 01. Dec 202414:17 2 komentarja
FlixBus
FlixBus na ljubljanski avtobusni postaji (Foto: Borut Živulovič/ BOBO)

Slovenci se na pot v tujino pogosto odpravimo z avtomobilom, ob obisku bolj oddaljenih destinacij pa se odločimo za letalo. Kaj pa avtobus in vlak? Preverili smo, kako dobro je Ljubljana povezana z ostalimi evropskimi prestolnicami. Po mnenju prometnega strokovnjaka Marka Peterlina se stanje izboljšuje, a skoraj cela Evropa 'stavi' na enega prevoznika - FlixBus.

Pred dvema desetletjema je bila Slovenija precej bolje povezana z večjimi evropskimi mesti.

Če bi se danes želeli z javnim prevozom iz Ljubljane odpraviti v katero izmed sosednjih evropskih prestolnic ali pa celo dlje, bi imeli morda z iskanjem cenovno dostopnih in direktnih povezav kar nekaj težav.

Stanje se je v zadnjih nekaj desetletjih poslabšalo predvsem na železnicah – sploh, če vzamemo v zakup, da so bile včasih hrbtenica mednarodnega potniškega prometa–, je v pogovoru za N1 izpostavil direktor inštituta za politike prostora (IPOP) Marko Peterlin. “Mednarodna povezanost z vlakom je zelo revna. Včasih je bilo bistveno več vlakov do Italije in Hrvaške. Tudi število povezav z Avstrijo se je zmanjšalo,” je dodal.

Med boljšimi rednimi linijami je izpostavil sedem dnevnih odhodov iz Ljubljane v Beljak, med linijami, kjer se je povezanost najbolj poslabšala pa sta po njegovi oceni Zagreb in Dunaj. Zelo slabo je Slovenija že več desetletij povezana z Italijo, kjer vmes nekaj let redne linije za potnike sploh ni bilo. Na železnicah naj bi sicer načrtovali dodatno okrepitev povezav z Italijo.

VLAK, železnice
Foto: Borut Živulović/Bobo

Čeprav je količina samih povezav čez leta močno upadla, je potovanje z vlakom postalo bolj prijetno. “Vlaki so udobnejši, skoraj vsi imajo internetno povezavo,” prednosti našteva Peterlin.

Aktualne povezave z vlakom so dostopne na spletni strani Slovenskih železnic, so za N1 pojasnili v podjetju. Trenutno njihovi vlaki iz Ljubljane vozijo v osem evropskih držav: Avstrijo (Dunaj, Beljak, Gradec in Salzburg), Nemčijo (München, Stuttgart in Frankfurt), Hrvaško (Zagreb, Reka, Opatija in Pulj), Italijo (Opčine in Trst), Madžarsko (Budimpešta), Švico (Zürich), Češko (Praga) in Slovaško (Bratislava).

Z avtobusi povezani, ker smo “na poti”

Precejšnje izboljšanje v povezanosti s tujino je prinesel FlixBus. “Če je bilo včasih precej več vlakov v tujino, imamo zdaj več avtobusnih povezav. To je predvsem posledica pojava nizkocenovnih avtobusnih prevoznikov, kot je FlixBus,” je opisal Peterlin.

Tuji avtobusni prevoznik, ki je v zasebnih rokah, Slovenijo z okoliškimi mesti povezuje predvsem zato, ker leži na poti rednih linij, ki povezujejo večja evropska mesta. To je za nas z vidika povezanosti zelo koristno, po drugi strani pa prinaša tudi slabosti – ker Slovenija ni glavno izhodišče povezav in te niso prilagojene slovenskim potnikom, se avtobusi pri nas najpogosteje ustavljajo ali pozno zvečer, čez noč ali pa zgodaj zjutraj. “Tukaj se vidi, da zasebni ponudnik ponuja povezave na podlagi tržnega povpraševanja in Slovenija je povezana toliko in takrat, ko je na poti.”

Za turistične poti, ko odhod od doma in prihod v tujo državo načeloma nima velikega pomena, nočni čas odhoda ne predstavlja večjih težav. Po drugi strani pa se za avtobusne povezave ne morejo odločiti podjetniki na poslovni poti, ki bi denimo katerega izmed bližnjih okoliških mest obiskali samo čez dan.

Flixbus
Flixbus odhod sredi noči (Foto: Žiga Živulovič jr./BOBO)

“Če ljudje potujejo sami ali v paru je FlixBus tudi precej cenovno ugodna možnost, sploh če se karte kupi precej vnaprej,” je dodal Peterlin. Kadar se na pot odpravlja večja skupina, ali se par zanjo odloči v zadnjem trenutku, pa je morda cenejša možnost deljenje avtomobila. Zadnja leta so zelo popularni tudi t. i. shuttle prevozi, a so njihove končne destinacije načeloma letališča.

“Pojav FlixBusa je zelo dobrodošel, ker je zelo izboljšal mednarodno povezanost. Prej smo sicer imeli neke mednarodne linije, a jih je bilo manj in so bile manj predvidljive. Smo pa v Sloveniji, oziroma celi Evropi, močno odvisni samo od FlixBusa. Če to podjetje propade, je cela Evropa v težavah. Zelo smo ranljivi,” je ob koncu komentiral Peterlin.

Avtobusno povezanost Ljubljane z evropskimi mesti lahko preverite na spletni strani Avtobusne postaje Ljubljana. Ob pregledu interaktivnega zemljevida je tudi mogoče videti, da veliko večino povezav med mesti zagotavlja omenjeni Flixbus, med ostalimi prevozniki lahko najdemo še TripstAir in ItaBus. Nekatere redne povezave s tujino zagotavlja tudi slovenski prevoznik Nomago, večinoma pa slovenski prevozniki v tujino vozijo v obliki različnih turističnih aranžmajev.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje