Prehod iz vrtca v šolo: kaj vse mora otrok znati?

Slovenija 04. Dec 202207:00 1 komentar
Zavezovanje čevljev
PROFIMEDIA

Kaj in koliko mora otrok znati, ko prestopi prag prvega razreda? Kako samostojen mora biti, ali mora znati narisati premico in kaj, če še ne zna napisati svojega imena?

“Starši naj otroke v prvi vrsti pripravijo na samostojnost,” pravi Barbara Falle, svetovalna delavka vrtca Bled, ki je skupaj z blejsko osnovno šolo vključen tudi v projekt InTrans – Mehak prehod iz vrtca v šolo, ki poteka v okviru Pedagoškega inštituta. Cilj projekta je povezati osnovne šole in vrtce ter staršem predati jasna in konkretna priporočila, kaj naj bi otrok znal ob prehodu v šolo. Zato nam že v začetku pogovora naštejejo svoja priporočila za starše.

Kaj bi moral otrok znati ob vstopu v šolo?

–  preobleči in preobuti se

– zavezati čevlje

– obrisati nos

– samostojno držati in uporabljati škarje

– samostojno iti na stranišče

– samostojno umiti roke

– prepoznati svoje stvari in predmete

– poskrbeti za svoje stvari in predmete

Kot je razvidno iz zgornjega seznama, naj bi ob prehodu v šolo otrok moral znati samostojno zavezati čevlje, kar je pa zapleten učni proces, zato Janja Iskra, vzgojiteljica z osnovne šole prof. dr. Josipa Plemlja Bled pripomni, da ni nič hudega, če prvega septembra tega še ne obvlada popolnoma.

Pri učenju bontona tako Falle kot Iskra poudarita, da je pomembno, da otrok dejansko tudi uporablja bonton. Cilj naj bo, da otrok intuitivno in samostojno reče dober dan, hvala in prosim. Sogovornici dodajata, da otrokom ob prehodu v prvi razred ni treba znati pisati, brati in računati, svetujeta pa, naj starši dajo čim več poudarka skupnemu branju, saj pri otrocih včasih opazijo težave z besednim zakladom ali koncentracijo. Starši naj sledijo interesom in razvoju otroka, ter ga tudi sicer spodbujajo k samostojnosti, še poudarjajo na Pedagoškem inštitutu. Ob tem tudi oni dodatno izpostavijo, naj v pripravah na šolo, otrok ne učijo pisati, ipd.

Nasveti za aktivnosti staršev in otrok, pred prehodom v šolo:

– čim več časa preživite zunaj

– otrok naj čim več hodi, teče, pleza (po različnih terenih)

– spodbujajte preproste igre z žogo, kot je podajanje

–  igrajte se igre za prepoznavanje prvega glasu v besedah (npr. Anže je na a, kaj je še na a?)

– berite z otrokom, saj s tem otrok uri pozornost in druge veščine ter bogati besedni zaklad

Profimedia

Iskra razloži, da vrtčevske vzgojiteljice vsako leto junija pripeljejo otroke na spoznavni dan v šolo. Otroci takrat spoznajo svojo bodočo učiteljico, šolsko vzgojiteljico, razred in šolo. Na informativnem sestanku za starše, ki sledi, pa šolske učiteljice svetujejo staršem, na kaj naj bodo pozorni v času poletja ter kako naj se skupaj z otrokom pripravijo na vstop v šolo.

Vpis v prvi razred osnovne šole poteka v mesecu februarju za šolsko leto, ki se začne septembra istega leta. Starši v prvi razred vpisujejo otroke, ki bodo v tistem koledarskem letu, dopolnili šest let. Po obrazložitvi na portalu e-uprava vpis poteka tako, da šola v razgovoru s starši izpolni vpisni list, ki ga podpišejo starši.

Z medsebojnimi obiski in izmenjavo informacij so strokovnjakinje z Bleda opazile tudi, da so otroci pogosto ob odhodu iz vrtca samostojni, po poletnih počitnicah pa je stopnja samostojnosti nižja, kar pomeni, da s strani staršev verjetno otroci ne dobivajo določenih spodbud. Zato v tem primeru staršem ponovno podajo napotke, na kaj naj bodo pozorni pri svojem otroku in ga pri tem spodbujajo.

Na otroka pripravljene šole

Pedagoški inštitut v sodelovanju z ministrstvom za izobraževanje, znanost in šport od leta 2020 sodeluje v projektu InTrans, ki je namenjen mehkemu prehodu otrok v šolo. Vanj je vključenih devet tandemov vrtčevskih strokovnih sodelavk in osnovnošolskih učiteljic iz skupno 14 različnih zavodov. Usposabljali so jih za vodenje medinstitucionalnih učečih se skupnosti (MUSS), s čimer povezujejo strokovne sodelavke osnovnih šol in vrtcev, da bi poenotili delovne procese ter se partnersko povezali s starši, jim pomagali ob spremembah, ki so povezane z vstopom otroka v šolo.

Na Pedagoškem inštitutu pravijo, da tisti starši, ki jih vrtec in šola intenzivno vključujeta v svoje življenje in delo, čutijo večjo podporo in se lažje soočajo s spremembami, povezanimi s prehodom njihovih otrok iz vrtca v šolo. Kot pravijo, bodo na pristojnem ministrstvu tudi izdelali priporočila, v katerih bo izpostavljena tudi potreba po vzpostavitvi MUSS v vseh okoljih, uporabili jih bodo pa pri premisleku o strateških usmeritvah na tem področju.

Kot še dodajajo na inštitutu, si želijo, da se tudi v našem prostoru uveljavi razmišljanje o “na otroka pripravljeni šoli” v nasprotju z “otrokom, pripravljenim na šolo”, kar pomeni, da so šole bolj pripravljene na potrebe otrok, ki prvega septembra prestopijo šolski prag. Z ministrstva so nam odgovorili, da se zavedajo pomena mehkega prehoda in ustreznega umeščanja prehoda v osnovno šolo v samem vzgojno-izobraževalnem sistemu. Na tem področju je aktiven tudi Zavod Republike Slovenije za šolstvo (ZRSŠ), ki je v letu 2018 objavil Priporočila za uspešen prehod med vrtcem in šolo. 

Spremljajte N1 na družbenih omrežjih FacebookInstagram in Twitter

Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje