Na tržnem inšpektoratu opozarjajo, da se pojavlja vse več lažnih spletnih trgovin. Potrošnike pogosto prepričajo z visokimi popusti ali pa izredno nizkimi cenami. Z nekaj koristnimi nasveti poskrbite, da ob bližajočem črnem petku ne postanete žrtev goljufije.
Na tržnem inšpektoratu so prejeli več prijav potrošnikov, ki so opravili nakupe preko različnih spletnih strani, na koncu pa ostali brez denarja in brez blaga. Število lažnih spletnih strani namreč narašča.
Ljudi pogosto privabijo z visokimi popusti ali pa izredno nizkimi cenami. Nemalokrat v spletnih trgovinah dodajo tudi ime Slovenija ali Ljubljana, s čimer ustvarijo lažen občutek domačnosti in varnosti. A slednje ne zagotavlja niti naslov URL s končnico .si, saj to še ne pomeni, da je upravljalec spletne strani slovensko podjetje.
Ob tem tržni inšpektorat opozarja, da je spletno trgovino mogoče ustvariti relativno hitro, njihovi upravljalci pa velikokrat registrirajo več domen hkrati. URL naslove hitro spreminjajo, da jih ne bi bilo mogoče povezati s spletnimi prevarami. Včasih spremenijo tudi ponudbo.
Na takšnih spletnih straneh največkrat ne boste našli podatkov o podjetju oziroma bodo ti izmišljeni. Nekateri uporabijo podatke več različnih legitimnih podjetij. Za komunikacijo s potrošniki prevaranti uporabljajo spletne obrazce ali pa elektronske naslove, ki so ustvarjeni pri brezplačnih ponudnikih elektronske pošte, kot so na primer gmail.com, hotmail.com, yahoo.com … Navedene telefonske številke so največkrat predplačniške, zato podatki o uporabniku niso znani. Pogosto je telefonska številka tuja.
Previdno tudi na družbenih omrežjih
Na tržnem inšpektoratu veliko previdnosti svetujejo tudi pri nakupih na družbenih omrežjih, kot so Facebook, Instagram in TikTok, saj se je tudi tam število prevar povečalo.
Oglasna sporočila z nizkimi cenami in zagotovili o 100-odstotnem varnem nakupu so vedno pogostejša. Potrošnikom, ki se ob takšnem oglasu zadržijo dlje časa ali pa kliknejo nanj, se oglas pojavlja vedno pogosteje z namenom, da bi jih z mamljivo ponudbo prepričali o nakupu.
Ker so podjetja in naslovi izmišljeni ali pa sploh niso navedeni, je vračilo izdelkov nemogoče. Izogibajte se napeljevanju k hitrim nakupom brez preverjanja, kje kupujete, saj si tako lahko prihranite številne težave. V primeru, da nakupujete od fizične osebe, je za reševanje sporov pristojno sodišče.
Kako se zaščititi pred prevaro
Vedno najprej poiščite in preverite podatke o prodajalcu. Načeloma so podatki verodostojnih spletnih trgovcev lahko dostopni že na njihovi spletni strani. Preverite sedež podjetja, telefonsko številko, elektronsko pošto in račun, s katerim poslujejo. Na različnih socialnih omrežjih in spletnih forumih lahko preverite kakšne imajo izkušnje z dotičnim podjetjem drugi potrošniki. Navedbe zadovoljnih kupcev v sami spletni trgovini so namreč lahko tudi izmišljene.
Domeno spletne strani lahko preverite na strani whois (v angleškem jeziku). Večina domen lažnih spletnih strani je registriranih relativno kratek čas. Registrar domene je navadno javnosti skrit ali pa prevaranti uporabijo storitve različnih podjetij, ki dodeljujejo in registrirajo domene, kot je na primer singapursko podjetje alibaba.com singapore e-commerce private limited. Na ta način so skriti za imenom nekoga drugega, ki pa ni lastnik spletne trgovine.
Pogosto se zgodi, da med zadetki iskanja določenega izdelka najdete zapisani naslov URL na primer www.jordansslovenija.com, ko pa nanj kliknete, vas usmeri na spletno stran z drugačnim naslovom URL. Ta naslov se lahko povsem razlikuje, lahko pa gre zgolj za zamenjavo vrstnega reda črk, drugačno končnico ali pa izpuščeno črko. To je razvidno tudi iz nekaterih zgoraj navedenih spletnih strani, ki imajo različne naslove URL, spletna trgovina pa je povsem enaka ali pa vsaj zelo podobna.
Možnost plačila po povzetju ne pomeni nujno tudi dodatne varnosti, saj kot smo že omenili, lahko prejmete bistveno drugačen izdelek od pričakovanega ali pa celo prazen paket.
Nakup blaga od neznanega oziroma nepreverjenega prodajalca je lahko tvegan, posebno, kadar ima ta sedež v tretji državi. Potrošniki se, v primeru težav z nakupom od prodajalca s sedežem v Sloveniji, lahko za pomoč obrnejo na tržni inšpektorat.
Če je prodajalec v drugi državi članici Evropske unije, se lahko za pomoč obrnete na Evropski potrošniški center, ki kot del mreže evropskih potrošniških centrov, ustanovljene s strani Evropske komisije, nudi potrošnikom pomoč pri uveljavljanju pravic v razmerju do podjetja iz druge države članice EU.
V primerih nakupa od prodajalca iz tako imenovane tretje države pa pomoč lahko iščete le pri morebitnih potrošniških organizacijah v državi prodajalca. Potrošnikom, ki spora s podjetjem, ki je v tujini, ne morejo rešiti sporazumno, največkrat preostane le sodna pot.
Več koristnih nasvetov najdete še na spletni strani Varni na internetu, preko katere Slovenski center za posredovanje pri omrežnih incidentih SI-CERT uporabnike interneta seznanja z varno uporabo interneta ter s pastmi, na katere lahko uporabnik naleti pri tem.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje