Ministrica za digitalno preobrazbo Emilija Stojmenova Duh je predsedniku vlade Robertu Golobu ponudila svoj odstop. Ta je njen odstop sprejel in se ji zahvalil za dosedanje delo. Zvečer je premier v državni zbor že poslal odstopno izjavo Stojmenove Duh. Poslanci naj bi se z odstopom predvidoma seznanili na začetku petkove seje, s čimer naj bi postala načrtovana obravnava interpelacije o ministričinem delu brezpredmetna.
Na ministrstvu za digitalno preobrazbo so se po našem razkritju, da se je ministrica Emilija Stojmenova Duh po avstrijski avtocesti prevažala z modrimi lučmi, nato pa skušala zaustaviti prekrškovni postopek zaradi prehitre vožnje službenega vozila, v sredo zavili v molk.
Danes popoldne je ministrica stopila pred kamere.
“Verjetno se sprašujete, zakaj šele danes odgovarjamo na številne neresnične navedbe iz članka, ki je najprej bil objavljen na N1 in nato deljen povsod. Ker smo na ministrstvu vedno bili ‘timsko’ usmerjeni, smo najprej želeli celotno zadevo pojasniti znotraj vladne ekipe ter poslancem in poslankam stranke Svoboda. Prav je, da javnost izve, da so trditve v članku neresnične. Nihče se ni želel izogniti kazni, globe namreč še nismo prejeli. Novinarki smo v odgovoru to tudi pojasnili, vendar žal informacije ni povzela.
Kot smo v torek v svojem odgovoru zapisali novinarki, pri dogodku, ki se je zgodil 26. maja, smo v celoti ravnali po ustaljenem protokolu in navodilih, ki smo jih prejeli s strani Centra za varovanje in zaščito (CVZ). Med potjo na letališče na Dunaj je delegacija ministrstva obtičala v daljšem zastoju zaradi dela na cesti in prometne nesreče. Ko smo ugotovili, da zaradi tega ne bomo pravočasno prišli na letališče, je voznik po ustaljenem protokolu poklical višjega inšpektorja na CVZ, ki je odgovoren tudi za moje varovanje. Voznik je nama s sodelavko sporočil, da mu je inšpektor povedal, da mora poklicati avstrijske kolege in jih prositi za spremstvo. V tem času smo čakali v koloni. Čez nekaj minut je inšpektor poklical nazaj, po besedah voznika pa mu je inšpektor povedal, da ne more priklicati avstrijskih kolegov ter da naj vklopi luč, če pa bo karkoli narobe, bodo pozneje ukrepali. Nikoli nisem podvomila o njegovih besedah ali besedah inšpektorja. Med njunim telefonskim pogovorom sem slišala samo voznikovo stran, tako da ne morem trditi, kaj je povedal inšpektor. Do sem gre za besedo voznika proti besedi višjega inšpektorja,” je Stojmenova Duh začela pojasnjevati dogajanje na avstrijski avtocesti.
Na novinarski konferenci je kot dokaz, da je ministrstvo postopalo po navodilih višjega inšpektorja Centra za varovanje in zaščito, razdelila kopijo elektronskega sporočila. Gre za komunikacijo, v kateri voznik ministrstva tik pred polnočjo na dan, ko je vozil z modrimi lučmi, inšpektorja CVZ obvešča, da je luči prižgal na lokaciji Sankt Johann iz smeri Gradca proti Dunaju ob 18:02, ugasnil pa jih je na izvozu letališče Dunaj ob 18:58, torej 56 minut kasneje. To pomeni, da je z modrimi lučmi prevozil približno 200 kilometrov. Radar ga je ujel nekaj kilometrov pred letališčem.
“Od tu naprej imamo tudi pisne dokaze korespondence med voznikom in inšpektorjem. Še isti večer je voznik poslal e-mail inšpektorju, kjer mu je pojasnil celotno situacijo in svoje ravnanje. Ne voznik ne ministrstvo ne jaz kot predstojnica, nismo dobili nobenega klica ali dopisa, da je bilo to ravnanje nepravilno. Še več, meseca julija smo dobili dopis s strani avstrijskih organov. Voznik je poklical inšpektorja, ta pa mu je svetoval, kako naj ravna v tem primeru. Dodal je tudi dve predlogi, ki jih naj uporabi kot vzorec,” je nadaljevala ministrica. V pojasnilo so na novinarski konferenci razdelili drugo kopijo elektronskega sporočila. V njem je višji inšpektor vozniku svetoval, naj poudari, da je vozil ministrico in pri tem zaradi zastoja na avstrijski avtocesti uporabljal svetlobne znake. “Nič kaj ne nakladaj, kratko in jedrnato,” je mogoče iz zapisa prebrati nasvet višjega inšpektorja s CVZ.
Kot so nam povedali na policiji, je generalni direktor policije Senad Jušić že odredil strokovni nadzor tega primera. Njegove ugotovitve naj bi policija kmalu predstavila.
“Ko smo s strani slovenskega veleposlaništva na Dunaju prejeli dopis s predlogom, naj kazen plačamo, smo jim poslali zahtevane podatke voznika. To, da se izogibamo plačilu kazni, je popolna neresnica, in do današnjega dne globe še nismo prejeli. Mi nimamo česa plačati, ker kazni še sploh nismo prejeli,” je v izjavi nadaljevala ministrica.
“Da pri tem članku, ki je bil objavljen včeraj, ne gre za skrben poskus obveščanja javnosti, ampak za zelo dobro načrtovan poskus diskreditacije mene, priča več dejstev. Eno od teh je datum objave, štiri mesece po tem, ko se je dogodek dejansko zgodil, in le dva dneva pred interpelacijo. Večina vprašanj novinarjev so bila ali sem že, ali bom odstopila, niti enega ni zanimalo, ali to dejansko drži,” je nadaljevala napad na medije.
Na N1 poudarjamo, da je naš članek v celoti temeljil na uradnih dokumentih, ki jih hranimo v uredništvu, ter na odgovorih ministrstva za zunanje in evropske zadeve, ministrstva za digitalno preobrazbo ter policije. Odgovor MDP smo objavili v celoti in torej ne držijo navedbe ministrice, da smo izpustili del pojasnila.
Ministrica je tudi zanikala, da bi se ministrstvo želelo izogniti plačilu kazni. Te navedbe je utemeljila s tem, da plačilnega naloga sploh še niso prejeli. A kot izhaja iz uradnih dokumentov, ki smo jih povzeli v sredinem članku na N1, je ministrstvo za digitalno preobrazbo slovenskemu veleposlaništvu na Dunaju poslalo dopis, v katerem so ga pozvali, naj avstrijske organe zaprosi, da odstopijo od morebitnega pregona oziroma kaznovanja voznika.
N1 bo na obtožbe ministrici podrobno odgovorila.
“Vse postopke, ki smo jih peljali, so uradno zavedeni na e-mailu in v dokumentarnem sistemu Krpan. Če bi želeli karkoli prekriti, tega ne bi naredili na takšen način, temveč bi to poskusili prekriti. Pomembno je poudariti, da sem bila kot ministrica le potnica v vozilu, ne oseba, ki je storila prekršek. Trditve, da sem se želela izogniti plačilu kazni, so namenjene osebni diskreditaciji,” je še dodala ministrica.
“V to zgodbo sem šla izključno zato, ker sem bila prepričana, da je politika lahko drugačna, da so spremembe možne in da so odnosi med partnerji tudi lahko iskreni. Žal ni tako. Zato danes s čisto vestjo in dvignjeno glavo sprejemam objektivno odgovornost in sem predsedniku vlade ponudila tudi svoj odstop. Ne glede na to bom še zmeraj prispevala k digitalni preobrazbi Slovenije, in sicer tako, da bom poučevala nove inženirke in inženirje elektrotehnike, ki nam jih v državi še kako primanjkuje,” je zaključila Stojmenova Duh. Nato je zapustila novinarsko konferenco in novinarjem možnosti, da bi ji postavili vprašanja, ni dala.
Predsednik vlade Robert Golob je njen odstop že sprejel in se ji zahvalil za opravljeno delo.
Dopoldanski odziv ministrice
V svojem prvem odzivu je ministrica s prstom prav tako pokazala na medije, češ da je bilo v njihovem poročanju “veliko neresnic”. Ob tem je poudarila, da sama od voznika nikoli ni zahtevala, da vklopi modre luči, ne doma in ne v tujini, “tako da je to laž”. “Zaposleni na ministrstvu za digitalno preobrazbo so vedno ravnali v skladu z navodili pristojnih organov,” je še dodala ministrica.
Tega, da je Stojmenova Duh od voznika zahtevala, da vklopi modre luči, na N1 nikoli nismo zapisali oziroma trdili.
Kot pravijo naši sogovorniki tako iz preteklih vlad kot tudi iz sedanje, pa voznik ne bi vozil z modrimi lučmi, če ministrica s tem ne bi vsaj soglašala oziroma če bi zahtevala, da luči ugasne. Ministričino prelaganje odgovornosti na svojega voznika – tako so namreč mnogi razumeli njeno zatrjevanje, da sama ni zahtevala uporabe modrih luči – pa se jim zdi povsem nedostojno. Ob tem je mogoče tudi slišati, da “ministrica za digitalno preobrazbo niti v Sloveniji ne more imeti tako pomembne zadeve, da se vozi z modrimi lučmi”. Po besedah naših sogovornikov iz policijskih vrst pa se Stojmenova Duh “rada prevaža z modrimi lučmi”.
Eden od preteklih ministrov nam je zaupal, da je sam modre luči uporabil zgolj enkrat, ko je zamujal na zelo pomemben sestanek, na katerem je moral biti nujno navzoč. “In še tedaj sem se počutil neprijetno,” je dodal. Tudi Mirko Bandelj, ki je bil kot minister za notranje zadeve sicer fizično varovana oseba, je, kot nam je povedal, uporabo modrih luči dovolil zgolj enkrat. Za to se je odločil, ker je bil zaradi navzočnosti na pogajanjih še v Ljubljani, njegov avstrijski kolega pa je bil že v helikopterju na Šentilju, morala pa sta se dobiti na letališču v Portorožu.
Stojmenova Duh pa se v prvem odzivu ni dotaknila dopisa, v katerem je ministrstvo za digitalno preobrazbo pozvalo veleposlaništvo na Dunaju, da posreduje pri avstrijskih prekrškovnih organih.
Kot je mogoče slišati v koalicijskih vrstah, bi ji uporabo modrih luči morda še lahko “oprostili”, s tem dopisom pa je po njihovih besedah pokazala vso svojo aroganco in kršila osnovna načela, h katerim so se zavezali v koalicijski pogodbi. Omenjeni dopis so kot “sramoto” in “absurd” ocenili tudi naši sogovorniki iz preteklih vlad. Ob tem so dodali, da gre za kršitev osnovnih etičnih načel, vključno z vladnim kodeksom.
BONUS VIDEO:
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje