Ministrstvo za izobraževanje je bilo v preteklosti neučinkovito pri podeljevanju statusa nevladne organizacije v javnem interesu na področju športa. Medtem ko so ministrstva za okolje, za delo in za javno upravo pri tem bila delno učinkovita na različnih področjih. Sodišče je podalo priporočila in terja ukrepanje.
Računsko sodišče je revidiralo učinkovitost podeljevanja statusa nevladne organizacije (NVO) v javnem interesu na področjih športa, socialnega varstva, varstva okolja, ohranjanja narave in razvoja nevladnih organizacij v obdobju od 2019 do 2021.
V reviziji je ugotovilo tako slabosti v sami ureditvi kot v njenem izvajanju, so sporočili z računskega sodišča.
Ministrstva po ugotovitvah računskega sodišča niso zagotovila natančnega izvajanja zakonskih določil v enaki meri, predvsem pri preverjanju izpolnjevanja pogojev za pridobitev in za ohranitev statusa NVO v javnem interesu.
Med drugim je namreč računsko sodišče v reviziji ugotovilo, da ministrstva v postopkih podeljevanja statusa in preverjanja izpolnjevanja obveznosti, ko gre za dvoletno poročanje, praviloma niso dokumentirala vseh izvedenih postopkov in s tem niso izkazala, da so preverila izpolnjevanje vseh pogojev in kriterijev za podelitev oziroma ohranitev statusa.
Prav tako niso vedno pozivala nevladnih organizacij k predložitvi manjkajoče dokumentacije. Kljub nedoslednostim pri izvajanju postopkov to v večini primerov ni vplivalo na podelitev oziroma odvzem statusa, navaja sodišče.
Kadrovska podhranjenost na ministrstvih in odsotnost ustrezne informacijske podpore sta po oceni računskega sodišča ključna razloga za nedosledno izvajanje predpisanih postopkov. Čeprav je bilo število nevladnih organizacij s statusom v javnem interesu po revidiranih področjih zelo različno, se je na ministrstvih s postopki podeljevanja statusa in preverjanja izpolnjevanja obveznosti v povprečju ukvarjal le en uradnik.
Problematika kadrovske podhranjenosti je bila še posebej izrazita na področju športa, kjer deluje več kot 1.700 nevladnih organizacij s statusom v javnem interesu. Glede na dejstvo, da med njimi prevladujejo športna društva, ki delujejo na lokalni ravni, bi bilo smiselno ob prihodnjih spremembah zakonske ureditve razmisliti tudi o prenosu nekaterih pristojnosti z ministrstev na lokalne skupnosti, meni računsko sodišče.
Ne glede na vse navedeno pa je računsko sodišče ocenilo, da bi lahko ministrstva z učinkovitejšim ravnanjem skrajšala in poenostavila svoje postopke. V reviziji so sicer bile ugotovljene tudi nekatere slabosti v zakonski ureditvi, ki so še dodatno oteževale delo na ministrstvih.
Računsko sodišče je v revizijskem poročilu ministrstvom podalo več priporočil, od ministrstva za javno upravo pa zahtevalo izvedbo aktivnosti, s katerimi bo v sodelovanju z drugimi ministrstvi opredelilo pomanjkljivosti in slabosti pri izvajanju zakona ter predlagalo ukrepe za njihovo odpravo.
Po podatkih Centra za informiranje, sodelovanje in razvoj nevladnih organizacij je bilo konec leta 2021 v Sloveniji aktivnih 26.466 nevladnih organizacij, od tega jih je imelo 5.995 status NVO v javnem interesu.
Vse nevladne organizacije so v letu 2021 prejele skupaj 508 milijonov evrov javnih sredstev, od tega so petino sredstev predstavljala izplačila izvajalcem osebne asistence na podlagi zakona o osebni asistenci.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje