V Mestni občini Maribor opozarjajo na po njihovem mnenju neustrezno ureditev državnega subvencioniranja javnega potniškega prometa. Če država obljubi brezplačen javni prevoz, naj ga tudi finančno pokrije, ne pa da gre večji delež zanj iz mestnega proračuna, poziva župan Saša Arsenovič. Ob tem na občini ne izključujejo možnosti, da v prihodnje v Mariboru ne bi več zagotavljali brezplačnih voženj za upokojence, invalide in vojne veterane.
“Imamo velika nesorazmerja pri financiranju javnega potniškega prometa. To, kar je država obljubila, torej da so vožnje za upokojence brezplačne, je daleč od tega, da bi to financirala država, to financira v preveliki meri proračun Mestne občine Maribor. Moti tudi to, da pri financiranju javnega potniškega prometa niti v absolutnem znesku niti v odstotkih nismo na isti strani kot Ljubljana,” je na novinarski konferenci v torek poudaril župan Saša Arenovič.
S problematiko bo na četrtkovi seji seznanil mestni svet. Ob tem na občini ne izključujejo možnosti, da v prihodnje v Mariboru ne bi več zagotavljali brezplačnih voženj za upokojence, invalide in vojne veterane, ki so bile uvedene oktobra 2021 po odločitvi prejšnje vlade.
“V Mariboru smo v letu 2023 prevozili 4,5 milijona potnikov in 3,7 milijona kilometrov ter za izvajanje te službe porabili 13,4 milijona evrov. Od tega Marprom sam neposredno iztrži 3,5 milijona evrov, Mestna občina Maribor dodaja subvencije v višini 8,3 milijona, država pa 1,6 milijona evrov,” je pojasnil direktor javnega avtobusnega podjetja Marprom Ranko Šmigoc.
Maribor in Ljubljana sta edini mesti v Sloveniji, ki jima je naložena obveznost izvajanja gospodarske javne službe za mestni javni potniški promet, v ostalih je to izbira. Država že vrsto let delno subvencionira vozovnice dijakov in študentov, ki drugi del pokrijejo sami. Od jeseni 2021 pa so v veljavi še brezplačne vožnje za upokojence, invalide in vojne veterane, ki jih pokriva država glede na število opravljenih voženj. A je po besedah Šmigoca težava v tem, da je omejena višina državnega nadomestila. Prihodki iz naslova vozovnic in nadomestil s strani ministrstva niso smeli presegati več kot 20 odstotkov prihodkov iz leta 2019.
Ker sta bili leti 2021 in 2022 pod vplivom epidemije covida-19, so v Mariboru opazili večje težave v letu 2023. Takrat se je namreč močno povečalo število potnikov na mestnih avtobusih. Medtem ko so leta 2019 zabeležili 518.000 voženj upokojencev, jih je bilo leta 2023 že 1,3 milijona. S tem so prekoračili zastavljeno omejitev višine državnega nadomestila in so morali ministrstvu za okolje, podnebje in energijo vrniti 926.000 evrov.
“Zaradi navedene omejitve v pravilniku, ki nikakor ne spodbuja rasti uporabe javnega potniškega prometa, smo bili prikrajšani za znaten del subvencij s strani države, vso breme pa je padlo na Mestno občino Maribor,” je dejal Šmigoc.
Za leto 2024 je bil sicer sprejet nov pravilnik, a po ocenah mariborske občine še vedno ni ustrezen, saj jih omejuje na prihodke iz leta 2023. “Tudi ta omejitev je ovira, saj bo v primeru prekoračitve praga skupnih prihodkov iz leta 2023 ponovno ustavljeno financiranje s strani ministrstva, razlika do pokritja stroškov obvezne gospodarske javne službe pa bo ponovno prenesena na občino. Takšen pravilnik nikakor ni razvojno naravnan,” meni Šmigoc.
Po njegovih ocenah je nerazumno, da je omejitev osnovana na izračunu vseh prihodkov izvajalca in ne le prihodkov od subvencioniranih vozovnic. “Še bolj nerazumen podatek pa je, da Ljubljana prejme 15 milijonov evrov subvencij države na skupaj 47 milijonov skupnih stroškov izvedbe te javne službe, medtem ko Maribor prejme od države 1,6 milijona evrov na 13,4 milijona evrov stroškov. Mariborska občina letno za 1,4 milijona voženj doplača za brezplačno vožnjo upokojencev dobre tri milijone evrov, država pa samo milijon. V Mestni občini Ljubljana doplačajo za 6,2 milijona voženj 3,7 milijona evrov, medtem ko jim ministrstvo doda 4,8 milijona evrov,” je ponazoril.
“Ravnanje ministrstva je vsekakor skladno z zakonom in z vsemi pravilniki, je pa v pravilniku neustrezen mehanizem,” je poudaril Šmigoc. “Res je, da delajo vse skladno s pravilnikom, vprašam pa, kdo je napisal pravilnik in ali se pravilnika ne da spremeniti,” je dodal župan.
Pogodbo z ministrstvom ima Marprom zaenkrat podpisano do konca letošnjega leta. “Pred nami je odločitev o podpisu nove pogodbe, najbrž pod enakimi pogoji kot doslej, ali pa odločitev, da brezplačnih vozovnic za upokojence, za katere država nameni v Mariboru zgolj 77 centov na vožnjo, mestna občina pa doda 2,21 evra, z novim letom v Mariboru morda ne bo več. Če je govora, da država zagotavlja brezplačno vožnjo za upokojence, potem naj to zagotovi z ustreznim mehanizmom, ki bo omogočal in spodbujal nadaljnjo rast javnega mestnega potniškega prometa v Mariboru in tudi v ostalih mestih v državi,” je še povedal Šmigoc.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje