Spet se zamika: sodišče odpravilo gradbeno dovoljenje za del tretje razvojne osi

Upravno sodišče je odpravilo gradbeno dovoljenje za prvi odsek južnega dela tretje razvojne osi. Že drugič je odločilo, da je umestitev hitre štiripasovne tranzitne ceste skozi mestne ulice Novega mesta sporna in nezakonita. Ministrstvo za naravne vire in prostor bo zdaj moralo v zadevi ponovno odločati.
Potem ko je upravno sodišče odpravilo gradbeno dovoljenje za prvi odsek južnega dela tretje razvojne osi, so se odzvali na Mestni občini Novo mesto, kjer opozarjajo, da se dolg države do jugovzhodnega dela Slovenije kopiči že vsaj od leta 2012, ko je bila trasa prvega odseka južnega dela tretje razvojne osi umeščena v državni prostorski načrt. Hkrati opozarjajo, da se zaradi vnovične razveljavitve gradbenega dovoljenja začetek gradnje "še enkrat odmika v nedoločljivo prihodnost, kar je nesprejemljivo".
"Ob tem se sprašujemo, kako je možno, da lahko v urejeni demokratični državi, ki si jo vsi skupaj prizadevamo graditi, parcialni interesi peščice posameznikov že debelo desetletje prevladujejo nad interesi 150.000 prebivalcev jugovzhodne Slovenije in preprečujejo ključni razvojni projekt," so zapisali v odzivu.
Opozarjajo, da so naloge pri projektu jasne. "Dars mora kot investitor zagotoviti ustrezno pripravljeno dokumentacijo, ki bo prestala pritožbe, izvršna državna oblast pa ustrezni zakonski okvir za prednostno odločanje in preprečevanje nadaljnjih nerazumnih pritožbenih postopkov ter proaktivno nadaljevanje postopkov na ostalih odsekih južne trase tretje razvojne osi in zahodne novomeške obvoznice," so zapisali.
Ob tem opozarjajo, da na ostalih odsekih ni civilnih iniciativ proti, ampak je "jasen enoten konsenz za". "Jugovzhodna Slovenija s svojim izjemnim gospodarstvom, Novo mesto in Bela krajina si to že dolgo zaslužijo," so dodali.
Gradnji nasprotuje civilna iniciativa
Gradnji nekaj več kot petkilometrskega odseka bodoče 17,5 kilometra dolge tretje razvojne osi med dolenjsko avtocesto in Belo krajino nasprotuje civilna iniciativa 3ROS-jug, ki opozarja, da bi v mestno okolje pripeljala še več prometa, namesto da bi ga od tam umikala.
Civilna iniciativa je leta 2021 sprožila upravni spor in s tožbo uspela. V ponovljenem postopku je Dars julija 2023 znova dobil gradbeno dovoljenje za ta odsek, civilna iniciativa pa je mesec dni pozneje vložila novo tožbo.
Zdaj je Upravno sodišče RS že drugič pritrdilo, da je umestitev hitre štiripasovne tranzitne ceste skozi mestne ulice Novega mesta sporna in nezakonita, so danes sporočili iz 3ROS-jug.
Sodišče je gradbeno dovoljenje iz julija 2023 odpravilo in zadevo vrnilo ministrstvu za naravne vire in prostor v ponovno odločanje.
Pri tem je sodišče tudi izrecno prepovedalo uporabo uredbe o mejnih vrednostih kazalcev hrupa v okolju v postopku presoje vplivov na okolje. Ugotovilo je namreč, da ta uredba ni v skladu z ustavnimi in zakonskimi okviri, zaradi česar se je v tovrstnih okoljskih postopkih ne sme več uporabljati.
"Prelomna odločitev"
V civilni iniciativi v tem vidijo pomembno sodno zmago. "Gre za prelomno odločitev, s katero je bilo ugotovljeno, da se v postopku okoljske presoje ne more uporabiti uredba o mejnih vrednostih kazalcev hrupa v okolju, ker je neustavna," so zapisali. Sodišče je s tem priznalo, da državni predpisi ne smejo dovoljevati večjega posega v pravico do zdravja in zdravega življenjskega okolja, kot ga dovoljujeta ustava in pravo EU.
Ministrstvo mora torej v ponovnem postopku presoditi vplive načrtovane ceste na okolje, pri čemer pa se ne sme več sklicevati na trenutno veljavno uredbo o mejnih vrednostih kazalcev hrupa v okolju. Dokler vlada ne sprejme nove uredbe o hrupu, o izdaji gradbenega dovoljenja torej ni mogoče zakonito odločiti, opozarjajo v iniciativi.
Ministrstvo pričakovalo drugo odločitev
Na ministrstvu za infrastrukturo so tokrat vendarle pričakovali drugačno rešitev. "Prepričani smo, da bo investitor preučil sodbo in ustrezno postopal, saj gre za strateški državni projekt, pri čemer prebivalci in gospodarstvo te regije upravičeno pričakujejo čimprejšnji začetek gradnje," povzemajo besede državnega sekretarja Andreja Rajha v odzivu za STA.
Na Darsu "preučujejo pravne možnosti"
Medtem je Dars letos spomladi za gradnjo novomeške vzhodne obvoznice od Evropske investicijske banke (EIB) prejel 120 milijonov evrov posojila. Stekli so tudi že postopki izbire izvajalca.
Na vprašanje, kaj sodba upravnega sodišča pomeni za projekt, na Darsu, kjer so sprva začetek gradnje tega odseka načrtovali že v letu 2024, še ne znajo odgovoriti. "S sodbo sodišča smo seznanjeni in trenutno preučujemo pravne možnosti," so sporočili za STA.
Podobno redkobesedni so na ministrstvu za naravne vire in prostor, kjer so bili s sodbo sodišča seznanjeni v torek popoldne. Povedali so le, da bodo ravnali v skladu z odločitvijo sodišča, ki jo trenutno še proučujejo.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje