Profil z imenom eAsistent vpisi na družbenem omrežju Instagram objavlja sporočila učiteljev staršem o neprimernem vedenju njihovih otrok med poukom. Čeprav ni znano, kdo upravlja račun, je očitno, da izpise pošiljajo učenci in dijaki, ki jim starši zaupajo geslo za dostop do sistema obveščanja eAsistent. Javne objave so problematične z vidika razkrivanja osebnih podatkov vpletenih, nekatere pa kažejo tudi na skrajno nedostojno vedenje otrok in mladostnikov.
“Nisem mu dovolila na stranišče, saj je šel že štirikrat, in to s telefonom, nato se je polulal kar pod mizo, vzel šolske stvari in pobegnil iz razreda…”
“Pri pouku je s prsti pod nosom oponašal Hitlerja. To je bilo namenjeno sošolcu na drugi strani učilnice…”
“Večkrat je rekla, pi*da učiteljica, bodite tiho…”
“Dijak je prišel v razred, oblečen v belo haljo, in nosil belo masko, ki naj bi predstavljala Ku Klux Klan in nenehno motil pouk z izredno rasističnim izrazi …”
“Dijakinja prižge cigareto v razredu, nato pa ponuja sošolcem ‘en dim’ …”
“Namesto da bi sledil pouku, sošolca zabava z oponašanjem zadovoljevanja ženske z jezikom …”
To je le nekaj izsekov sporočil, objavljenih pod uporabniškim imenom “eAsistent vpisi”, ki deluje na družbenem omrežju Instagram. Ta, poleg šolskih dokumentov — vzgojnih ukrepov in ocen, objavlja tudi slike obvestil, ki so jih prek sistema eAsistent učitelji poslali staršem. ”Pošlji nam sliko svojih eAsistent vpisov in objavili jo bomo,” se glasi slogan profila na Instagramu. Uporabniški račun ima skoraj osem tisoč sledilcev in je v dobrem mesecu dni nanizal več kot 145 objav. Kdo stoji za profilom, ni znano, se pa oglašuje tudi na družbenem omrežju TikTok.
Kaj je eAsistent?
Aplikacijo eAsistent je razvilo podjetje eŠola in omogoča sprotno spremljanje šolanja otroka za starše. Ti prek sporočila, elektronske pošte ali spletne strani lahko spremljajo ocene, napovedana ocenjevanja znanj, ponuja dnevno obveščanje o izostankih od pouka in njihovo opravičevanje, pregled domačin nalog, spremljanje pohval in potrebnih izboljšav, pregled šolskega urnika, prav tako omogoča neposredno komunikacijo z razrednikom in šolo, med drugim… Aplikacija je plačljiva in znaša 26 evrov na šolsko leto.
Dijakinja je objavo obžalovala
Čeprav so nekatere objave duhovite, pa je razkrivanje osebnih podatkov učencev in učiteljev problematično. Sašo Volčjak, vodja varovanja informacij pri podjetju eŠola, ki upravlja s platformo eAsistent, je za N1 povedal, da so šole o obstoju profila obvestili. “Opozorili smo jih, naj bodo pozorne,” je dodal.
Da so z obstojem profila seznanjeni, so nam potrdili tudi na Srednji medijski in grafični šoli Ljubljana. Ena od njihovih učenk je profilu posredovala učiteljevo sporočilo staršem. “Dijakinja, ki je tovrstno objavo posredovala na omenjeno družbeno omrežje, je do mene prišla sama. Zakaj je to naredila, ni znala pojasniti, je pa svoje dejanje obžalovala,” je za N1 povedala ravnateljica Ana Šterbenc. Po njenih besedah na šoli opažajo, da veliko staršev svoje geslo zaupa otrokom.
“Na šoli veliko pozornosti namenjamo ozaveščanju dijakov o pasteh, ki jim pretijo na spletu. Seveda se njim, po njihovem, ne more nič zgoditi — dokler se ne zgodi. Vsak takšen incident rešujemo s pogovorom in dodatnim ozaveščanjem,” je še poudarila ravnateljica Šterbenc.
Tudi Volčjak odgovornost pripisuje staršem, ki otrokom posredujejo svoja gesla do sistema. “Vsi otroci imajo lastne račune, če pa jim starši odstopijo svoje uporabniško ime in geslo, gre pač za odgovornost staršev,” je pojasnil. Vodja varovanja informacij pri podjetju eŠola prav tako zanika, da bi bil lahko razlog za širjenje informacij po družbenih omrežjih slabo varovanje sistema eAsistent, zato po njegovih navedbah tudi ni odgovornost podjetja, da bi zadevo reševalo. Če posameznik v objavi prepozna razkritje osebnih podatkov oziroma njihovo zlorabo, pa lahko poda prijavo na policijo oziroma informacijskemu pooblaščencu, še pravi Volčjak.
IP zoper eŠola vodi inšpekcijskih postopek
Informacijski pooblaščenec (IP) v zvezi z omenjenim profilom na Instagramu sicer ne vodi nobenega postopka, saj gre v konkretnem primeru, kot so pojasnili za N1, predvsem za sum nezakonitega poseganja v širše osebnostne pravice, najverjetneje tudi v pravico do komunikacijske zasebnosti. Obravnava takih primerov ni v njihovi pristojnosti.
“Informacijski pooblaščenec pa zoper družbo eŠola, d.o.o., ki je ponudnik eAsistenta, vodi obsežnejši inšpekcijski postopek, v okviru katerega se preverja zakonitost obdelave osebnih podatkov tako z vidika pravnih podlag kot tudi z vidika pogodbenih razmerij,” so še odgovorili.
“Učitelji naj prenehajo z uporabo funkcij, ki so problematične”
Profil na Instagramu pa ne razkriva zgolj osebnih podatkov. “Nekaj zapisov odraža tudi skrajno nedostojno vedenje otrok in mladostnikov. V takšnih primerih ni mogoče upati, da bo vpis posameznika v eAsistenta spremenil njegovo vedenje, ki lahko izhaja tudi iz predsodkov in stereotipov. V takih primerih se zdi bolj smiselno posegati po vzgojnih pristopih, ki ciljajo na čustveno vpletenost otrok in mladostnikov, v odnose, v skupnost,” je ocenila Katja Jeznik, strokovnjakinja za vzgojno problematiko in docentka na oddelku za pedagogiko in andragogiko na ljubljanski Filozofski fakulteti. Po njenih navedbah je že sama funkcija eAsistenta problematična, če ga razumemo kot vzgojni dejavnik, torej kot sredstvo vzgoje otrok in mladostnikov.
“Opcija eAsistent verjetno pomeni nadomestilo starega sistema ‘vpisa’ učenca oziroma dijaka v dnevnik. Spomnimo, da je bil ta vpis informacija razredniku o dogajanju pri različnih predmetih in pri različnih učiteljih. Poleg učitelja, pri katerem se je zgodila neka kršitev, se je na dogodek po presoji odzval tudi razrednik. Navadno v okviru razredne ure in z izreko različnih vzgojnih ukrepov,” je pojasnila Jeznik.
Z vzpostavitvijo sistema obveščanja prek aplikacije se je torej komunikacija med učencem, učiteljem in razrednikom, preoblikovala v neposredno obveščanje staršev, s tem pa se na njihova ramena prelaga tudi večji del odgovornosti.
“Ko računamo na to, da bodo težave namesto učitelja doma reševali starši, moramo računati tudi na raznolikost njihovih odzivov,” je opozorila Jeznik. Po njenih navedbah bodo starši namreč praviloma zaščitniški do svojih otrok. Zelo upravičeno pa si zastavljajo tudi vprašanje o tem, kako naj sami doma z otrokom rešujejo težave, ki so neposredno povezane s komunikacijo med učiteljem in učencem.
“Vedeti moramo namreč, da se v domačem okolju otroci pogosto resnično obnašajo drugače kot pa v skupini, v razredu, v šoli,” je še povedala strokovnjakinja za vzgojno problematiko. Po njenih besedah bi bilo mnogo bolj smiselno, če bi učitelj starša namesto z vpisom v eAsistenta o obnašanju otroka oziroma mladostnika obvestil neposredno, na primer po telefonu. Velik vzgojni potencial pa Jeznik prepoznava tudi v tem, da dajo učitelji otroku oziroma mladostniku določeno časovno obdobje, v katerem mora sam seznaniti starše s svojim obnašanjem. Šele če tega ne naredi, to stori učitelj.
Povečana stopnja agresivnosti in nasilja v slovenskih šolah
“Obnašanje otrok in mladostnikov je ogledalo družbe. Že grški filozofi so mlajše označevali za neodgovorne in nespoštljive do starejših. Po drugi strani pa svet odraslih v mlade projicira idejo o odrešiteljih, upa, da bodo mladi znali drugače, kot znamo odrasli. Poleg tega se zdi, da smo kot družba postali bolj predrzni in si dovolimo več,” je o vedenju učencev poudarila Jeznik. Opozorila je še na to, da na vedenjske vzorce učencev pomembno vplivala tudi dolgo trajajoča epidemija covida-19.
“Iz slovenskih šol prihajajo opozorila, da se je po vrnitvi otrok in mladostnikov iz karanten in dolgotrajnega učenja od doma v šolah povečala stopnja agresivnosti, nasilja, neprimernega obnašanja. Kot družba smo sredi pandemske utrujenosti. Učitelji so postavljeni v nemogoč položaj izvrševalcev nedodelanih vladnih odlokov, prav tako otroci, mladostniki in njihovi starši. Žal ministrstvo za izobraževanje na teh področjih ni storilo veliko. Najlažje je zapreti šole, težje pa se je ukvarjati s posledicami tega zaprtja. To so širši družbeni razlogi, ki zagotovo botrujejo tudi upornosti med mladimi, ki se včasih prevesi v nepotrebno agresijo,” je še poudarila docentka na ljubljanski Filozofski fakulteti.
Po mnenju Jeznik so torej vpisi v eAsistenta med strokovno manj obetavnimi načini reševanja konfliktov v šoli. “Učitelji naj torej prenehajo z uporabo tistih funkcij eAsistenta, ki so problematične in ne pripeljejo do želenih učinkov,” je še pozvala Jeznik.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje