Stroški, ki čakajo starejše voznike: cena je “precej zasoljena”

Slovenija 29. Mar 202505:17 62 komentarjev
Starejši voznik
Foto: PROFIMEDIA

Starejši vozniki morajo ob podaljšanju vozniškega izpita obvezno opraviti zdravniški pregled, nekateri pa morajo poleg tega še na praktični preizkus vožnje. Za kako visok strošek gre? V Zvezi društev upokojencev Slovenije menijo, da je znesek precej zasoljen. "Vsekakor pa nekdo, ki prejema pokojnino okoli 400 evrov, krepko vsaj trikrat premisli, ali se mu sploh še izplača pridobiti zdravstveno spričevalo v pristojni ambulanti," pravijo.

V Sloveniji je približno ena tretjina voznikov starejša od 60 let. To v absolutnih številkah pomeni okoli 400.000 voznikov, med njimi so tudi starejši od 90 let. Tako starih voznikov je na naših cestah tisoč. In čeprav se zanašajo na svoje dolgoletne izkušnje in jih v večini tudi uspešno uporabljajo, na njihovo vožnjo vpliva več dejavnikov.

Po besedah vodje področja varne mobilnosti pri AMZS Erika Logarja jim težave predstavljajo nova infrastruktura in avtomobilski sistemi, kot je ABS, poleg tega pa jim peša tudi zdravje. Slabšajo se jim vid, sluh in motorična gibljivost, njihov odziv pa je počasnejši.

“Se pa srečujemo tudi s starejšimi vozniki, ki se svojih poslabšanih sposobnosti za vožnjo mogoče niti ne zavedajo ali pa jih zanikajo. V takih primerih imajo pomembno vlogo njihovi bližnji,” pravi. Pri tem si lahko pomagajo z obiskom zdravnika, ki pozna njihovo psihofizično stanje. “Zdravniška stroka danes dobro obvladuje to področje, le zaupati ji je treba in nasvete, pomoč poiskati,” je jasen Logar.

A pri določeni starosti obisk zdravnika ni več zgolj samo priporočen, temveč se mora voznik ob podaljšanju vozniškega dovoljenja obvezno oglasiti v ambulanti medicine dela, prometa in športa.

Vozniki, ki so vozniško dovoljenje pridobili pred letom 2013, jim le to velja do 80. leta starosti. Takrat morajo opraviti tudi zdravniški pregled. Če so izpit naredili po letu 2013, morajo dovoljenje podaljšati vsakih 10 let, zdravniški pregled pa jih čaka, ko dopolnijo 70 let.

Cena zdravniškega pregleda je odvisna od zdravja posameznika

V ljubljanskem zdravstvenem domu, kjer so lani v njihovih centrih medicine dela, prometa in športa opravili 604 preglede voznikov starostnikov, pojasnjujejo, da vsak pregled zajema osnovni pregled pri zdravniku specialistu.

Ta se osredotoči na mišično-skeletni sistem, kardiovaskularni sistem in živčevje, pregleda tudi voznikovo zdravstveno dokumentacijo, torej zdravstveno kartoteko izbranega osebnega zdravnika. Sledi še pregled vida na aparatih in pregled nočnega vida ter pregled pri psihologu.

Vse to skupaj stane dobrih 140 evrov: za osnovni pregled mora voznik odšteti 49 evrov, za pregled pri psihologu 73,20 evra, za preiskavo nočnega vida pa 18,30 evra.

Kako je videti test psihomotorike, si lahko ogledate v videu spodaj, ki je nastal, ko je ekipa N1 lani obiskala Zavod za varstvo pri delu.

Specialistka medicine dela, prometa in športa dr. Petra Cestnik Čokl iz Zavoda za varstvo pri delu (ZVD) pojasnjuje, da so pri starejši populaciji pogostejše pridružene bolezni, kot so okvare vida (npr. siva mrena), sladkorna bolezen, aritmije, ateroskleroza ali obstruktivna spalna apneja. Zato so glede na zdravstveno stanje posameznika lahko potrebne dodatne preiskave ali specialistični izvidi.

V ljubljanskem zdravstvenem domu dodajajo, da se lahko, če zdravnik nima podatka o nedavnih laboratorijskih in EKG-preiskavah, strošek pregleda še zviša. EKG stane 11,60 evra, laboratorij od 25,60 evra, “odvisno od indikacij”, pojasnjujejo.

Če voznik slabo vidi, ga lahko zdravnik napoti še k okulistu. V Zdravstvenem domu Ljubljana tak pregled stane 48,80 evra. “Imeli smo tudi primer, ko je starejši voznik želel imeti še kategorijo za tovornjak, tam pa se opravijo še ostale preiskave,” pravijo. Na primer: ADG-preiskava sluha stane 37,80 evra, preiskava vidnega polja oziroma perimetrija pa 18,30 evra.

“V povprečju stane pregled 125 evra, če je na medicini dela potreben minimalen obseg,” pojasnjujejo. Cestnik Čokl medtem pravi, da se znesek v ZVD, kjer letno opravijo okoli tovrstnih 150 pregledov, običajno giblje med 150 in 250 evri.

Je voznik sposoben ponoviti vajo brez dodatnih navodil?

Cestnik Čokl pojasnjuje, da v nekaterih primerih voznike na podlagi rezultatov psihološkega testiranja usmerijo na praktični preizkus vožnje, kjer se psihomotorika preverja v realnih pogojih, torej v vozilu.

Tak preizkus, ki ga voznik opravi z lastnim vozilom, v AMZS Centru varne vožnje na Vranskem traja eno uro. Cena? 70 evrov. Del vožnje poteka na poligonu, del pa v običajnem prometu. Vsak upokojenec po opravljeni vožnji prejme zapisnik, ki vključuje mnenje oziroma oceno inštruktorja. Zapisnik mora predložiti zdravniku, ki oceni, ali mu bo izdal pozitivno zdravniško spričevalo ali ne.

Po besedah AMZS inštruktorja Danijela Grande so inštruktorji pozorni, ali voznik razume navodila oziroma vajo. V svoje mnenje vključijo tudi informacijo, ali je bil voznik sposoben ponoviti vajo brez dodatnih navodil, se umikati nenadnim oviram, ki prihajajo iz leve in desne.

Po poligonu kandidata čaka še vožnja po cesti. Inštruktorji preverijo, ali voznik pravilno spelje skozi krožišče, ali spremlja prometno signalizacijo in druge udeležence v prometu, ali je zmožen pravilno peljati po lokalni, regionalni in avtocesti ter kako na ohranjene smeri in hitrost vožnje vpliva pogovor.

AMZS Center varne vožnje na Vranskem
AMZS Center varne vožnje na Vranskem (Foto: Bor Slana/BOBO)

Da bi bili upokojenci varni vozniki in da bi čim dlje časa ostali mobilni, Agencija za varnost prometa skupaj z Generalno policijsko upravo, Darsom, Zvezo društev upokojencev Slovenije, Rdečim križem Slovenije in drugimi organizira projekt Sožitje. Starejši na delavnicah osvežijo prometne predpise in pravila, temeljne postopke oživljanja in se posvetujejo o zdravstvenih vidikih, ki lahko vplivajo na vožnjo. Nato jih čaka še praktičen preizkus vožnje z ocenjevalcem.

Zasoljene cene? “Nekdo, ki ima 400 evrov pokojnine, krepko premisli”

V Zvezi društev upokojencev Slovenije (Zdus) menijo, da je znesek, ki ga morajo starejši za zdravniški pregled odšteti, precej zasoljen. Še posebej – pravijo – če pogledamo finančno stanje povprečnega slovenskega upokojenca.

Pri tem opozarjajo, da se cene od ustanove do ustanove razlikujejo, po njihovih podatkih lahko segajo od 50 do 120 evrov. Pregledi so po besedah Zdusa najdražji v specializiranih ambulantah medicine dela, prometa in športa v urbanih središčih.

“Vsekakor pa nekdo, ki prejema pokojnino okoli 400 evrov, krepko vsaj trikrat premisli, ali se mu sploh še izplača pridobiti zdravstveno spričevalo v pristojni ambulanti za recimo 50 evrov za tistih nekaj voženj, ki jih opravi na leto. Seveda pa se ta slika močno razlikuje v urbanih središčih in na podeželju, ker je tudi življenjski utrip vsakdana drugačen,” pravijo.

V Resoluciji o nacionalnem programu varnosti cestnega prometa za obdobje od 2023 do 2030 je med predlaganimi ukrepi “preučitev možnosti uvedbe obveznega obdobnega zdravstvenega pregleda (na primer na 10 let) s financiranjem iz obveznega zavarovanja”.

A kot so za N1 pojasnili na ministrstvu za infrastrukturo, “aktivnosti v zvezi s to dejavnostjo še ne potekajo”.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje