Bi Dars lahko storil več, da uporabniki avtocest ne bi kupovali vinjet za napačne registrske oznake? Tistim, ki imajo dokaze o nakupu (napačne) vinjete, lahko Dars kazen spremeni v opomin, a nekateri ugotavljajo, da je potrdilo že zbledelo. Poleg tega se v nobenem primeru ni mogoče izogniti plačilu vinjet za čas, ko je bila ugotovljena kršitev.
Bralka, ki želi ostati anonimna, nam je sporočila, da je pred kratkim od družbe za avtoceste (Dars) prejela kazen za vožnjo brez vinjete, čeprav je vinjeto kupila že januarja. “Dobila sem dvakrat po 300 evrov kazni, morala pa sem še kupiti dve enomesečni vinjeti (dvakrat po 30 evrov), tedensko vinjeto (15 evrov), sama pa sem za do konca leta kupil celoletno vinjeto (110 evrov),” je zapisala.
Potem ko je dobila pismo s plačilnim nalogom, je preverila in ugotovila, da je januarja kupila elektronsko vinjeto za napačno registrsko tablico. “Prodajalka na Petrolovi črpalki se je pri prepisovanju registrske označbe iz prometnega dovoljenja zmotila in namesto črke B napisala številko 8,” je pojasnila. “Res se slabo vidi v prometnem dovoljenju, sama pa na izpisanem računu tudi nisem opazila, saj so črke in številke precej majhne.”
Od prijateljev in iz objav na internetu je izvedela, da so imeli enake ali podobne probleme tudi mnogi drugi. “Eni so imeli srečen konec, drugi ne,” je povzela.
Največ težav na Štajerskem
Tudi na Darsu priznavajo, da je bilo več takšnih primerov. “Največ težav, morda zaradi pretirane samozavesti, imamo na Štajerskem,” je junija za revijo Avto fokus povedal Dean Polc, vodja službe za cestninski nadzor na Darsu. Obravnavali so namreč precej uporabnikov, ki so kupili vinjeto za svojo registrsko številko, vendar brez oznake MB. Polc je dodal, da ne vedo, zakaj se to dogaja pretežno na Štajerskem.
Če ima uporabnik dokaze, da je kupil vinjeto za napačno registrsko številko, naj zoper kazen vloži zahtevo za sodno varstvo, svetujejo na Darsu. “V takem primeru se lahko plačilni nalog odpravi in se kršitelju izreče opomin, če so izpolnjeni pogoji iz zakona o prekrških,” so dejali. Ob ustrezni zahtevi za sodno varstvo lahko torej Dars kazen spremeni v opomin, še preden pride do dejanskega sodnega postopka. Poudarili pa so, da so primeri različni, zato ni mogoče na splošno odgovoriti, ali bo plačilni nalog odpravljen.
Naša bralka je v avtomobilskem predalu hranila januarski račun za vinjeto, vendar je težava v tem, da je zelo zbledel. “Seveda sem sebe krivila za napako, ampak splošno je znano, da ti računi bledijo,” je zapisala. Še vedno sicer upa, da ji bo DARS na podlagi tega potrdila povrnil strošek nakupa prava vinjete. “Sploh ne vem, kaj bi naredila, če bi potrdilo popolnoma zbledelo, torej, da se nič ne bi videlo,” pravi.
V vsakem primeru pa mora uporabnik avtocest plačati račune za vinjete, ki mu jih Dars pošlje skupaj s plačilnim nalogom. “Za vožnje brez veljavne e-vinjete se kršitelju izda račun oziroma računi za e-vinjete, ki so glede na odkrite kršitve zanj najugodnejše,” so pojasnili na Darsu in poudarili, da tako določa zakonodaja.
Bralka, ki smo jo omenili, nam je sporočila, da ji ni jasno, kako je Dars ugotovil, da mora kupiti toliko vinjet. Še posebej čudno se ji zdi, da je dobila račun tudi za mesečno vinjeto za obdobje, ko DARS ni ugotovil kršitev. “Cel proces glede tega je bil zelo zmeden, ne samo zame, ampak tudi za vse ostale, ki so dobili kazen, pa tudi za bližnje, ki sem jim povedala, kaj me je doletelo,” nam je odgovorila.
Na Darsu poudarjajo, da je plačilo teh računov lahko olajševalna okoliščina pri presoji vsebine zahteve za sodno varstvo, s katero prejemnik kazni izpodbija plačilni nalog. Tudi če je nato kazen spremenjena v opomin, pa uporabnik avtoceste ne dobi poverjenih stroškov vinjet, ki jih je kupil. “Za konkretno vozilo v času kršitve ni bilo e-vinjete in te račune je treba plačati,” pravijo na Darsu.
1.110 zahtev za sodno varstvo
Elektronske vinjete so bile uvedene z letošnjim letom. Do 11. septembra jih je Dars prodal 6.290.883.
Izvajalec sistema e-vinjet, slovaško podjetje SkyToll, je za nadzor nad uporabo vinjet dobavil 20 stacionarnih nadzornih enot, 20 prenosnih nadzornih enot, 33 mobilnih nadzornih enot in 40 ročnih nadzornih naprav. Kazni Dars izdaja na podlagi informacij, pridobljenih iz teh naprav, izvaja pa tudi terenski nadzor. Ko so kršitelji tujci, je pošiljanje kazni po pošti neučinkovito, saj Dars kazni ne more izterjati. Poleg tega pa “z vidika poštenosti” terenski nadzor opravljajo tudi pri Slovencih. “Velikokrat ugotovimo, da je Slovenec kupil vinjeto za napačno registrsko številko in se sploh ne zaveda, da je v prekršku,” je dejal Polc. Tako terenski nadzor prepreči nadaljnje nenamerne kršitve.
Letos je do 18. septembra Dars izdal skupno 36.946 glob zaradi e-vinjet, zaradi teh glob pa je okoli 1.110 zahtev za sodno varstvo. “Podatkov, kako so se zadeve razpletle, nimamo, ker so postopki v različnih fazah,” so sporočili.
Zakaj je mogoče kupiti vinjeto za registrsko, ki ne obstaja?
Z Darsa so nam sporočili, da so že pred uvedbo e-vinjet intenzivno obveščali in prosili uporabnike, da so pri nakupu e-vinjet pozorni na vnos registrske oznake vozila in da preverijo prejeto potrdilo o nakupu e-vinjete. Vseeno pa se pojavljajo vprašanja, ali bi bilo mogoče narediti več, da napak ne bi bilo.
Naša bralka je na primer ugotovila, da je kupila vinjeto za registrsko oznako, ki ne obstaja. Poleg tega je mogoče za isto časovno obdobje kupiti več vinjet za isto registrsko oznako.
Na Darsu pravijo, da tega ni mogoče preprečiti. Nimajo namreč pravne podlage, da bi vedeli, ali registrska številka, za katero se kupuje vinjeta, obstaja ali ne. Dvojni nakup vinjete za isto vozilo pa dopuščajo nalašč. Če to ne bi bilo mogoče, namreč pravi lastnik vozila ne bi mogel kupiti vinjete za svoje vozilo, če bi nekdo pred tem že kupil vinjeto za njegovo vozilo po nesreči, so pojasnili.
Poleg tega se ni mogoče izogniti temu, da nekateri uporabniki dobijo več kazni naenkrat. Nekateri namreč šele ob prejemu kazni po pošti izvedo, da veljavne vinjete nimajo, zato se jezijo, da informacije niso dobili takoj po prvem ugotovljenem prekršku. V nekaterih primerih pa naj bi seštevek kazni, poslanih naenkrat, celo presegel 1.000 evrov, poročajo anonimni uporabniki na spletu.
Vendar je količina prometa in kršitev takšna, da vseh kazni ni mogoče obdelati tekoče, pravijo na Darsu. “To tudi v prihodnje ne bo mogoče,” so dodali.
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje