Letošnji svetovni dan pravic potrošnikov, ki ga obeležujemo 15. marca, bo v znamenju umetne inteligence. Organizacije za varstvo potrošnikov opozarjajo, da bliskovit razvoj na tem področju kliče po ukrepih za učinkovito zaščito uporabnikov. Ob tej priložnosti Evropski potrošniški center Slovenija pripravlja dan odprtih vrat.
V Zvezi potrošnikov Slovenije so ob letošnjem dnevu pravic potrošnikov izpostavili bliskovit razvoj umetne inteligence, ki po njihovih navedbah vse bolj skrbi potrošniške organizacije. Napredne tehnologije in storitve namreč obljubljajo velike koristi, zlasti povečano učinkovitost, natančnost in razbremenitev delovne sile. Vendar pa tovrstne koristi ne prihajajo brez izzivov.
“Zgodilo se je, da je algoritem z uporabo metod umetne inteligence v vlogi kamere na nogometni tekmi zamenjal plešasto glavo za žogo ali napisal gobarski priročnik, v katerem je nekatere smrtno nevarne gobe označil za užitne in navedel celo namišljene avtorje,” so navedli med primeri.
Številnim vprašanjem, ki jih odpira razvoj umetne inteligence, se po njihovih besedah posveča tudi organizacija Consumers International, ki je za temo svetovnega dneva pravic potrošnikov letos izbrala prav tveganja pri uporabi umetne inteligence ter sprožila kampanjo z naslovom Pravična in odgovorna umetna inteligenca za potrošnike.
Varnost je tudi med cilji akta o umetni inteligenci, ki ga je v sredo podprl Evropski parlament in s katerim prvič zakonsko ureja to področje. Nova pravila med drugim prepovedujejo aplikacije na osnovi umetne inteligence, ki predstavljajo očitno tveganje za temeljne pravice.
Prebivalci EU imajo vrsto pravic
Evropski potrošniški center Slovenija bo v sodelovanju s sektorjem za varstvo potrošnikov na ministrstvu za gospodarstvo, turizem in šport danes pripravil dan odprtih vrat. Potekal bo v nakupovalnem središču Citypark Ljubljana med 9. in 21. uro. Kot so zapisali, želijo obiskovalce z dogodkom opomniti, da imajo kot prebivalci EU in potrošniki na skupnem notranjem trgu vrsto pravic in možnosti, ter jim omogočiti seznanitev z njimi.
Na dogodku bodo spodbujali h krožnemu gospodarstvu, zato se jim bo pridružila tudi družba Zeos, ki bo v okviru projekta Life poskrbela za brezplačno diagnostiko pokvarjenih malih gospodinjskih aparatov in osvežitev rabljenih. “Na ta način želimo ozaveščati o pomembnosti spreminjanja potrošniških navad in ravnanja z odpadki,” so zapisali na gospodarskem ministrstvu.
Izpostavili so, da se z učinkovito politiko varstva potrošnikov na ravni EU zagotavlja pravilno delovanje enotnega trga, varuje pravice potrošnikov v odnosu do prodajalcev in ščiti ranljive potrošnike. Prednost evropske zakonodaje je predvsem v večji usklajenosti predpisov na notranjem trgu, ki potrošnikom prinašajo številne prednosti glede jamstev, informiranja in varnosti.
Na ministrstvu se vse bolj zavedajo pomembnosti varovanja okolja in težav velikega števila zavajajočih okoljskih oznak oz. zelenih trditev, ki zavajajo potrošnike. Nova direktiva EU bo potrošnikom zagotovila ustrezne in bolj zanesljive informacije. V luči trajnostne potrošnje in zelenega prehoda, ki ga zasleduje EU, bo kmalu sprejeta tudi nova direktiva o pravici do popravila.
EU sprejema tudi ukrepe za učinkovito uveljavljanje varstva potrošnikov v praksi. V ta namen je vzpostavila mrežo nadzornih organov, katere del je tudi EPC Slovenija. Ta je lani z nasveti in pri reševanju čezmejnih pritožb pomagal več kot 1400 potrošnikom. Potrošniki lahko vedno pridobijo informacije in nasvete na brezplačni telefonski številki na ministrstvu in podajo prijavo pri tržnem ali drugem pristojnem inšpektoratu v primeru kršitev njihovih pravic.
Svetovni dan pravic potrošnikov obeležujemo od leta 1983. 15. marec so izbrali v spomin na govor nekdanjega predsednika ZDA Johna F. Kennedyja, ki je leta 1962 kot prvi voditelj katerekoli države v govoru pred kongresom spregovoril o potrošnikih in njihovih pravicah.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Bodi prvi, ki bo pustil komentar!