Oglaševanje

Uvodno poročilo o nesreči na Veliki planini: je bilo vreme za polet primerno?

author
J. M.
22. apr 2025. 17:27
grs_kamnik-intervencije-velika_planina-10_03_2025-foto_ales_hocevar-1-463x348
Foto: Gorska reševalna služba Kamnik | Foto: Gorska reševalna služba Kamnik

Dober mesec dni po letalski nesreči na Veliki planini, v kateri je umrl švedski pilot, je preiskovalec letalskih nesreč Toni Stojčevski objavil uvodno poročilo. V njem je nanizal potek poleta in reševalne akcije, osredotočil pa se je na vremenske razmere. Kot ugotavlja, vremenske razmere na območju poleta niso bile primerne za letenje po pravilih vizualnega letenja, ki jih je moral upoštevati švedski pilot. Preiskava še poteka, druge zaključke pa lahko pričakujemo v končnem poročilu.

Oglaševanje

Objavljeno je uvodno poročilo letalske nesreče, ki se je 10. marca zgodila na Veliki planini. V jutranjih urah je z radarja izginilo manjše letalo, kasneje pa so reševalci ugotovili, da je trčilo v kočo fakultete za strojništvo. Dan za tem so v koči našli tudi truplo švedskega pilota Carla Lundströma, znanega tudi kot enega od ustanoviteljev spletne strani The Pirate Bay.
Uvodno poročilo o nesreči je pripravil preiskovalec letalskih nesreč in incidentov Toni Stojčevski. Kot je zapisal, je pilot hrvaški zračni kontroli oddal načrt leta s ciljem v Švici, ki naj bi trajal dve uri in pol. Po vzletu iz Zagreba ob 8.47 se je pilot po prečkanju meje javil slovenski zračni kontroli v Cerkljah ob Krki. Polet je potekal brez posebnosti, piše v poročilu. Pri ljubljanskih kontrolorjih se je oglasil ob 9.17 in minuto kasneje oddal zadnje sporočilo. Ko ga je kontrola leta nato skušala priklicati, se ni odzval, kmalu nato pa je letalo izginilo z radarske slike.

Ob 9.31 je regijski center za obveščanje obvestil preiskovalca, da je na območju Velike planine z radarjev izginilo letalo, ter sprožil iskalno akcijo. V iskanje so se vključili gasilci, policija in gorski reševalci GRS Kamnik, ki so ob 12.20 sporočili, da so v koči našli razbitine letala.

V poročilu je preiskovalec podrobno analiziral tudi vremenske pogoje ob preletu letala. Kot ugotavlja, je v času nesreče na širšem področju Alp prevladovalo oblačno vreme s pokritimi vrhovi gora, zmanjšano vidljivostjo pri tleh, padavinami, deloma tudi nevihtami ter pogoji za nastanek turbulence in zaledenitev. Območje Velike planine je bilo v oblakih in megli, prisotne so bile padavine, pogoji za nastanek turbulenc in za nastanek zmernih zaledenitev.

letalska nesreča, velika planina
Nesreča manjšega letala na Veliki planini (Foto: Planet TV) | Nesreča manjšega letala na Veliki planini (Foto: Planet TV)



Napoved predvidenih vremenskih razmer v času nesreče ni predvidevala pogojev za letenje nad osrednjo in severno Slovenijo, ki bi ustrezala pravilom vizualnega letenja. Lundströmov let bi namreč moral potekati po teh pravilih. Stojčevski še ugotavlja, da za pravila vizualnega letenja niso bile primerne niti dejanske vremenske razmere.

V uvodnem poročilu lahko še preberemo, da analiza radarskih posnetkov, podatkov radarskih odzivov in posnetkov glasovne komunikacije še poteka. Prav tako se nadaljuje preiskava dokumentov in drugega gradiva, ki so ga našli v razbitinah letala, ter analiza podatkov, ki so jih pridobili od drugih letalskih in varnostnih organov doma in v tujini.

Kakršnikoli zaključki preiskave bodo seveda znani v končnem poročilu. Kot je Stojčevski navedel na začetku, vsebuje uvodno poročilo o preiskavi letalske nesreče le osnovne podatke o dogodku. Pri tem je še opozoril, da namen končnega poročila o preiskavi letalske nesreče ni ugotavljanje krivde ali odgovornosti.

Teme

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje

Spremljajte nas tudi na družbenih omrežjih