Letos je na slovenskih cestah še več avtomobilov kot lani. Da bi se izognila avgustovski gneči, sta se bralka in njen partner odločila za potovanje z vlakom, a sta bila nad potjo do hrvaške obale zelo razočarana. "To so še vagoni iz Jugoslavije. Vse je bilo umazano, zaradi cviljenja zavor naju je bilo vso pot strah, na vlaku nismo imeli klime," je opisala za N1. Na Slovenskih železnicah pravijo, da je približno petina njihovih vozil neklimatiziranih in da se bo potovanje do Reke izboljšalo v letih 2026 in 2027, ko bodo predvidoma dobili vagone s klimo. Kaj pa čistoča?
Poletna gneča proti Hrvaški je na slovenskih cestah postala stalnica. Še pred nekaj leti se ji je bilo z nekaj načrtovanja mogoče izogniti, danes pa so prometni tokovi že tako nepredvidljivi, da tudi načrtovanje le redko pomaga. Alternativo ponujajo železnice. Za hitrejšo pot z vlakom sta se v prvi polovici avgusta odločila tudi naša bralka in partner, a sta bila nad izkušnjo zelo razočarana – v času najhujšega letošnjega vročinskega vala sta dobila vlak brez klime. A to je bila le ena izmed težav.
“V času dopustov in gneče na cestah se nama je vlak do Reke zdel odlična možnost. Povratna vozovnica za oba skupaj je stala okoli 30 evrov, tudi vozni redi so zelo prijazni potnikom,” je bralka povedala za N1. Ko sta s partnerjem stopila na vlak, pa sta ugotovila, da približno triurna pot do hrvaške obale ne bo najbolj prijetna.
“Peljali smo se z vagoni iz Jugoslavije, vse je bilo umazano, ni bilo pometeno, brez klime. Vso pot sva čakala, če bo kaj skočilo na naju. Na stranišče si sploh nisem upala pogledati,” je opisala razmere na vagonih in nadaljevala: “Najhuje je bilo škripanje zavor. Takšnega škripanja še nisem slišala in mi še vedno odmeva v glavi. Vso pot naju je bilo strah, kaj bo.”
Meni, da bi morale Slovenske železnice za daljša potovanja, sploh v poletnem času, nujno zagotoviti vagone s klimo in ‘normalnimi’ zavorami. “Ne razumem, kako lahko na take daljše razdalje vozijo taki vlaki,” dodaja.
Čeprav sta se s partnerjem potovanja z vlakom veselila, in se jima je zdelo odlično tudi z okoljskega vidika, z vlakom na tako dolge razdalje verjetno ne bosta več potovala. “Sprašujem se, zakaj v času zelenega prometa in zastojev na cesti na Slovenskih železnicah do take poletne destinacije ne ponudijo normalnega prevoza. Plačala bi tudi več. V 21. stoletju in ob poudarjanju zelene mobilnosti pričakuješ dostojen vlak, ne pa da te potovanje popolnoma mine. Zanima me, zakaj na tej liniji ni modernejših vlakov. Ponižujoče do potnikov,” je bila tudi kritična bralka.
Dodala je, da je bil vlak, s katerim sta se vračala, v hujšem stanju kot tisti, s katerim sta šla do Reke. Iz Ljubljane sta se odpravila z vlakom, ki z glavne železniške postaje odpelje ob 8.30, nato pa Reko čez dober teden zapustila z vlakom ob 18.57. Po informacijah na spletni strani Slovenskih železnic sta v Reko potovala z vlakom MV 481, vračala sta se z vlakom MV 480.
Brez klime je petina vozil Slovenskih železnic
Kot omenjeno, za potniški promet med Ljubljano in Reko skrbijo Slovenske železnice. Seznanili smo jih z izkušnjo bralke in jim zastavili več vprašanj glede čistoče, klimatiziranosti in starosti vlakov, ki vozijo na tej relaciji.
Pojasnili so, da se težave potovanja s starejšimi vlaki zavedajo in da si želijo, da bi lahko ponudili boljše možnosti. Trenutno na progi med Ljubljano in Reko vozijo vagoni, ki so bili narejeni med letoma 1979 in 1981. “Tudi mi že komaj čakamo nove klimatizirane vagone,” so dodali.
“V mednarodnem prometu med Ljubljano in Reko žal vozijo še vedno stari vagoni brez klime. Žal nam trenutna prometna situacija ne omogoča druge možnosti,” so zapisali v odgovoru. Dodatno so pojasnili, da število potnikov narašča, obstoječih povezav pa ne želijo ukinjati, zato vlakov s klimo zmanjka.
Trenutno je približno petina njihovih vozil brez klime. Ponudba vlakov z Reko se bo izboljšala v letih 2026 in 2027, ko bodo predvidoma dobili nove klimatizirane vagone. Javni razpis je še v teku. Naj bi pa naslednje leto dobili 20 klimatiziranih garnitur, ki bodo zamenjale starejše vlake na regionalnih progah.
“Slovenske železnice zadnja leta pospešeno vlagamo v modernizacijo voznega parka, kupujemo nova vozila in ob tem postopoma izključujemo iz prometa stara, že izkoriščena in amortizirana vozila,” so na Slovenskih železnicah pojasnili za N1.
“Vlak med Ljubljano in Reko čistimo dvakrat dnevno”
Na Slovenskih železnicah so se odzvali tudi na navedbe, da je bil vlak umazan. Pojasnili so, da sicer ne vedo, na katerem vlaku je bila potnica, a da je morda z njim potovala ravno v obdobju pred ponovnim dnevnim čiščenjem. “Vlake v enem dnevu čistimo večkrat v različnih obsegih, upoštevajoč čas postanka med različnimi vlaki. Kadar gre za izredno in urgentno potrebo po čiščenju, se vlake očisti tudi med vožnjo,” so povedali.
Vlak med Ljubljano in Reko redno čistijo po zadnji večerni vožnji in po popoldanski vrnitvi z Reke, kot narekuje delavno navodilo o čiščenju.
Dodatno so razložili, da vsa vozila obsežno počistijo vsaj enkrat dnevno: pomijejo tla, očistijo steklene površine, očistijo sanitarije in ščetkajo sedeže. Enkrat mesečno vozila temeljito očistijo z zunanje in notranje strani, posesajo sedeže in jih po potrebi tudi kemično očistijo. Kemično čiščenje sicer izvedejo vsaj enkrat letno.
Kaj pa škripajoče zavore? Na Slovenskih železnicah pravijo, da zelo glasno škripanje zavor ne pomeni okvare in ni nevarno: “Zvok zaviranja je zaradi uporabe litoželeznih zavornjakov pri teh voznih sredstvih in je normalen pojav.”
Dodali so, da so vsi potniški vlaki pred vsako vožnjo skrbno tehnično pregledani, pregled zajema tudi zavorni preizkus. Vzdrževanje potniških vagonov se opravlja skladno z Navodilom za vzdrževanje železniških vozil.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje