Po številnih pritožbah potnikov nad avtobusnimi prevozniki je Družba za upravljanje javnega potniškega prometa (DUJPP) uvedla notranji nadzor. Za N1 je potrdila, da je pokazal številne kršitve in da bodo prevozniki kazensko odgovarjali. Obseg kršitev še ugotavlja. Inšpekcijsko kontrolo so po pozivu DUJPP zagnali tudi na inšpektoratu za okolje in prostor. Ugotovitve: prevoznika Nomago in Arriva do obiska inšpektorja konec septembra nista izvajala vseh dogovorjenih prevozov. Kazni sta že poravnala, DUJPP pa ob tem pripravlja nov pravilnik o nadzorih. Zakaj z uvedbo zamuja več mesecev?
Septembra je s spremembo avtobusnih voznih redov nastala velika zmeda. Potniki so poročali, da avtobusov ni oziroma da mimo postaj vozijo povsem polni.
Po številnih pritožbah so na Družbi za upravljanje javnega potniškega prometa (DUJPP), ki je z novim koncesijskim obdobjem v začetku julija prevzela sestavljanje voznih redov, uvedli notranji nadzor. Med vsemi štirimi koncesionarji – Nomago, Arriva, AP Murska Sobota in LPP – sta se za najbolj problematična pokazala prva omenjena, ki sta tudi največja. Direktor DUJPP Miran Sečki je za N1 potrdil, da so pri obeh našteli več kršitev.
Obseg kršitev koncesijske pogodbe še preverjajo, nadzor je potekal za vsako linijo posebej. Za vsako ugotovljeno kršitev bodo koncesionarji kazansko odgovarjali, je razložil Sečki in dodal: “Po koncesijski pogodbi predvidena kazen 1.000 evrov na kršitev se sešteva.”
Prevoznik prav tako za neprevožene kilometre ne dobi nadomestila. “Koncesionarji morajo na mesec opraviti določeno število kilometrov voženj. Česar ne opravijo, ne plačamo.”
Nadzornica DUJPP je nadzor nad koncesionarji opravila na podlagi informacijskih podatkov iz poslovne inteligence in nadzora na terenu. V nadzoru preverja kršitve na področju objavljanja voznih redov, odhode, zamude, ustavljanje na postajah, peronih in postajališčih, zasedenost avtobusov, validiranje vozovnic. V skladu s koncesijsko pogodbo in pozivom DUJPP so prevozniki nadzor opravili tudi sami.
Na DUJPP so dodali, da se zavedajo, da so imeli koncesionarji ob prehodu na nove vozne rede številne notranje organizacijske težave v zagotavljanju pogodbenih obveznosti in da jim “zato ponekod ni uspelo izvesti vseh voženj v skladu s koncesijsko pogodbo”.
Inšpektorat: Nomago in Arriva kršila zakon
DUJPP je nadzor nad koncesionarji zaradi suma kršitve obveznosti zagnala tudi na inšpektoratu za okolje in prostor. Na inšpektoratu so za N1 potrdili, da je nadzor že zaključen. Pokazal je, da sta Nomago in Arriva kršila zakon o prevozih v cestnem prometu (ZPCP-2).
Inšpektor za okolje in energijo je pri vsakem od omenjenih prevoznikov opravil nadzor na sedežu podjetja – 25. septembra pri Nomagu, 26. septembra pa pri Arrivi.
Pri Nomagu je preverjal, ali je družba med 23. in 25. septembrom opravljala prevoze na 26 linijskih povezavah, ki so uradno registrirane in za katere ima prevoznik izdane licence. “Ugotovljeno je bilo, da prevoznik v omenjenem času ni izvajal prevoza na omenjenih linijah. Na 12 linijah so začeli izvajati prevoze po uskladitvi voznega reda z DUJPP. Na 14 linijah pa do dneva inšpekcijskega pregleda prevoznik ni opravljal prevozov potnikov v notranjem cestnem prometu v skladu s koncesijo in izdanim voznim redom.”
Tudi na sedežu Arrive je inšpektor ugotovil, da prevoznik ni opravljal prevozov potnikov v skladu s koncesijo na štirih linijah. “Pri pregledu dokumentacije in voznih redov, po katerih omenjeni prevoznik opravlja prevoze potnikov, je (inšpektor, op. a.) ugotovil, da prevoznik do dneva inšpekcijskega pregleda ni opravljal prevozov potnikov v notranjem cestnem prometu v skladu s koncesijo in izdanim voznim redom na štirih linijah.”
Zaradi prekrška je inšpektorat Nomagu in Arrivi izrekel 1.250 evrov globe. Zaradi hitre poravnave sta oba prevoznika plačala polovičko, torej 625 evrov. Odgovornima osebama prevoznikov je bilo izrečenih 500 evrov kazni.
Inšpektorat za okolje in energijo je za N1 še pojasnil, da bo inšpekcijske nadzore pri zavezancih nadaljeval, dokler ne bosta začela opravljati prevozov potnikov na linijskih povezavah, ki so uradno registrirane in za katere imata prevoznika izdane licence, a jih ne izvajata. Oziroma bo inšpekcijski nadzor potekal, dokler prevoznika z DUJPP ne bosta drugače uskladila izvajanja manjkajočih linij po voznem redu.
Prevoznik skladno z zakonom ne sme prekiniti ali opustiti nobenega prevoza, določenega z voznim redom, med izvajanjem prevoza pa mora ustaviti in omogočiti vstop in izstop potnikom na avtobusnih postajališčih, ki so določena v voznem redu.
Na DUJPP so pojasnili, da se prijava na inšpektorat izvede ob sumu kršitve obveznosti, ko se ne spoštujejo določila pogodbe, ki lahko vsebujejo neizpolnjevanje obveznosti, neustrezno izvajanje storitev ali druge nepravilnosti.
Prevoznika z odgovori zelo skopa
Kot omenjeno, so na poziv DUJPP in v skladu s koncesijsko pogodbo nadzor opravili tudi prevozniki sami. Odgovora Arrive kljub več pozivom nismo prejeli, Nomago pa v odgovorih ni pojasnil, kakšni so bili izsledki notranjega nadzora.
So pa pri prevozniku med drugim izpostavili, da “se je izkazalo, da so dejanske potrebe potnikov odstopale od predvidenih voznih redov”. Dodali so, da se je večina pritožb potnikov nanašala na spremembe voznih redov in ne na samo izvajanje prevozov.
“Kot že vseskozi poudarjamo, morajo biti vozni redi čim bolj usklajeni s potrebami potnikov, obenem pa morajo biti tudi delovne naloge primerne za vozno osebje ter upoštevati kombinacije šolskih in medkrajevnih linij,” so bili nekoliko kritičnih do sprememb DUJPP.
Nadzor pristojnega inšpektorja so označili za korektnega in konstruktivnega. “Pregled je pokazal zgolj minimalna odstopanja, pri čemer so se ta zgodila zaradi reševanja situacije na nekaterih najbolj obremenjenih linijah in zaradi hitrega naknadnega popravljanja voznih redov, ki so bili pripravljeni na podlagi meril in standardov dostopnosti. Pomanjkljivosti so bile v vmesnem času že odpravljene, določene celo že pred začetkom postopka.”
Dodali so, da jim je DUJPP za september poslala poizvedbo za 19 linij, na katero so v celoti odgovorili.
Zakaj DUJPP zamuja z uvedbo pravilnika?
DUJPP že nekaj mesecev pravi, da s prevozniki sestavlja poenoten pravilnik o izvajanju nadzorov, ki ga zdaj nimamo. Pred vzpostavitvijo DUJPP so nadzor izvajali prevozniki s svojimi kontrolorji, pravila pa so se od prevoznika do prevoznika razlikovala.
Po prvotnih napovedih Sečkega bi moral biti pravilnik sestavljen do konca septembra, a ga še ni. DUJPP je v odgovoru zapisala, da bo “pravilnik sprejet, ko bomo uskladili svoje zahteve z njihovimi zmožnostmi”. Kakšne so njihove zahteve, niso natančneje pojasnjevali. Direktor Sečki je sicer v kasnejših pogovorih z N1 zanikal, da bi se med upravljalcem in koncesionarji zatikalo – uvedba pravilnika se je po njegovih besedah zamaknila zgolj zaradi številnih nadzorov in usklajevanj voznih redov v septembru in oktobru.
Povedal je, da so se v preteklih mesecih s koncesionarji že večkrat sestali in jim “predstavili svoje stališče oziroma kaj bomo od njih pričakovali v prihodnje”. Na Nomagu pravijo, da s sestavljanjem pravilnika o notranjih nadzorih niso seznanjeni, Sečki pa je te besede ovrgel: “Da Nomago s tem ni bil seznanjen, ne drži. Na sestanku smo jim povedali, kako se bo to izvajalo.”
Direktor upa, da bo skupni pravilnik o izvajanju notranjih nadzorov podpisan do konca leta.
Nadzor nad koncesionarji je v veljavi že vrsto let, a so ga do prevzema DUJPP izvajali koncesionarji sami. Na DUJPP si z naslednjim letom želijo zaposliti vsaj dva svoja kontrolorja, ki bosta opravljala nadzore pri vseh koncesionarjih. “Izvajanje nadzorov bomo okrepili, vse bo bolj transparentno,” je dodal Sečki.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Bodi prvi, ki bo pustil komentar!