Med napovedanimi spremembami davčne zakonodaje je tudi drugačen način obračunavanja trošarin na gorivo za kmete. Doslej so za traktorje in kmetijske stroje na črpalkah kupovali navaden dizel, nato pa naknadno dobili povračilo dela trošarine. Po novem bodo lahko kupovali posebej obarvano gorivo in zanj že takoj plačevali nižjo ceno. Kmetje bodo predlagali nekatere spremembe, predvsem pa jih skrbi, da bo kmetijski dizel slabše kakovosti. Taka je namreč izkušnja hrvaških kmetov, ki se jim zaradi 'plavega dizla' kvari kmetijska mehanizacija.
Minister za finance Klemen Boštjančič je javnosti predstavil paket sprememb davčne zakonodaje, ki naj bi ga vlada sprejela prihodnji teden, nato pa bo romal v parlament. Z novelo zakona o trošarinah namerava vlada spremeniti sistem, po katerem so lahko kmetje doslej dobili povrnjene 70 odstotkov trošarine na dizelsko gorivo, ki ga potrebujejo za delo – torej za tisto, kar porabijo traktorji in kmetijski stroji.
Doslej so morali kmetje vložiti obrazec in račune za gorivo hraniti 10 let, povračilo pa so dobili z zamikom. Po predlogu bo povračilo trošarine višje, 76 odstotkov, popust pa bo obračunan že ob točenju goriva. ‘Kmetijski dizel’ bo za ta namen obarvan (podobno kot je kurilno olje). Posebno gorivo naj bi po navedbah ministrstva točili na okoli 200 bencinskih servisih, kmetje ga bodo lahko tudi naročili na dom. Ob nakupu se bodo kmetje identificirali, trgovec pa bo pri finančni upravi preveril, ali so do tega goriva upravičeni. Ta sistem bo veljal za nosilce kmetijskih gospodarstev, ki letno porabijo vsaj 540 litrov goriva za kmetijska zemljišča, 150 litrov za gozdna zemljišča ali imajo vsaj 41 čebeljih panjev, ki jih prevažajo s prirejenimi vozili.
Po podatkih finančnega ministrstva so za leto 2020 odobrili vračilo trošarine za kmetijsko in gozdarsko mehanizacijo 31.828 upravičencem, ki so fizične osebe, in 102 upravičencem, ki so pravne osebe ali samostojni podjetniki. Povprečni znesek trošarine na upravičenca je znašal 591 evrov za fizične osebe in 9.148 evrov za pravne osebe in samostojne podjetnike. Skupaj je bilo upravičencem za leto 2020 povrnjenih 19,7 milijona evrov.
Kmetje pozdravljajo spremembo, ki zanje pomeni manj birokracije. “Sploh nekateri starejši kmetje so imeli težave z vlaganjem elektronskih obrazcev za vračilo trošarine in so nato za to najemali računovodje, kar pomeni dodaten strošek,” pravi predsednik Kmetijsko-gozdarske zbornice Roman Žveglič. “S spremembo bodo imeli manj dela tako kmetje kot tudi državni uradniki, ki so obravnavali obračune,” dodaja.
Manj navdušeni pa so kmetje nad tem, da bi kupovali posebej označeni dizel. Žvegliča skrbi dostopnost bencinskih servisov. “Če se mora kmet voziti 40 ali 50 kilometrov do črpalke, to nima smisla,” je dejal. V sindikatu kmetov, ki ga vodi Anton Medved, bodo v postopku sprejemanja zakona predlagali drugačno rešitev. “Predlagamo, da bi kupovali običajen dizel, kmetje pa bi imeli posebne kartice, na katerih bi bilo zapisano, do kakšne količine so upravičeni glede na svojo dejavnost in velikost posestva,” pravi Medved. Želijo si tudi višjega, 100-odstotnega nadomestila trošarine.
Oba predstavnika kmetov opozarjata, da bi morali cenejše gorivo kmetje dobiti tudi za tako imenovane dvoriščne stroje, česar davčna sprememba ne predvideva. “Gre na primer za stroje za mešanje krme, ki so zelo potratni,” pojasnjuje Medved. “Govedorejec s 100 glavami živine porabi za ta stroj, ki meša krmo (na primer koruzo, travo, slamo in dodatke) 250 litrov nafte na mesec. Za to gorivo po zdajšnjem predlogu ne bo dobil vrnjene trošarine.”
Skrbi jih kakovost goriva
Kmete skrbi tudi kakovost obarvanega dizla. Izkušnje njihovih kolegov iz Hrvaške so namreč slabe. Tam so kmetje in ribiči upravičeni do ‘plavega dizla’, ki je turkizno modre barve. Njegova cena je regulirana nižje od navadnega dizla in bencina, upravičenci pa imajo posebne kartice, na katerih je označena kvota goriva, ki jim pripada. “Tako imenovani plavi dizel na Hrvaškem je slabše kakovosti,” pravi Žveglič. “Ne smeš ga uporabljati v novih strojih, saj proizvajalci kmetijske mehanizacije ob uporabi plavega dizla ne zagotavljajo garancije.” Žveglič pravi, da bodo od prodajalcev goriva zahtevali “da bo ustrezalo tudi zahtevam najsodobnejših kmetijskih strojev”.
“Že ves dan me kličejo kmetje, ki jih skrbi, da se jim bodo zaradi slabšega goriva kvarili stroji,” pravi predsednik sindikata Medved. Problem sicer ni v barvilu. “Gorivo je slabše kakovosti, vanj mešajo biodizel, zato ima manjšo energijsko vrednost, stroji porabijo več in se bolj kvarijo.”
Predlagali bodo tudi, da bi lahko cenejše gorivo kupovali tudi tisti z dopolnilno dejavnostjo na kmetiji in ga uporabljali za poltovorna in dostavna vozila, s katerimi na primer vozijo pridelke na tržnico.
Pri Petrolu na naša vprašanja glede novele zakona še niso mogli konkretno odgovoriti. Pojasnili pa so, kako poteka barvanje goriv:
“Označevanje goriv, ki so namenjena le določenim kupcem, največkrat iz razloga diferencirane cene, se običajno izvaja z dodajanjem sredstev za označevanje goriv, ki praviloma vsebujejo barvilo in tako imenovani marker (euromarker). Tovrstna zahteva danes na primer že velja za ekstra lahko kurilno olje (rdeča barva in vsebnost markerja 6-9 mg/liter). Označevanje se lahko izvaja avtomatsko, ob izdaji goriv v skladišču ali tudi ročno. Vsak od tovrstnih načinov mora biti potrjen oziroma pod nadzorom ustreznih državnih služb, ki so pooblaščene za preverjanje nenamenske rabe goriva na trgu (običajno carina). Vsi prodajalci tovrstnega goriva so dolžni zagotavljati ustrezno označevanje goriv in v prodajo plasirati le proizvode, ki ustrezajo vsem zahtevam zakonodajalca (obarvanost in količina markerja). Za morebitno nenamensko rabo teh goriv je seveda odgovoren kupec sam.”
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.
Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje