Minister za obrambo Matej Tonin je v Rimu z italijanskim ministrom za obrambo Lorenzom Guerinijem podpisal pogodbo za nakup transportnega letala za potrebe Slovenske vojske. Letalo bo služilo za prevoz tovora in vojakov ter za evakuacijo slovenskih državljanov, če bi ta bila kdaj potrebna. Za njegov nakup bo Slovenija odštela 59 milijonov evrov plus DDV.
Obrambni minister Matej Tonin je v italijanski prestolnici z italijanskim obrambnim ministrom Lorenzom Guerinijem podpisal pogodbo za nakup novega transportnega letala C-27J Spartan. Za nakup transportnega letala z opremo bo Slovenija odštela 59 milijonov evrov plus DDV, kar z davkom znese okoli 72 milijonov evrov.
Kot smo že poročali, letalo stane 48 milijonov evrov, dodatni moduli 11 milijonov evrov. K dodatni opremi sodijo moduli za tovorni prevoz in prevoz oseb, prevoz okuženih, lažje in težje poškodovanih z možnostjo spremljanja vitalnih življenjskih funkcij, ter modul za gašenje požarov. Skupaj z logistično podporo, rezervnimi deli, usposabljanjem posadk na simulatorju, tehnično dokumentacijo in certificiranjem ter davkom je, kot smo že poročali pred potrditvijo ministrstva za obrambo, končna cena 72 milijonov evrov.
Kot je po podpisu pogodbe sporočil minister za obrambo Tonin, letalo Spartan ne bo služilo le Slovenski vojski, temveč celotni Sloveniji. V uporabi naj bi bilo “za različne namene, od medicinskih do pomoči ob naravnih nesreč”. “Z letalom zagotavljamo svojo suverenost in neodvisnost, obenem pa ga bomo lahko delili tudi z drugimi državami,” je še zapisal Tonin.
?osnovna cena letala: 48 mio.€
?moduli (tovorni, prevoz oseb, prevoz okuženih, lažje & težje poškodovanih s spremljanjem živ. funkcij & m. za gašenje požarov)+logistika, rezervni deli, usposabljanje posadk, tehnična dok., certificiranje: 11 mio.€
?DDV
SKUPAJ 72 mio.€ pic.twitter.com/noNpXI7Pku— Ministrstvo za obrambo RS (@MO_RS) November 17, 2021
“Spartan zmanjšuje odvisnost Slovenije”
Po podpisu pogodbe med italijanskim in slovenskim ministrom za obrambo bo italijanska vlada podpisala pogodbo z italijanskim proizvajalcem letal Leonardo. Po podpisu te pogodbe pa mora novo transportno letalo v Slovenijo prispeti najkasneje v 18 mesecih. Transportno letalo Spartan bo tako zmanjšalo odvisnost Slovenije od najemov tujih letal ter za nekajkrat preseglo trenutne zmožnosti vojske.
Pandemija covida-19, v povezavi z njo pa tudi izzivi evakuacije slovenskih državljanov iz tujine ter zagotavljanje zalog zaščitne opreme, je namreč pokazala, da Slovenska vojska in Slovenija nimata ustreznih letalnikov. Spomnimo, da je Tonin že na začetku epidemije koronavirusa opozarjal na potrebo po nakupu lastnega transportnega letala Slovenske vojske, ki bi bil na voljo tudi v primeru potreb za potrebe morebitne evakuacije. 11. aprila 2020, ko je potekala evakuacija obolelega pripadnika Slovenske vojske iz Malija v Slovenijo, je bila Slovenija primorana za pomoč prositi Francijo. Vojaka, okuženega s covidom-19, so tako takrat v Slovenijo pripeljali s civilnim letom francoskega podjetja Vallyet.
Po neuradnih informacijah Slovenija kupuje novejši model transportnega letala, kot so ga leta 2014 naročili Slovaki. Slednji so za nakup transportnega letala odšteli 24 milijonov evrov, vendar na ministrstvu za obrambno neuradno pojasnjujejo, da Slovenija kupuje novejši model. Za model, ki so ga kupili Slovaki, je namreč na trgu težava z zagotavljanjem rezervnih delov.
Letalo C-27J Spartan, proizvajalca italijanskega podjetja Leonardo, je vojaško transportno letalo, ki je bilo že od začetka načrtovano in konstruirano za potrebe vojske in vojaškega transporta in ni letalo, ki bi bilo konstruirano za civilne komercialne lete, ter nato prilagojeno za vojaški trg. Ko so konstruktorji podjetja Leonardo začeli načrtovati, so imeli v mislih predvsem izdelavo vojaškega transportnega letala za večnamenske potrebe, ki bo izpolnjevalo zahteve v najzahtevnejšem okolju delovanja, pojasnjujejo na obrambnewm ministrstvu. Letalo C-27J Spartan v vseh vremenskih razmerah omogoča prevoz do 60 oseb oziroma do 11,3 tone. Je srednje velikosti in lahko leti 5.852 kilometrov daleč brez vmesnih postankov.
- Maksimalni dolet: 5.865 kilometrov
- Maksimalna višina letenja: 30.000 čevljev oz. 9.144 metrov
- zmogljivost motorja: 4637 konjskih moči
- vrsta motorja: dva turbo-propelerska motorja
V četrtek, 18. novembra, ob 12. naj bi bila v zvezi z nabavo novega transportnega letala na ministrstvu za obrambo tudi novinarska konferenca.
Levica: Slovenija novega letala ne potrebuje
Na nakup novega transportnega letala so se že odzvali tudi v opozicijski stranki Levica. “Gre za še eno v seriji pogodb za nesmiselne nabave orožja, ki jih namerava Tonin podpisati še pred koncem svojega mandata. Stroški teh nabav pa bodo bremenili vse prihodnje vlade in državni proračun še nadaljnjega pol desetletja. Gre za nakup letala na podlagi zakona o 780 milijonih za nabavo orožja, o katerem je bilo odločanje ljudem prepovedano, ker je vladajoča politika dobro vedela, da bi zakon, z letalom vred, na referendumu padel,” so zapisali v odzivu.
Kot so nadaljevali v odzivu, obrambni minister za opravičevanje nakupa izkorišča epidemijo covida-19 ter pomanjkanje medicinske opreme, ki naj je ne bi mogli prepeljati v Slovenijo, ker naša država ni imela letala. “V resnici pa je letalo, namenjeno predvsem sodelovanju v ekspedicijskih korpusih Nato pakta v državah svetovne periferije, kjer Slovenska vojska po diktatu Nato pomaga uveljavljati geopolitične interese ZDA in drugih imperialnih velesil,” še poudarjajo v Levici.
Tudi poslanec Levice Miha Kordiš je v odzivu poudaril, da je “vojaško letalo namenjeno zalaganju vojske na misijah NATO pakta, ki tam sploh ne bi smela biti”. Kot je nadaljeval Kordiš, se je minister Tonin odločil, da “bo pred koncem mandata za tuje orožarje oplenil toliko proračuna, kolikor ga le lahko.” Kot je še poudaril, naj bi vzdrževanje letala po nekaterih strokovnih ocenah v naslednjih treh desetletjih državo lahko stalo še dodatnih 100 do 150 milijonov evrov.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje