Vozniki avtobusov na protestnem shodu: “Vrag je vzel šalo”

Gospodarstvo 17. Dec 202210:20 2 komentarja

"Vrag je vzel šalo," pravijo vozniki in voznice avtobusov, ki so se danes zbrali na mirnem protestnem shodu pred podjetjem Nomago, ki organizira prevoze in potovanja. Shod so pozneje nadaljevali tudi pred ministrstvom za infrastrukturo. Kaj zahtevajo od vlade in delodajalcev? Dostojno plačilo – zvišanje osnovno bruto plače na 1.500 evrov in delovni čas, ki bo omogočil dostojno družinsko življenje.

Pred upravo podjetja Nomago, ki se na svoji spletni strani označuje za “največjega slovenskega organizatorja potovanj”, so se v jutranjih urah v Ljubljani na protestnem shodu zbrali avtobusni prevozniki, ki od uprave podjetij in vlade zahtevajo dostojno plačilo za svoje delo. Čeprav so se protestnega shoda udeležili delavci več podjetij, so stavbo Nomaga izbrali, ker gre za največjega delodajalca v javnem cestnem potniškem prometu.

“Danes imamo pred sabo prazno skodelico Sindikata avtobusov Slovenije in želimo, da jo čim prej napolnite. Ne z drobtinami ne s kapljicami, ampak z dostojnim plačilom in z delovnim časom, ki bo omogočil dostojno družinsko življenje.” S temi besedami so vozniki avtobusov pred upravo Nomaga v Ljubljani opozorili na nevzdržne razmere poklicnih voznikov in voznic avtobusov in omenjeno skodelico pustili pred pročeljem podjetja. Z mirnim protestnim shodom od vlade in delodajalcev zahtevajo osnovno plačo nad 1.500 evri in delovni čas, ki bo omogočal dostojno družinsko življenje. Kot pravijo, osnovna bruto plača voznika avtobusa po kolektivni pogodbi zdaj znaša 1070 evrov. Sindikat je zahtevo za dvig plač podal v vseh podjetjih, kjer je prisoten. Pogajali se bodo v podjetjih Arriva, Nomago, AP Murska Sobota in Marprom, navaja STA. Pri pogajanjih bodo vztrajali tudi za ceno stavke, poudarjajo.

Protestni shod
N1

Zunanji strokovni sodelavec Sindikata voznikov avtobusov Slovenije Damjan Volf je v svojem nagovoru še izpostavil, da se jih je na shodu zbrala le peščica, moralo pa bi jih biti več, zato je poklic voznik, voznice avtobusa — tako Volf — eden najbolj izkoriščanih poklicev v Sloveniji. 

Nekaj deset zbranih protestnikov je shod v spremstvu policije nadaljevalo pred ministrstvo za infrastrukturo. Opozorili so, da je to bil zgolj prvi shod, v bodoče bodo s protesti po Sloveniji stopnjevali pritiske na vlado in delodajalce. Napovedali so shode v Kranju, Mariboru, Murski Soboti, vse dokler ne dosežejo dostojnega vrednotenja poklica voznika avtobusov in urejen delovni čas.

Ne zanimajo jih izgovori

Volf je v izjavi za medije prav tako poudaril, da jim je v preteklosti že uspelo povišati osnovne plače, a vse večji pritiski inflacije in pomanjkanja delovne sile zahtevajo ponovno ureditev plač.  Kot pravijo, so delodajalce v socialnem dialogu poskušali prepričati, da je to več kot nuja.

“Osnova ekonomije je, da ko povpraševanje preseže ponudbo, cena naraste, a v prevozu oseb je ravno obratno,” še pravi Volf in dodaja, da se delodajalci pogosto izgovarjaj na ministrstvo in subvencije, “a nas to ne zanima,” pač pa dostojno plačilo in delovni čas za voznike in voznice, ki delajo tudi med prazniki, vikendih in v vseh razmerah prevažajo ljudi.

Protestni shod
N1

Odgovor Nomaga

Iz družbe Nomago ob današnjem dogajanju v odgovoru za N1 sporočajo, da noben od njihovih zaposlenih trenutno ne prejema minimalne plače, povprečna bruto plača za voznike v letu 2022 pa znaša 1821 evrov bruto, kar je 11,4 odstotka več kot v minulem letu in 29,4 odstotka več kot v letu 2020. Ali so v to plačo všteti vsi dodatki, nam v podjetju danes niso znali natančno povedati. Povprečna bruto plača po podatkih statističnega urada V Sloveniji trenutno znaša 1986.82 evrov.

V Nomagu pravijo, da najnižje osnovne plače v vseh osmih plačnih razredih  njihove družbe bistveno presegajo panožno kolektivno pogodbo. V odgovoru se pohvalijo, da so zaradi rasti cen pogonskih goriv zaposlenim zvišali nadomestilo za prevoz na 0,21 evra za kilometer. Ob tem ne smemo mimo dejstva, da je vlada junija z uredbo zvišala neobdavčeno povračilo stroškov za prevoz na delo z 0,18 na 0,21 evra na kilometer.

Kot pravijo v podjetju, so njihovi zaposleni letos prejeli 1500 evrov regresa, poslovno uspešnost v višini 500 evrov, višino poslovne uspešnosti za leto 2012 pa bodo določili naslednji mesec. njihovi vozniki imajo  v povprečju 28 dni letnega dopusta, prejemajo pa tudi benefikacijo v višini 8 oziroma 8,2 odstotka njihove bruto plače. Nomago vsak mesec v povprečju posameznemu vozniku vplača približno 150 evrov benefikacije.  Vozniki avtobusov prejemajo dodatek za vzdrževanje standardov, torej za urejeno notranjost in zunanjost avtobusov. Poleg tega jim pripadajo tudi dodatki za delo v delovnem času, ki je za njih manj ugodeni. Med drugim: dodatke za nočne izmene, za delo preko polnega časa, za delo ob nedeljah, za delo na praznike in dela proste dni. Prav slednje dodatke za delo v manj ugodnem delovnem času so dodatno zvišali, na novo pa uvedli dodatek za sobotno delo

Kot pravijo z zaposlenimi vzdržujejo kontruktiven dialog in aktivno delujo v smeri dodatnih izboljšav pogojev dela svojhi zaposlenih. V zadnjih letih so, kot navajajo, v sodelovanju s predstavniki zaposlenih uspeli izboljšati pogoje za delo v Nomagu in celotni panogi. Dodajajo, da so se v minulih letih plače in druge ugodnosti zaposlenih v Nomagu zvišale, letošnja rast povprečnih plač njihovih voznikov je presegla stopnjo inflacije. Vsekakor pa si želijoo te pogoje v prihodnje še dodatno izboljšati in tudi aktivno delujemo v tej smeri.

Borut Živulović/BOBO

Ministrstvo se ne vključuje v socialni dialog

Z ministrstva za infrastrukturo so nam v zvezi z današnjim protestnim shodom sporočili, da je ministrstvo koncedent za gospodarsko javno službo medkrajevnega prevoza potnikov, torej naroča storitev, ki jo plačuje po principu neto modela. Ta temelji na normirani stroškovni ceni, ki je izračunana po ekonomskem modelu dobro delujočega podjetja. Del normirane stroškovne cene pokriva tudi stroške dela voznikov. Pravijo, da so v rednih pogovorih s koncesionarji, torej tudi podjetjem Nomago, in prilagajajo stroškovno ceno gibanjem stroškov plač v dejavnosti javnega cestnega prevoza potnikov. Zadnje povišanje je bilo izvedeno septembra letos, z veljavnostjo od 1. oktobra letos, in je upoštevalo vse dvige stroškov dela do oktobra. Pravijo, da so bili s strani koncesionarjev, pa tudi sindikatov obveščeni, da poteka socialni dialog glede zvišanja plač voznikov.  Ker niso socialni partner v kolektivnem dogovarjanju, ampak le naročnik prevozov za javno gospodarsko službo, se ne vključujejo v socialni dialog. Bodo pa v skladu z metodologijo določanja stroškovne cene upoštevali indeks rasti plač, ki ga bodo dogovorili socialni partnerji in ustrezno prilagodili normirano stroškovno ceno, da bo odražala novo nastale stroške dela.

Dodajajo še, da se zavzemajo za dobre pogoje dela v sektorju tudi zato, ker je od tega odvisna kakovost in zanesljivost izvajanja javnega prevoza potnikov, koncesionar pa mora poskrbeti za zaposlene. Zato ima vzpostavljene mehanizme prilagajanja stroškovne cene rasti plač v sektorju in na ministrstvu bomo take mehanizme ohranjali tudi v prihodnje. Velja pa tudi poudariti, da prevozna podjetja izvajajo tudi komercialno dejavnost in niso odvisna le od plačila za gospodarsko javno službo.

Spremljajte N1 na družbenih omrežjih FacebookInstagram in Twitter

Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje