Razmere za delo voznikov avtobusov so izjemno slabe, opozarjajo v sindikatu voznikov avtobusov in KS 90. Na novinarski konferenci so izpostavili, da delodajalci namesto izboljšanja razmer iščejo "bližnjice" z zaposlovanjem tuje delovne sile, kar bo stanje na dolgi rok še poslabšalo. Ocenjujejo, da je voznikov v Sloveniji dovolj, a jih ne preseneča, da dela ne želijo več opravljati. Omenili so še nevzdržne bivalne razmere 11 delavcev s Filipinov.
Sindikat voznikov avtobusov in Konfederacija sindikatov 90 (KS 90) sta po medijskem poročanju o slabih bivalnih razmerah 11 tujih delavcev s Filipinov, ki naj bi pri nas opravljali delo voznikov avtobusov, danes sklicala novinarsko konferenco. Organizaciji sta opozorili na ranljiv položaj tujih delavcev, slabe pogoje dela ter nizko plačo voznikov avtobusov.
Predsednik Konfederacije sindikatov 90 Slovenije Damjan Volf je uvodoma povedal, da imamo v Sloveniji rekordno nizko stopnjo brezposelnosti, “ko bi morali imeti delavci sladke skrbi”, po drugi strani pa se še vedno prevečkrat pokaže, da sistem temelji na izkoriščanju delovne sile. Meni, da je to opazno tudi v javnem potniškem cestnem prometu, kjer že dlje časa primanjkuje kadra.
Volf je povedal, da ga manko delovne sile ne preseneča, saj so pogoji za delo zelo slabi. Prevozniki tako delovno silo iščejo tudi v tujini. Ob tem je opozoril, da so tuji delavci in ekonomski migranti, kar zadeva upoštevanje delavskih pravic, še posebej ranljivi. V KS 90 ocenjujejo, da približno 90 odstotkov tujih delavcev v Sloveniji prejema minimalno plačo. “To pomeni, da prihajajo v poklice, ki so veliko bolj izpostavljeni kršitvam delovnopravne zakonodaje, ki se opravljajo vse dni v letu, in kjer je tveganje za zdravje in varnost večje,” je dodal.
Spomnil je, da so se delodajalci v preteklosti pri nezadostni višini plač voznikov velikokrat izgovarjali, da nimajo stalnega vira financiranja, kar se je s podelitvijo in uveljavitvijo koncesij leta 2024 spremenilo. “Zdaj ko imajo to varnost, se dejansko spoprijemamo s tem, da so namesto obljubljenega povišanja osnovnih plač voznega osebja ubrali bližnjico z uvozom tuje delovne sile,” je dejal.

Slabe bivalne razmere voznikov s Filipinov
Sindikata sta zadovoljna, da prevozniki s tujimi delavci sklepajo neposredne pogodbe o zaposlitvi, ju pa skrbijo agencije, prek katerih zaposlenim poiščejo bivalne prostore. Ob tem je Volf omenil bivalne razmere 11 filipinskih delavcev, ki jih je včeraj razkrila Televizija Slovenija.
Po informacijah Televizije Slovenija v stanovanju živi 11 Filipincev, ki so v Slovenijo prišli legalno, na podlagi delovnega dovoljenja. Preizkusno obdobje opravljajo pri podjetju Arriva kot vozniki avtobusov, za njihovo nastanitev pa naj bi po informacijah televizije skrbela kadrovska agencija Workforce, ki ji plačujejo 200 evrov na mesec za namestitev v vlažni hiši skoraj brez ogrevanja. Mesečna najemnina za hišo tako znaša 2.200 evrov.
Iz agencije Workforce so za televizijo sporočili, da imajo delavci dostojne pogoje za življenje in delo, pred kamero pa niso želeli stopiti. V podjetju Arriva pa so zapisali, da si prizadevajo za zagotavljanje primernih bivalnih pogojev za vse zaposlene, ki so prišli iz tujine. “Pričakujemo, da Workforce zagotavlja primerne bivalne pogoje, zato bomo od njih zahtevali pojasnila in ustrezne ukrepe,” so dodali.
Hiša, ki stoji na Primskovem v Kranju, je po podatkih portala e-prostor stara skoraj 90 let, v tem času pa ni imela prenovljene fasade ali strehe. Po podatkih zemljiške knjige je lastnik hiše fizična oseba.
Kot je na današnji novinarski konferenci še izpostavil Volf, se dobički gospodarskih družb v zadnjih letih izrazito povečujejo, kar bi po njegovih besedah moralo pomeniti, da imajo delavci v Sloveniji pravico do dostojnega plačila ter pravico, da delo opravljajo v varnih in zdravih delovnih razmerah.
“V Slovenijo pripeljani z lažnimi obljubami”
“Ekonomski migrant, ki mu agencija ali delodajalec priskrbi prebivališče, mora dobiti prostor, vreden človeka,” je v zvezi s tem povedal Volf in dodal: “Na račun bivanja tujih delavcev v teh zelo dvomljivih bivalnih pogojih najemodajalci dobivajo velikanske zneske, ki jih na trgu sicer ne bi dobili.”

Volf je poudaril, da od državnih institucij pričakuje ukrepanje. “Zahtevamo, da pristojne institucije preverijo bivalne pogoje v tej hiši, ki ni primerna niti za bivanje hišnih ljubljenčkov, kaj šele ljudi, ki naj bi opravljali delo voznikov avtobusov,” je povedal na novinarski konferenci. Dodal je, da je delo avtobusnih voznikov zahtevno, saj delavniki trajajo od 10 do 12 ur, na cesti pa je treba biti zbran. “Poklic je izjemno zahteven,” je pristavil.
“Ne morem se znebiti občutka, da so Filipince v Slovenijo pripeljali z lažnimi obljubami, da tukaj delo opravljajo za izjemno nizko plačilo in živijo v pogojih, ki sodijo v preteklo stoletje. Prav tako se ne morem znebiti občutka, da je uvoz tuje delovne sile v javni cestni potniški promet postal bližnjica delodajalcev za večje dobičke,” je povedal.
Po Volfovem mnenju je pri uvozu tuje delovne sile ključno, da se jim zagotovijo enaki pogoji za delo, saj bo v nasprotnem kakovost javnega prevoza v Sloveniji nazadovala.
Voznikov v Sloveniji dovolj, treba bo izboljšati razmere
Upokojeni voznik in nekdanji sindikalist Endrej Mesaroš je na novinarski konferenci povedal, da so slabi delovni pogoji in slaba plača glavni razlogi za manko voznikov avtobusov v Sloveniji. Prav tako je na novinarski konferenci izpostavil, da se delovne razmere v prevozništvu z uvozom tuje delovne sile ne bodo izboljšale. Ocenjuje, da bodo tuji delavci zaradi slabih pogojev in plače Slovenijo kmalu zamenjali za katero od sosednjih držav, v katerih je stanje boljše. “Delodajalci bodo morali začeti bolj vlagati v stalni kader. Po podatkih sindikata je v Sloveniji dovolj voznikov z dovoljenjem za kategorijo D, a si poklica ne želijo več opravljati,” je še povedal Mesaroš.
Dodal je, da ima v Sloveniji nekaj več kot 13.000 ljudi izpit kategorije D, voznikov avtobusov pa je nekaj več kot 3.000.
Z njim se je strinjal tudi voznik avtobusa Tomaž Zupan, ki poklic opravlja že 17 let. “Kolegi začnejo delati ob treh, štirih zjutraj, končajo pa od treh, štirih popoldne,” je povedal.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje