
Na ljubljanskih mestnih avtobusih v zadnjih mesecih – odkar so dovolili vstop tudi pri drugih vratih – ujamejo vse več kršiteljev. Zaradi potnikov, ki sicer imajo veljavno terminsko vozovnico, a se pri vstopu ne validirajo, pa LPP izgubi zajeten kup denarja. Kako resna so opozorila, da bi lahko kmalu spet vstopali le pri voznikovih vratih?
Od septembra lani v ljubljanskem mestnem potniškem prometu velja pomembna novost – potniki lahko na avtobuse vstopajo tudi pri drugih vratih in ne več zgolj pri vozniku. V zadnjih mesecih pa v podjetju Ljubljanski potniški promet (LPP), ki upravlja avtobuse v prestolnici, opažajo, da vsi potniki ne validirajo svoje vozovnice. To bi morali storiti ob vsakem vstopu na avtobus, pa čeprav imajo terminsko vozovnico (npr. študentsko, dijaško, upokojensko).
Da gre za veliko težavo, zaradi katere je občina ob pomemben del denarja, je nedavno povedal tudi ljubljanski župan Zoran Janković. Ob tem je opozoril, da bodo vstop na mestne avtobuse – če se ljudje ne bodo validirali – spet dovolili le pri voznikovih vratih, ostala vrata pa zaprli.
Primerjava podatkov sicer kaže, da se je s sprostitvijo vstopa pri drugih vratih znatno povečalo število kršitev, pravijo na LPP. Pri tem pa poudarjajo, da spodnji podatki predstavljajo zgolj število obravnavanih kršitev s strani kontrolorjev in ne števila vseh potnikov, ki vozovnic ne validirajo. Teh je namreč mnogo več, so dodali.
Statistika kaže, da kontrolorji od oktobra dalje na mestnih avtobusih mesečno zaznajo nekaj sto kršitev več kot v mesecih pred tem. Če so tako še septembra ujeli dobrih 900 kršiteljev, so jih že naslednji mesec kar 400 več. Višje številke so beležili tudi v naslednjih mesecih.
Validacijo vozovnic na avtobusih sicer v Ljubljani vsak dan preverja sedem ekip kontrolorjev, ki delujejo na celotnem omrežju LPP.
V zadnjem času na postajališčih sodelavci LPP potnike "prijazno opozarjajo" na pomen redne validacije. "Ta pristop je usmerjen v ozaveščanje in spodbujanje odgovornega vedenja vseh potnikov, ne glede na vrsto vozovnice, ki jo imajo. Validacija je namreč pomembna za potnike, saj so v primeru prometne nesreče ali drugega nepredvidenega dogodka upravičeni do zavarovanja, saj z validacijo sklenejo prevozno pogodbo," so še povedali za N1.
Napačna statistika zaradi nevalidiranih voženj pa poleg tega po njihovih besedah otežuje načrtovanje prevoznih kapacitet. "Če podatki kažejo manj potovanj, kot jih je v resnici, se lahko zgodi, da se število avtobusov na posameznih linijah ne prilagodi dejanskemu številu potnikov, kar lahko povzroča gnečo na avtobusih, ki bi jo lahko z realnimi podatki preprečili," so dodali.
Globa tudi za potnike, ki imajo terminsko vozovnico, a se ne validirajo
Tudi imetniki terminskih vozovnic, ki se ne validirajo, lahko prejmejo globo, opozarjajo na LPP. Globa za vožnjo brez veljavne in validirane vozovnice je določena z odlokom o organizaciji in načinu izvajanja mestnih linijskih prevozov potnikov in znaša 40 evrov. Poleg tega Inšpektorat Mestne uprave MOL v vsakem primeru posebej presoja tudi morebitno protipravno pridobljeno premoženjsko korist.

Zaradi (ne)validacij izgubijo tri milijone evrov na leto
Po podatkih LPP več kot 15 odstotkov potnikov pri vstopu na avtobus ne validira svoje vozovnice. "Podatek o več kot 15 odstotkih nevalidiranih vstopov na določenih linijah izhaja iz kombinirane analize, ki temelji na primerjavi podatkov validacij s podatki števcev v vozilih in strukturo prodanih vozovnic. Števce uporabljamo dopolnilno tam, kjer so na voljo – predvsem za oceno razlike med dejanskim številom potnikov na vozilu in številom izvedenih validacij," pojasnjujejo.
V podjetju analizirajo tudi gibanje prodaje vozovnic. Čeprav so v lanskem letu zabeležili 4-odstotno rast prodaje terminskih vozovnic v primerjavi z letom prej, se skupno število validacij ni bistveno povečalo. "Glavni razlog za to je dejstvo, da številni potniki – predvsem imetniki terminskih vozovnic – ob vstopu svojih kartic ne validirajo," so pojasnili za N1.
Zakaj je za občino pomembno, da se tudi potniki, ki imajo veljavno terminsko vozovnico, validirajo pri vstopu na avtobus? Na LPP pravijo, da za vsako validacijo terminske vozovnice podjetje prejme 0.82 evra iz naslova subvencije, kar pomeni, da so validacije neposredno povezane s financiranjem njihovega delovanja. "Ko potniki ne validirajo svojih kartic, čeprav imajo veljavno vozovnico, teh sredstev ne prejmemo. Na letnem nivoju je to približno tri milijone evrov, kar pomeni resen izpad prihodkov."
Kot pravijo, gre v tem primeru za sredstva, ki bi jih lahko namenili v nadaljnje izboljšave javnega potniškega prometa. "Prav zato potnike znova pozivamo, da je tudi če imajo mesečno, letno ali brezplačno vozovnico, validacija obvezna ob vsakem vstopu na avtobus," so dodali.

Če se trend ne izboljša, bodo spremenili režim
Lahko torej res pričakujemo, da bosta občina in LPP stopila nazaj in bodo lahko potniki vstopali le pri voznikovih vratih? Na LPP odgovarjajo, da podatki, ki jih sproti spremljajo, kažejo na skrb vzbujajoč trend nevalidiranih voženj od uvedbe vstopa na druga vrata, kar neposredno vpliva na prihodke podjetja.
"Če se ta trend ne bo izboljšal, bomo primorani ponovno uvesti režim, po katerem je vstop omogočen le pri prvih vratih. Vsekakor bomo odločitev sprejeli premišljeno. Naš cilj ni omejevanje, temveč odgovorno in vzdržno upravljanje javnega prometa, zato bomo pred tem izkoristili različne oblike obveščanja in ozaveščanja potnikov, da se morebitni ukinitvi izognemo," so dodali.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje