Letala pri zasilnem pristanku pogosto odvržejo gorivo: kaj se z njim zgodi?

Slovenija 01. Okt 202412:17 21 komentarjev
Letalo San Marino
Foto: Zajem zaslona / Flightradar24.com

Ali gorivo, ki ga odvrže letalo, pade na zemljo in jo onesnaži? So lahko prebivalci območja, nad katerim se to zgodi, v nevarnosti?

Letalo Airbus družbe San Marino Executive Aviaton, ki je moralo zasilno pristati na brniškem letališču, je po prvotnih informacijah pred tem odvrglo gorivo. Kasneje so sicer pristojni sporočili, da letalo goriva ni odvrglo, temveč ga je s kroženjem nad osrednjo Slovenijo zgolj porabljalo.

Izpust goriva je sicer standardni postopek v nujnih primerih ali zaradi težav z vzdrževanjem, piše spletna stran How Stuff Works.

Razlog je, da mora letalo pred zasilnim pristankom zmanjšati težo. Pristajanje namreč za letalo pomeni večjo obremenitev kot vzlet, trd pristanek z veliko težo pa lahko pomeni večjo nevarnost za poškodbe delov.

Kaj izpust goriva pomeni za okolje in varnost?

Letala, posebej večja, lahko s seboj prevažajo tudi več 10.000 litrov goriva. Airbus 300, ki je zasilno pristal na brniškem letališču, ima maksimalno kapaciteto 68.150 litrov goriva, njegova maksimalna teža pri pristanku pa je lahko 140 ton.

Koliko goriva je imelo letalo, ne vemo, vendar količine zagotovo niso bile majhne. Kaj to pomeni za okolje ali varnost?

Čeprav se sliši skrb vzbujajoče, je izpust goriva, kot se imenuje postopek, v resnici varen in ni tako potraten, kot se zdi. Izpust goriva je urejen sistem, ki ga sproži pilot v kabini. Sistem za izpust je sestavljen iz črpalk in ventilov, ki omogočajo izpust goriva iz šob na krilih letala.

Ta sistem lahko izvrže na tisoče litrov goriva na minuto, kar je videti kot sled. Če je le mogoče, skušajo piloti večino goriva porabiti. To je prav gotovo storil tudi pilot A300, ko je krožil nad Litijo pred prisilnim pristankom. To je eden od načinov, da v okolje preide čim manj goriva.

Gorivo, ki ga letalo “odvrže” s pomočjo sistema za izpust, ne bo kar padlo na tla kot dež ali v enem kosu. Večina goriva ne pade na tla, saj izhlapi v ozračju. Višje je letalo ali če je višja temperatura, hitreje gorivo hlapi. Nekaj ga pade na tla, nekaj ga ostane v ozračju. Kot piše spletna stran proizvajalca letal Boeing, se lahko ob izpustu goriva v zraku še nekaj časa čuti vonj po gorivu, še posebej na neprevetrenih območjih.

Članek je bil spremenjen 2. 10. ob 15.57 po prejemu dokončne informacije Javne agencije za civilno letalstvo RS, da letalo, ki je zasilno pristalo na brniškem letališču, ni odvrglo goriva, temveč ga je s kroženjem zgolj porabljalo.

BONUS VIDEO:

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje