
Kaj bi storili, če bi vam na letališču v zameno za to, da poletite nekaj ur kasneje, ponudili obrok, nočitev v hotelu in finančno kompenzacijo? Prav to se je zgodilo slovenskemu paru na letu iz Istanbula. Zakaj pride do tega, da na letalu včasih ni dovolj prostora za vse potnike in kaj vse vam v primeru "overbookinga" pripada?
Pred vkrcanjem na let iz Istanbula v Ljubljano je predstavnica letalske družbe Turkish Airlines pristopila do mladega slovenskega para, pojasnila, da je letalo prekomerno zasedeno (overbooked) in ju vprašala, ali bi morda lahko počakala na naslednji let.
"Povedala nama je, da bi namesto danes ob 19. uri zvečer letela jutri ob 7. uri zjutraj. Do takrat pa nama letalska družba plača večerjo, nočitev v hotelu in prevoz z in na letališče, po vrhu pa, da še vsak dobi 250 evrov kompenzacije," je povedal naš sogovornik.
Par je pojasnil, da se jima ni mudilo, saj sta imela še cel naslednji dan dopust, zato sta ponudbo tudi sprejela. "Preden je prišla do naju, je kompenzacijo ponujala tudi drugim potnikom, a ponudbe ni nihče sprejel," je pripomnila sogovornica.

Kot pravita, so ju nato pospremili do okenca letalske družbe, kjer sta dobila dokument za prejem kompenzacije, nato pa so ju odpeljali v hotel, kjer sta pojedla večerjo, se spočila in zjutraj odpravila na nov let. V Ljubljani sta nato na okencu letalske družbe izpolnila še en dokument, denar pa na svoj račun dobila v nekaj dneh.
Kaj sploh je "overbooking" in zakaj se zgodi?
O tem, zakaj pride do prekomerne zasedenosti letala, smo povprašali nekaj letalskih družb, s katerimi slovenski potniki pogosto letijo. Na Croatia Airlines so za N1 pojasnili, da gre pri "overbookingu" za situacijo, ko na določen let prispe več potnikov s kupljenimi vozovnicami, kot je predvidena potniška kapaciteta letala za ta let.
Pri Lufthansi so medtem za N1 Slovenija razložili, da so letalske družbe razvile sisteme, ki za vsak let posebej izračunajo pričakovano število potnikov. S tem želijo doseči, da bi bila letala najbolj optimalno zasedena, hkrati pa lahko cene vozovnic ostanejo ugodne.

Pri Lufthansi sistem za napovedovanje pričakovano stanje rezervacij najprej preveri že 361 dni pred odhodom, nato pa še v kasnejših rednih intervalih. "Sistem izračuna, koliko rezervacij se pred odhodom še pričakuje, na podlagi zgodovinskih podatkov pa preračuna tudi, koliko strank se na let, kljub kupljeni vozovnici, ne bo vkrcalo," so pojasnili.
Na napoved rezervacij sicer vplivajo še nekateri drugi dejavniki, na primer letni časi, obdobja počitnic, sejmi in kulturne okoliščine. "Stopnja 'overbookinga' je tako odvisna od napovedi neprihodov in parametrov, specifičnih za posamezno pot. Izjeme so obdobja ali leti, za katere se pričakuje, da se bodo na letalo vkrcali vsi potniki - na primer začetek počitnic, konference itd.," so dodali.
Podoben sofisticiran sistem uporabljajo tudi pri Croatia Airlines, kjer pojasnjujejo, da do dejanskih preobremenitev prav zaradi natančnosti sistemov redko pride.
"Najprej iščemo prostovoljce, nato gledamo čas prijave na let"
Kaj se zgodi, če dejansko pride do prekomerne zasedenosti letala? Letalske družbe potnike najprej obvestijo o nastali situaciji in iščejo potnike, ki so pripravljeni prostovoljno odstopiti svoje sedeže. "Seveda v zameno za ustrezno odškodnino," pravijo pri Lufthansi, kjer priznavajo, da je v praksi prostovoljce zelo težko najti.

Potnike, ki bodo morali počakati na naslednji let, tako določijo na podlagi časa prijave (check-in) in možnosti ponovne rezervacije leta, razlagajo pri Lufthansi, pri Croatia Airlines pa dodajajo, da ob tem najprej vkrcajo ranljive potnike (družine z otroki, starejše osebe, osebe z invalidnostjo ali posebnimi potrebami) in transferne potnike, ki imajo prednost pred tistimi, ki letijo lokalno in ne lovijo povezovalnega leta.
Nadomestni let, brezplačen obrok, nastanitev ali denarno nadomestilo
Glede na pravila Uredbe EU (ES) 261/2004, ki predpisuje mednarodne letalske standarde za prevoz potnikov in prtljage, morajo letalske družbe potniku, ki mu zavrnejo vkrcanje zaradi prevelikega števila rezervacij ali zaradi operativnih razlogov in se letu ni odpovedal prostovoljno, ponuditi odškodnino, izbiro med povračilom kupnine za vozovnico, spremembo poti ali ponovno rezervacijo za kasnejši let in pomoč letalskega prevoznika.
Višina odškodnine je odvisna od dolžine leta in časovne zamude do končnega cilja glede na načrtovani prihod. Potnik lahko prejme od 250 do 600 evrov odškodnine.

Poleg tega mora letalska družba potniku ponuditi eno od spodnjih treh možnosti. Ko se enkrat odloči za eno od možnosti, nima več pravice do drugih dveh.
- Povračilo kupnine vozovnice in, pri povezovalnem letu, povratnim letom do letališča odhoda, takoj ko je mogoče,
- sprememba poti do končnega cilja, takoj ko je mogoče ali
- spremembo poti na poznejši datum, ki vam ustreza, pod primerljivimi pogoji prevoza, glede na razpoložljivost prostih sedežev.
Hkrati pa je letalska družba potniku dolžna zagotoviti dodatno pomoč v času čakanja. Zagotoviti mu mora obroke, osvežilne pijače, po potrebi tudi namestitev v hotelu, vključno s stroški prevoza, ter možnost dveh telefonskih klicev ali pošiljanja faksov ali e-pošte.
Če potniku letalska družba pomoči ne ponudi in sam plača za obroke in osvežilne napitke, mu mora prevoznik povrniti stroške - če so bili ti izdatki seveda potrebni, razumni in primerni, je razloženo na spletni strani Evropske unije. "V ta namen shranite vse račune. Do pomoči ste upravičeni, dokler čakate na spremembo poti pod primerljivimi pogoji prevoza do končnega cilja in takoj, ko je mogoče, ali na povratni let," opozarjajo potnike.
Pri Lufthansi so pojasnili, da potnik, ki mu je bil vstop na letalo zavrnjen, "običajno sprejme eno od zgoraj omenjenih alternativ". Ob tem so dodali še, da je povprečno število potnikov, ki jim je bilo vkrcanje neprostovoljno zavrnjeno, 0,04 odstotka vseh potnikov. "To je povprečje zadnjih 12 mesecev," so pojasnili.
Uporabni nasveti za nekatere druge primere
Na spletni strani Evropske unije lahko najdete tudi informacije o tem, kaj vam pripada v primeru, da je bil vaš let odpovedan, je imel zamudo, ste bili premeščeni v višji ali nižji razred, ste zamudili povezovalni let, je bila vaša prtljaga izgubljena, poškodovana ali je prišla z zamudo ali v primeru, da letalska družba ni spoštovala vaših pravic, ki jih imate kot invalidni potnik ali potnik z omejeno mobilnostjo.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje