Zaostritve za e-skiroje? Čelade obvezne za vse, prepoved do 15 let?

Slovenija 15. Avg 202417:18 17 komentarjev
E-skiro
Foto: Žiga Živulović jr./BOBO

Električni (e-)skiroji so v zadnjih letih postali izjemno priljubljeno prevozno sredstvo, število nesreč pa narašča. Statistike kažejo, da se večina poškodb pojavlja v starostni skupini do 18 let in da so nekatere tudi zelo hude. Kako bo ukrepala država, kaj načrtuje vlada?

Prometne nesreče z električnimi skiroji so v zadnjih letih postale stalnica, povečuje se tudi število poškodovanih. Podatki kažejo, da je med njimi več kot polovica mladoletnih. Na nevarnost uporabe e-skirojev so strokovnjaki prejšnji teden opozorili na posebni novinarski konferenci.

Na UKC Ljubljana so lani obravnavali 661 poškodovanih s skiroji, do konca julija letos pa že 352, med njimi kar 200 mladoletnih. V UKC Maribor so do konca letošnjega julija oskrbeli 111 poškodovancev s skiroji, od tega 60 mladoletnih.

“Nekateri so tako poškodovani, da se borijo za življenje”

Čeprav pri nesrečah z električnimi skiroji, kot so pojasnili strokovnjaki, večinoma res ne gre za hude poškodbe, pa 5 do 10 odstotkov poškodovanih potrebuje bolnišnično oskrbo. “Nekateri pa so tako poškodovani, da se borijo za življenje, in nekateri med njimi to bitko tudi izgubijo,” je opozoril vodja urgentnega kirurškega bloka UKC Ljubljana Uroš Tominc.

Ker se število nesreč z e-skiroji povečuje, strokovnjaki pa opozarjajo, da mnogi vozniki še vedno podcenjujejo tveganja, smo vlado vprašali, ali razmišljajo o zaostritvi zakonodaje na tem področju.

Z ministrstva za infrastrukturo so za N1 odgovorili, da se zavedajo pomena varnosti pri uporabi e-skirojev, še posebej med otroki. Zakon o voznikih sicer določa, da lahko motorno vozilo (kamor sodijo tudi e-skiroji) in moped, katerih konstrukcijsko določena hitrost ne presega 25 kilometrov na uro, v cestnem prometu vozijo otroci od 12. do 14. leta starosti z veljavno kolesarsko izkaznico in osebe, starejše od 14 let. A so tudi na ministrstvu opozorili, da statistike kažejo, da se večina telesnih poškodb, povezanih z vožnjo e-skirojev, pojavlja v starostni skupini do 18 let.

E-skiro
Foto: Žiga Živulović jr./BOBO

Program v šolah, kjer bi o (ne)varnostih skirojev izobrazili šolarje

Na infrastrukturnem ministrstvu zato aktivno preučujejo možnosti za uvedbo teoretičnega in praktičnega programa v šolah, kjer bi osnovnošolce poučili o obvladovanju e-skirojev ter o varni in odgovorni vožnji.

“Poleg formalnega izobraževanja v šolah se zavedamo tudi pomena domače vzgoje in ozaveščanja. Starši igrajo pomembno, čeprav ne izključno vlogo pri spodbujanju varne uporabe e-skirojev,” so dodali in poudarili, da so nove oblike mobilnosti, kot so e-skiroji, postale del našega vsakdana, zato je ključno, da jim namenimo pozornost.

“Na ministrstvu smo zavezani zagotavljanju varnosti vseh udeležencev v prometu, zlasti najranljivejših, kot so mladi in pešci. Skupaj s šolami, organizatorji dogodkov in starši si prizadevamo za celostno in trajnostno reševanje vprašanja varne uporabe e-skirojev. V skladu z resolucijo o nacionalnem programu varnosti cestnega prometa za obdobje od leta 2023 do leta 2030 načrtujemo in preučujemo vrsto ukrepov, ki so usmerjeni v povečanje varnosti pri uporabi e-skirojev in drugih lahkih motornih vozil,” so pojasnili. Ukrepi so zasnovani tako, da prispevajo k uresničevanju ciljev resolucije in zagotavljanju večje varnosti vseh udeležencev v cestnem prometu, so dodali in našteli ukrepe.

Med ključnimi ukrepi so:

  • Uvedba obvezne uporabe zaščitne čelade za vse uporabnike lahkih motornih vozil in e-koles. Ta ukrep se neposredno povezuje s ciljem zmanjšanja števila težkih in smrtnih poškodb v prometu, kar je ena od prioritet resolucije.
  • Dvig starostne meje za uporabnike lahkih motornih vozil in e-koles nad 15 let, kar bi prispevalo k izboljšanju varnostne kulture in zavedanju mladih o varni uporabi teh prevoznih sredstev. S tem ukrepom obravnavajo cilj iz resolucije, ki predvideva boljšo pripravo mladih na varno udeležbo v prometu.
  • Uvedba usposabljanja osnovnošolcev za pridobitev dovoljenja za vožnjo z e-skiroji po vzoru kolesarskega izpita. Ta ukrep bi okrepil prometno izobrazbo in prispeval k boljšemu obvladovanju varne uporabe mikromobilnosti, kar je v skladu z resolucijo, ki spodbuja izobraževanje o varnosti v prometu od najzgodnejših let.
  • Povečanje pristojnosti policije, inšpekcijskih služb in občinskih redarstev za ukrepanje ob ugotovljenih tehničnih odstopanjih e-skirojev, lahkih motornih vozil in e-koles. Ta ukrep bi izboljšal nadzor in zagotavljanje skladnosti z zakonodajo, kar je pomembno za uresničitev ciljev resolucije o varnosti cestnega prometa.
  • Preučitev uvedbe obveznega zavarovanja odgovornosti za uporabnike lahkih motornih vozil in e-koles, kar bi zagotovilo finančno zaščito v primeru prometnih nesreč in s tem povečalo odgovornost uporabnikov, v skladu z resolucijo, ki poudarja pravno zaščito in odgovornost v prometu.
  • Poenostavitev postopkov za zaseg lahkih motornih vozil, ki niso skladna s področno zakonodajo, kar bi omogočilo učinkovitejše uveljavljanje zakonodaje in prispevalo k varnosti vseh udeležencev v prometu.
  • Vzpostavitev poenotenih evidenc poškodb uporabnikov lahkih motornih vozil, kar bi omogočilo boljšo analizo vzrokov nesreč in razvoj ciljno usmerjenih preventivnih ukrepov, kar je v skladu z resolucijo, ki se osredotoča na analitičen pristop k izboljšanju varnosti v prometu.
  • Urbanistična zasnova, prilagojena mikromobilnosti, ter zagotavljanje ustreznih voznih površin za varno uporabo teh vozil, kar je ključno za zagotavljanje varnosti v urbanem okolju in skladno s trajnostnimi cilji resolucije.
  • Povečanje preventive in opozarjanje na nevarnosti v sklopu delavnic ter ozaveščanje vodstvenih in strokovnih delavcev o varni trajnostni mobilnosti v vrtce in šole. Ti ukrepi bodo pripomogli k večji ozaveščenosti o varnosti v prometu in podprli cilje resolucije, ki vključuje širjenje prometne vzgoje v izobraževalne programe.
  • Uvedba ciljev o varnosti v prometu v izvedbene učne programe po horizontali in vertikali (od vrtca do srednje šole), kar je v popolnem sozvočju z resolucijo, ki poudarja pomen prometne vzgoje kot ključnega elementa pri vzgoji varnih udeležencev v prometu.
E-skiro
Foto: Žiga Živulović jr./BOBO

Policija: V nesrečah z e-skiroji tudi smrtne žrtve

Policija je sicer do 6. avgusta obravnavala 138 prometnih nesreč z udeležbo voznikov e-skirojev, v istem obdobju lani 126. Lani je obravnavala 179 prometnih nesreč z lahko telesno poškodbo in 31 s hudo. 25 prometnih nesreč se je končalo z materialno škodo. Leta 2022 pa je policija obravnavala 172 prometnih nesreč z lahko telesno poškodbo in 35 s hudo, 2 človeka sta umrla. 23 prometnih nesreč z e-skiroji se je končalo z materialno škodo.

Policija, ki je odgovorila na nekaj naših vprašanj o nevarnosti e-skirojev, opozarja, da za voznike e-skirojev veljajo enaka pravila kot za voznike koles: z njimi se lahko vozijo osebe od 14. leta starosti, pred tem pa le, če imajo pri sebi veljavno kolesarsko izkaznico. “Za otroke do 18. leta starosti je obvezna zaščitna čelada, jo pa zelo priporočamo vsem voznikom e-skirojev.”

Kje in kako lahko vozijo e-skiroji? Vožnja po pločnikih prepovedana. Hitrosti le do 25 km/h

“Pomembno je, da se na e-skirojih ne prevaža več oseb, da vozniki med vožnjo ne uporabljajo mobilnega telefona ali drugih naprav, ki odvračajo njihovo pozornost, da ob zmanjšani vidljivosti uporabljajo le e-skiroje, ki so ustrezno označeni z žarometi. Pomembno je tudi zavedanje, da se z e-skiroji lahko vozijo le po kolesarskem pasu, kolesarskih poteh ali kolesarskih stezah, če teh ni, pa ob desnem robu smernega vozišča v naselju, kjer je največja hitrost omejena na 50 kilometrov na uro. Vožnja po pločnikih in cestah zunaj naselja je prepovedana. Prav tako je prepovedana uporaba e-skirojev, ki presegajo dovoljeno hitrost 25 kilometrov na uro,” so poudarili na policiji.

Policisti sicer v poletnih mesecih ob rednem delu pogosteje nadzirajo voznike e-skirojev. Posamezne policijske uprave svoje nadzore prilagajajo tovrstni problematiki in občasno izvajajo tudi poostrene nadzore nad temi udeleženci v cestnem prometu.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje