Parižani so v nedeljo odločili, da se v mestu prepove izposoja električnih skirojev. Ta predlog je na referendumu potrdilo 90 odstotkov volilcev. Mnenja o tej pereči tematiki so v Parizu sicer deljena. Na eni strani zagovorniki te oblike prevoza trdijo, da gre za učinkovito alternativo javnemu prevozu, ki ne onesnažuje okolja, na drugi strani pa nasprotniki menijo, da so nevarni za pešce.
1,6 milijona Parižanov z volilno pravico je v nedeljo odločalo o prihodnosti električnih skirojev za izposojo v francoskem glavnem mestu. Na referendumu, na katerem je glas oddalo le osem odstotkov volilcev, so odločili, da bo v Parizu prepovedana izposoja električnih skirojev.
Pariz je bilo eno od prvih mest na svetu, kjer se je razširila uporaba izposojanja skirojev na električni pogon, prve izposoje segajo namreč že v leto 2018.
Številna podjetja, ki ponujajo izposojo tega priljubljenega prevoznega sredstva za premagovanje kratkih razdalj, so električne skiroje širši javnosti predstavila kot učinkovito alternativo javnemu prevozu in avtomobilom, med Parižani in turisti pa so električni skiroji postali zelo priljubljeni.
Mestne oblasti v Parizu so kmalu po prihodu podjetij – Lime, Dott, Tier – začele zaostrovati zakonodajo in predpise, saj je na ulicah mesta ob Seni zavladal kaos. Omejili so najvišjo hitrost električnih skuterjev, vzpostavili so parkirna območja ter omejili število upravljalcev električnih skirojev.
Številne nesreče, tudi s smrtnim izidom
V Parizu je tako na voljo okoli 15.000 električnih skirojev za izposojo, v okoli 200 francoskih mestih pa ljudje na dan opravijo kar 100.000 voženj s tem priljubljenim prevoznim sredstvom. A statistika ima tudi drugo plat. V letu 2022 je francoska policija poročala o več kot 400 nesrečah z električnimi skiroji, v katerih je bilo poškodovanih 459 oseb. Po poročanju britanskega Guardiana je v letu 2021 zaradi nesreč, v katere so bili vpleteni vozniki električnih skirojev, umrlo 22 ljudi, leta 2020 pa sedem.
Številni Parižani se v zadnjih letih pritožujejo zaradi brezobzirne vožnje uporabnikov električnih skirojev, hkrati pa predpisi dopuščajo, da jih lahko najamejo že 12-letni otroci.
“Skuterji so postali moj največji sovražnik. Strah me jih je,” je za AFP povedala Suzon Lambert, 50-letna učiteljica iz Pariza. “Pariz je postal nekakšna anarhija. Za pešce ni več prostora.”
Električne skiroje pa je kot “vir napetosti in skrbi za Parižane” za AFP označila tudi pariška županja Anne Hidalgo, socialistična voditeljica, ki je močno naklonjena kolesarjenju. Kot je dejala pred referendumom, je ta po njenem mnenju zgolj posvetovanje in preverjanje javnega mnenja, ob tem pa je dodala, da izid glasovanja ne bo vplival na električne skiroje v zasebni lasti. Teh je bilo lani po podatkih ministrstva za promet prodanih več kot 700.000.
Minister za promet Clement Beaune je pred nedeljskim referendumom dejal, da električni skiroji predstavljajo “dragoceno novo prometno rešitev”, ki je v Parizu nadomestila enega od petih potovanj z vozili, ki povzročajo emisije. Sam se je zavzemal, da skirojev za izposojo ne bi prepovedali, temveč bi namesto tega uvedli nova pravila izposoje za uporabnike.
Zaskrbljeni so bili tudi ponudniki izposoj, saj gre po njihovem mnenju za močno nazadovanje na področju trajnostne mobilnosti. “Obstaja trend teh vozil in ta trend se je začel prav tu v Parizu, kasneje pa se je od tod razširil po svetu. Mestne oblasti pa so se odločile, da bodo naredile korak v nasprotno smer. Za nas je to nerazumljivo,” je za AFP dejal Had Karam, predstavnik kalifornijskega podjetja Lime v Franciji.
Ob tem je Karam pojasnil, da številna mesta, med njimi Washington, London in Madrid, že razmišljajo o podaljšanju pogodb z izposojevalci električnih skirojev, prav tako gredo pogovori v smeri, da bi se povečalo število skirojev za izposojo.
V Ljubljani lani omejili hitrost električnih skirojev za izposojo
Mestna občina Ljubljana in vodstvo podjetja Bolt sta v začetku lanskega septembra podpisala dogovor o uporabi električnih skirojev v prestolnici. Dogovor določa, da bo njihova uporaba dovoljena tudi v ljubljanskem območju za pešce, vendar pod pogojem, da se bo ob vstopu vanj njihova hitrost samodejno zmanjšala na pet kilometrov na uro.
Podjetje Bolt je na trg izposoje električnih skirojev v našem glavnem mestu vstopilo lani, številni prebivalci Ljubljane pa so se takrat pritoževali nad neustrezno parkiranimi skiroji, ki so ležali na pločnikih.
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.
Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje