Bo Vučićev spopad z najglasnejšim kritikom drago stal gledalce?

Gospodarstvo 02. Avg 202114:53
Delite:
Telekom Srbija
Foto: Dragan Mujan/Nova.rs

Jutarnji list v članku "Pripravlja se udarec po žepih Hrvatov zaradi Vučićevega spopada z najglasnejšim kritikom" v zvezi z novico, da je Telekom Srbija kupil pravice za šest sezon Premier lige za 600 milijonov evrov, navaja, da je to politična, gospodarska, a tudi geostrateška zgodba, v ozadju pa prikrita medijska in telekomunikacijska vojna, katere cilj je pustiti konkurenco "na suhem". Članek navaja še, koliko bi uporabnike storitev lahko dodatno stalo, če bi se upošteval ekonomski izračun. Po besedah profesorja z ljubljanske fakultete Marka Milosavljevića Telekom Srbija in Arena nista nikoli načrtovala, da se naložba, vredna 600 milijonov evrov, povrne.

Kot navaja Jutarnji list, gre predvsem za politično, medijsko, gospodarsko, geostrateško, nato pa še nogometno zgodbo, ki bi lahko po žepih udarila hrvaške uporabnike digitalne televizije.

“Telekom Srbija, kot pišejo mediji, na povodcu drži srbski predsednik Aleksandar Vučić. Očitajo mu, da je s Telekomovim denarjem kupoval, plačeval in sponzoriral srbske medije, s čimer ohranja politični rating in želi utišati kritike. Tako so pod njegovim okriljem že Informer, Telegraf, Alo, Blic, od lani pa tudi Kurir, kot trdijo nekateri. V ozadju je seveda prikrita medijska in telekomunikacijska vojna,” piše hrvaški Dnevnik.

Dnevnik navaja še, da je Arena Sport, ki je v lasti Telekoma Srbija, na razpisu za pravice za Premier ligo ponudila 100 milijonov evrov na sezono, “najela pa jih je kar šest”. Članek pojasnjuje, da gre za vrednost desetih novih stadionov Maksimir ali šest polarnih potniških ladij.

“Če to spremenimo v ure in minute, Arena Sport za vsakih 90 minut predvajanja angleških nogometnih vsebin na svojih televizijah zapravi več kot milijon evrov. Njen konkurent Sport Klub, ki je imel pravice za Premier ligo 12 let, je angleški ligi plačal 12 milijonov evrov na sezono – skoraj desetkrat manj,” navaja Jutarnji list.

Jutarnji list se sprašuje, zakaj Arena Sport vlaga desetkrat več v ligo, ki bi po nekaterih ocenah v regiji z 20 milijoni prebivalcev zanimala približno tri milijone ljubiteljev nogometa, in koliko bodo morali ti navijači plačati za Areno, da se bo ta naložba na koncu izplačala. “Desetkrat več?” se še sprašuje.

Po mnenju sogovornikov Jutarnjega lista se zgodbo lahko razlaga z dveh vidikov – ekonomskega in političnega, ki se prepletata.

Iz Jutarnjega lista opozarjajo, da je lastnik Arene Sport državni Telekom Srbija, da ima to podjetje televizijske kanale, ki jih gledajo na Hrvaškem, v BiH, Črni gori, na Kosovu, v Severni Makedoniji in Sloveniji. “Državni Telekom je svojemu športnemu kanalu Arena dal 600 milijonov evrov javnega denarja za angleško nogometno ligo, in to ni edina liga ali edini šport, ki se prikazuje na Areni. “Po notranjih informacijah španska nogometna liga stane 14 milijonov evrov, italijanska 23 milijonov, francoska 6, Liga prvakov 45, ostajajo pa še HNL, Uefa, Liga Evrope in Konferenčna liga, košarka, NBA, hokej, tenis,” so navedli.

Po izračunih naj bi Arena za športne vsebine na leto porabila več kot 300 milijonov evrov. Do tega zneska je prišel tudi profesor na ljubljanski fakulteti za družbene vede Marko Milosavljević, ki se že 20 let ukvarja z regionalno medijsko politiko. Meni, da ekonomskega izračuna ni bilo od začetka, ta za Areno in Telekom Srbijo niti ni pomemben, tako pa kažejo tudi številke.

“Če vzamemo območje nekdanje Jugoslavije z 20 milijoni ljudi, že vidimo, da bi moral vsak prebivalec plačati vsaj 5 evrov na leto več, da bi se naložba v Premier ligo izplačala lastniku pravic. To je nemogoče. V celotni regiji je morda skupaj nekaj milijonov gospodinjstev, ki so uporabniki paketov športne televizije. Ti bi morali plačati veliko več, 40 ali 50 evrov na leto. Kdo se bo, na primer v Severni Makedoniji, strinjal, da bo to plačal svojemu telekomunikacijskemu operaterju? Hkrati, ali bodo HT, A1 ali Telekom Slovenije želeli plačati zahtevano ceno za programe Arena Sport?” se sprašuje Milosavljević.

Milosavljević računa tako: če štejemo, da je “bazen” uporabnikov športnih vsebin v regiji približno tri milijone gospodinjstev, kot ocenjujejo telekomunikacijski operaterji, bi vsako gospodinjstvo moralo plačati več kot 30 evrov na leto le za Premier ligo, da bi lastnik pravic, v tem primeru Arena, dosegel donosnost naložbe. In to je samo ena liga. Če pa štejemo, da je skupna letna naložba Arene približno 300 milijonov evrov, bi moralo vsako gospodinjstvo le za en kanal – Arena Sport – letno plačati 100 evrov, navajajo v Jutarnjem listu.

Poročajo še, da je “eden od razlogov, zakaj sta Vučićev Telekom Srbija in Arena ‘izpljunila’ 600 milijonov evrov za Premier ligo, da ‘pustita konkurenco na suhem’, pri čemer navajajo Sport klub, ki deluje v okviru United Groupa (UG). Jutarnji list še piše, da je solastnik UG Dragan Šolak “eden najglasnejših kritikov Vučića” in da mu predsednik Srbije pogosto nasprotuje in ga imenuje “sovražnik Srbije”, tako kot televizijo in portal N1, medij UG, ki o Vučiću piše kritično.

Iz United Groupa so za Jutarnji list povedali, da ta razpis nima nobene zveze s pošteno konkurenco. “Pritožili se bomo vsem ustreznim institucijam v Srbiji in Evropski uniji, ker želimo ugotoviti, ali je Telekom Srbija nezakonito porabil denar iz državnih sredstev.” Ponudba 600 milijonov evrov je prevelika in nerealna, hkrati pa pogojena z nezakonito konkurenco državnega in zasebnega kapitala, ki je v državah EU absolutno prepovedana,” pravijo iz UG.

Jutarnji list poroča, da so za komentar prosili Areno Sport, ampak odgovorov niso dobili. Ob ugotovitvi, da novice o dragi naložbi nihče ni zanikal, Jutarnji list poroča, da je direktor Arene Nebojša Žugić na spletni strani Arene pustil komentar z naslovom “Nekateri žalijo, drugi pa praznujejo”, pri čemer je dejal le, da navedene številke niso pravilne, ne da bi napovedal “pravi znesek ali pojasnilo, ali je vrednost transakcije višja ali nižja od objavljene”.

United Group je označil tudi za “roparje, ki uničujejo Srbijo in Telekom”. Hkrati je, ne da bi skrival svojo naklonjenost do Vučića, rast Arene Sport primerjal kot “napredek države Srbije”, zase pa je dejal, da je “služabnik svojega ljudstva in svoje države”, ter navedel svoj cilj, da se Arena “gleda v vsakem gospodinjstvu v regiji”.

“Širjenje političnih interesov na tuje medijsko ozemlje”

Ljubljanski profesor Marko Milosavljević zato pravi, da Srbija, torej Telekom Srbija in Arena, nikoli ni načrtovala, da se povrne 600-milijonska naložba. Načrt je bil od začetka jasen – “postaviti Areno v vsako gospodinjstvo v regiji”, navaja Jutarnji list. Če ne gre za ekonomsko sklepanje, torej pridobivanje uporabnikov, mora biti politično, dodajajo v članku. Milosavljević meni, da je v ozadju vsega boj za regionalno medijsko in telekomunikacijsko dominacijo. Vučić poskuša uničiti konkurenco – United Group – in trdno zasesti položaj za t. i. mehki vpliv na regijo, vključno s Hrvaško, še navaja.

“V tuji literaturi je to, kar počne Vučić, znano kot ‘media capture’, in to ni teorija zarote. Politika uporablja en vhod, recimo šport, nogomet, na videz nepolitičen, neškodljiv in brez konfliktov, nato pa osvoji medijsko ozemlje države. Pravzaprav gre za trojanskega konja. “Športni kanal služi kot nekakšno orožje za širjenje političnih interesov sedanje srbske vlade,” pojasnjuje Milosavljević, ki je o televizijskih storitvah Zahodnega Balkana, stisnjenim med komercializacijo in politizacijo, pisal v nedavno objavljeni knjigi “Up in the Air”.

Milosavljević navaja tudi primer madžarskega premierja Viktorja Orbana, ki je na podoben način prek svojega prijatelja, madžarskega podjetnika Lajosa Meszarosa, vstopil v nogometni klub Osijek in vanj vložil 13 milijonov evrov. Napovedana je tudi gradnja novega stadiona v Osijeku. “Šport je vedno priljubljen. Saj veste, kako se politiki radi fotografirajo s športniki, vse to pa pomaga podobi politikov in pušča vtis nepolitičnosti,” ugotavlja Milosavljević.

Milosavljević pravi še, da imamo pri Telekomu Srbija “veliko javnega denarja, ki se porabi netransparentno, nemogoče pa je ločiti politiko in Vučića od odločanja.” Lahko bi se odzvala tudi Evropska komisija, ker EU omejuje vstop državnih podjetij iz držav, ki niso članice Unije, v primerih, ko obstaja sum, da gre za politično krinko za širjenje geopolitičnega vpliva, meni Marko Milosavljević.

Jutarnji list je stopil v stik z domačima telekomunikacijskima operaterjema A1 in Hrvaškim Telekomom ter ju ob predstavitvi omenjenega izračuna vprašal, ali se bodo storitve njunih digitalnih televizij – torej športnega paketa – z naslednjim letom podražile. Oba operaterja sta potrdila, da imata v ponudbi kanale Arena Sport, imela pa jih bosta tudi prihodnje leto, a na vprašanje o podražitvi nista natančno odgovorila. “Vprašanje cene je vprašanje za lastnika pravic, podatek o znesku, ki ga je za pravice plačal Hrvaški Telekom, pa je predmet poslovnega odnosa z lastnikom pravic,” so odgovorili iz Hrvaškega Telekoma, piše Jutarnji list in dodaja, da so podobno odgovorili tudi iz A1, ki nima več v ponudbi SK in N1 zaradi –  kot so že prej sporočili – cen.

Komentari

Vaš komentar