“Epidemija” požarov zaradi elektronskih cigaret in električnih zobnih ščetk

Svet 01. Sep 202418:00 2 komentarja
baterije, odpadki, ločevanje
Foto: PROFIMEDIA

V Franciji kot tudi v številnih ostalih evropskih državah se v obratih za obdelavo odpadkov soočajo s požari, ki so posledica vžiga litij-ionskih baterij. Zaposleni v tovrstnih obratih vse pogosteje opažajo, da potrošniki odpadke, ki vsebujejo litij-ionske baterije – predvsem elektronske cigarete za enkratno uporabo – preprosto odvržejo med preostale odpadke.

Obrat za obdelavo odpadkov Syded na jugozahodu Francije vsak dan zbere, razvrsti in obdela do 80 ton gospodinjskih in ostalih odpadkov. 266 zaposlenih mora vsak dan še posebej paziti na odpadke, v katerih so baterije – električne zobne ščetke, elektronske cigarete za enkratno uporabo in igrače. Ti odpadki ob neprimernem ravnanju lahko zanetijo požar, piše portal Politico.

“Če bi me pred štirimi ali petimi leti vprašali, kako pogosto imamo težave s požari na odlagališču, bi vam odgovoril, da se ti pojavijo zgolj občasno. Zdaj pa se z nevarnostjo požarov soočamo skorajda vsak dan,” je dejal direktor oddelka za zaščito okolja v obratu Syded Hervé Coulaud.

Izkazalo se je, da največjo težavo predstavljajo litij-ionske baterije, ki se zaradi hitrega tehnološkega razvoja pojavljajo v vse več produktih. Če odpadkov z litij-ionsko ne ločimo oziroma odstranimo baterije, ti odpadki končajo v običajnih obratih za ravnanje z odpadki, kjer jih zdrobijo. Takrat lahko pride do vžiga baterij, plameni pa se lahko hitro razširijo v večji požar.

Po podatkih urada za industrijsko onesnaževanje in analizo tveganja francoskega ministrstva za okolje, ki jih je preučil bruseljski portal Politico, se je število prijavljenih požarov, povezanih z vžigom litij-ionskih baterij oziroma elektronskih odpadkov, med letoma 2019 in 2023 v francoskih obratih za ravnanje z odpadki podvojilo. V večini primerov je do požara prišlo, saj so bili odpadki z litij-ionskimi baterijami pomešani z običajnimi odpadki.

baterije, odpadki, ločevanje
Foto: PROFIMEDIA

A velikokrat je težko točno določiti, kaj točno je v obratu za obdelavo odpadkov zanetilo požar. “Litij-ionske baterije so pogosto pod drobnogledom, predvsem zaradi hitrega širjenja plamenov in značilnega dima. Vendar ni vedno mogoče točno prepoznati, kaj je zagorelo,” je za Politico dejal Jean-Loup Oudin, predstavnik za stike z javnostjo v podjetju Syded.

Tudi v drugih evropskih državah se soočajo s tovrstnimi težavami, ker so požari vse pogostejši pa imajo obrati za ravnanje z odpadki dodatne stroške zaradi nakupa zaščitne opreme, usposabljanja osebja in plačevanja zavarovalnih premij.

Prisotnost litij-ionskih baterij v izdelkih, ki jih ljudje kupujejo in uporabljajo na dnevni ravni, se je močno povečala, ob tem pa potrošniki ne vedo, kaj storiti z njimi, ko izdelki prenehajo delovati. Po nekaterih podatkih se je prisotnost izdelkov z litij-ionskimi baterijami vsako leto poveča za okoli 20 odstotkov.

Največjo težavo naj bi predstavljale elektronske cigarete za enkratno uporabo, saj se potrošniki premalo zavedajo, da te vsebujejo baterijo. Po uporabi, ko se cigareta izprazni, jo potrošniki največkrat odvržejo kar med preostale odpadke.

vape, elektronska cigareta, baterija, odpadki
Foto: PROFIMEDIA

Ko odpadke zbirajo smetarski tovornjaki, jih običajno zdrobijo, da bi ustvarili čim več prostora v tovornjaku, takrat pa lahko pride do poškodbe na bateriji, posledično pa lahko pride do požara. Požare, ki jih povzročijo tovrstne baterije, pa je veliko težje obvladovati.

Ko se litij-ionske baterije pregrejejo, se lahko celice v baterijah nenadzorovano segrejejo in lahko dosežejo temperature tudi do 600 stopinj Celzija.

“Ognju lahko odvzamete kisik, lahko ga gasite z vodo, pa vam ga ne bo uspelo pogasiti. Vse, kar lahko storite, je, da zmanjšate škodo tako, da gorečo baterijo ločite od ostalih odpadkov,” je pojasnil Coulaud.

Čeprav se Evropska unija trudi, da bi z zakonodajo pritisnila na proizvajalce tovrstnih izdelkov, da baterije ne bi bile integrirane v izdelkih, temveč bi jih bilo možno odstraniti, pa bo po mnenju zaposlenih v obratih za obdelavo odpadkov treba narediti več na samem ozaveščanju potrošnikov o nevarnostih, ki jih lahko povzročijo, če odpadkov ne ločujejo.

“Najprej je treba povečati ozaveščanje o ločevanju in razvrščanju odpadkov. Prav tako je treba ljudem povedati, da odpadkov z baterijami ne smejo preprosto vreči v koš s preostalimi odpadki, saj nam to povzroča res velike preglavice,” je še dodal Coulaud.

baterije, odpadki, ločevanje
Foto: PROFIMEDIA

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje