Švicarsko podjetje Destinus želi do leta 2030 razviti prvo hiperzvočno potniško letalo, ki bi lahko sprejelo 25 potnikov in bi bilo izjemno hitro.
Letos mineva 20 let, odkar je svoj zadnji polet opravilo legendarno nadzvočno potniško letalo concorde. Vse od takrat ta še ni dobil svojega naslednika.
V zadnjih letih je kar nekaj podjetij napovedovalo vstop na trg nadzvočnih in hiperzvočnih letal. Med zadnjimi je resen projekt napovedalo ameriško podjetje Boom Supersonic iz Kolorada. Ta želi narediti letalo, ki bi letelo s hitrostjo več kot 2.000 kilometrov na uro, sprejelo pa bi od 65 do 80 potnikov.
Še ena ambiciozna napoved pa prihaja iz Evrope. Švicarsko zagonsko podjetje, financirano prek zasebnih naložb in javnih sredstev, je namreč napovedalo letalo, ki bi bilo sposobno potnike iz Frankfurta do Sydneyja prepeljati v dobrih štirih, iz Memphisa do Dubaja v treh urah in pol, iz Frankfurta do Dubaja pa v le 90 minutah, piše CNN.
Prvo nadzvočno potniško letalo je bil Tupolev Tu-144, ki pa ni požel enakega uspeha kot concorde, ki je prvi polet opravil le dobra dva meseca za tupolevim. Tupolev je prvi polet opravil decembra 1968, concorde pa marca 1969. Tupolev je lahko sprejel 55 potnikov, opravil pa je le 102 komercialna leta. Concorde, ki so jih v svoji floti imeli British Airways in Air France, je lahko sprejel do 128 potnikov, opravil pa je več tisoč komercialnih letov. Tupolev je zadnji polet s potniki opravil leta 1978, concorde pa leta 2003.
Letalo, ki bi doseglo petkratno hitrost zvoka
Podjetje Destinus načrtuje hiperzvočno letalo na vodikov pogon s posebno obliko karoserije. Letalo bi doseglo petkratno hitrost zvoka (5 machov ali 6.174 km/h) in čas letov med destinacijami skrajšalo na tretjino časa, ki ga zdaj za enako pot potrebuje komercialno potniško letalo.
Podjetje s sedežem v Švici je bilo ustanovljeno leta 2021 in ga sestavlja ekipa 120 evropskih strokovnjakov. Podjetje je hitro doseglo prvi mejnik, ko je s prototipoma uspešno izvedlo testni polet. Še pred koncem leta pa naj bi s tretjim prototipom Destinus 3 izvedlo še nadzvočni testni polet in tako naredilo še dodaten korak v dobo hiperzvočnih potovanj.
Destinus 3 je tako kot prejšnji prototipi velik okoli 10 metrov. Vendar je kar 10-krat težji in veliko kompleksnejši, kar zadeva strukturo in pogonski sistem.
Prvi poleti s potniki leta 2030
V nasprotju z drugimi velikimi podjetji, ki so se osredotočila neposredno na razvoj, delovanje in pilotiranje večjih nadzvočnih potniških letal, je strategija švicarskega podjetja nekoliko drugačna. “Začeli smo z avtonomnimi leti. Naša strategija je, da najprej razvijemo manjše avtonomne letalnike in potem to preslikamo na večja potniška letala,” je za CNN dejala Martina Löfqvist.
Kot so pojasnili v švicarskem podjetju, so se za vodik odločili, ker gre za čist in obnovljiv vir energije, katerega proizvodnja je relativno poceni, obenem pa ima zmožnosti, ki lahko pomagajo pri doseganju ambicij po hitrih in obenem dolgih poletih. Razvoj letalstva na vodikov pogon je sicer še v povojih. Na trgu za zdaj še ni letalskega motorja na vodikov pogon za komercialno rabo. Doslej je testne lete s tovrstnimi motorji za leto 2026 napovedal Airbus.
“Naš cilj je premagovanje zelo velikih razdalj. Doseči želimo, da bi z našimi leteli iz Evrope v Avstralijo s hitrostjo 5 machov (6.174 km/h). To bi nam omogočil vodik, ki je v primerjavi s kerozinom veliko lažji, obenem pa ima večjo energijsko gostoto,” je še povedala Löfqvist.
Svoj cilj nameravajo doseči tudi s posebno obliko letala, ki je bila prvič zasnovana že v petdesetih letih prejšnjega stoletja, vendar ni nikoli zares zaživela. Oblika letala, ki jo v švicarskem podjetju še dodatno razvijajo in dopolnjujejo, omogoča, da plovilo drsi na udarnih valovih, ki jih ustvari samo. Zaradi zelo majhnega zračnega upora je zato tudi poraba goriva veliko manjša.
V švicarskem podjetju upajo, da bi lahko prve nadzvočne polete na vodikov pogon naredili leta 2024. Leta 2030 pa želijo že lansirati letalo za okoli 25 potnikov. Prva letala bi ponujala le lete v višjih cenovnih razredih. Leta 2040 pa želijo ponuditi tudi polete v ekonomskem razredu.
Hiperzvočna plovila dosegajo hitrosti od 4 do 10 machov, medtem ko nadzvočna med 1,5 in 3,5 machov. Hitrost enega macha je enaka hitrosti 1.234,8 kilometra na uro.
Spremljajte N1 na družbenih omrežjih Facebook, Instagram in Twitter.
Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Bodi prvi, ki bo pustil komentar!