
Nedavne letalske nesreče med potniki vzbujajo vse več strahu. Med njimi je bila najbolj tragična konec januarja v bližini Washingtona, ko sta v zraku trčila letalo družbe American Airlines in vojaški helikopter black hawk. V nesreči je takrat umrlo vseh 67 ljudi. A strokovnjaki ob tem opozarjajo, da je kljub nizu nesreč letenje še vedno najbolj varen način potovanja.
Letalo ameriške letalske družbe Southwest Airlines se je v torek na letališču Chicago Midway skoraj zaletelo v zasebno letalo, kar pa je le zadnji v nizu incidentov v letalskem prometu, ki med potniki vzbujajo vse več skrbi.
Najbolj tragičen se je zgodil 29. januarja v bližini Washingtona, ko sta v zraku trčila letalo družbe American Airlines in vojaški helikopter black hawk. Tej je sledila še nesreča reševalnega letala v Philadelphii in strmoglavljenje regionalnega letala ob obali Nomeja na Aljaski.
Konec prejšnjega leta pa smo bili priča tudi hudi letalski nesreči letala družbe Jeju Air v Južni Koreji in strmoglavljenju azerbajdžanskega letala v Kazahstanu.
Bi morali biti potniki v skrbeh?
“Nisem prepričan, če bi morali biti potniki zaskrbljeni, a pomembno je, da javnost zahteva, da vlada in drugi pristojni storijo vse, kar je mogoče, da bi bilo potovanje z letalom čim bolj varno,” je za CNN pojasnil Anthony Brickhouse, strokovnjak za letalsko varnost. Brickhouse sicer ob tem dodaja, da kljub nedavnim nesrečam letalski promet ostaja najvarnejši način potovanja. “Statistično gledano, ste na letalu varnejši kot v avtu na poti na letališče,” je še dodal.
Kot je ob tem pojasnil Brickhouse, letalske nesreče v ZDA preiskuje Nacionalni odbor za varnost v prometu (NTSB), ki pa nima regulativnih pooblastil. Njegova varnostna priporočila morajo namreč uveljaviti druge zvezne agencije, kot je Zvezna uprava za letalstvo (FAA), kar pa lahko traja več let, dostikrat pa do tega niti ne pride, je še opozoril.
Brickhouse, ki ga nesreča v Washingtonu ni šokirala, opozarja na vrsto skorajšnjih trčenj na ameriških letališčih v zadnjih letih. “Na področju varnosti ugotavljamo trende … nekaj, kar se vedno znova dogaja. In v svetu varnosti velja, da če se vam še naprej dogajajo skorajšnje nesreče, boste sčasoma doživeli trčenje,“ je dejal.

Leta 2023 so številna skorajšnja trčenja FAA spodbudila k ustanovitvi ekipe za varnostni pregled. Njihovo končno poročilo iz novembra 2023 je med težavami, zaradi katerih je trenutna raven varnosti nevzdržna, navedla nedosledno financiranje, zastarelo tehnologijo, pomanjkanje kontrolorjev zračnega prometa.
FAA je nato obljubila več zaposlovanja in usposabljanja kontrolorjev, a njihovo pomanjkanje ostaja kritično. Ob trčenju v Washingtonu je en sam kontrolor opravljal dve nalogi hkrati, saj je bil zadolžen tako za letalski kot helikopterski promet. Po poročanju New York Timesa je bil nadzor “neustrezen za čas dneva in gostoto prometa”.
Število letalskih nesreč vedno manjše
Kljub vsem incidentom pa strokovnjaki izpostavljajo, da statistika nesreč ostaja optimistična. Guy Gratton, letalski profesor in pilot, je za CNN dejal, da je bila tragična nesreča v Washingtonu odstopanje. Po poročilu Mednarodnega združenja letalskih prevoznikov (IATA) je bilo leta 2024 sedem smrtnih nesreč na 40,6 milijona letov, kar pomeni eno nesrečo na vsakih 880.000 letov. Kljub rahlemu porastu nesreč izpred leta pred tem se je dolgoročna varnost izboljšala. Med letoma 2011 in 2015 je bila ena nesreča na 456.000 letov, zdaj je ena na 810.000.
Znatno izboljšanje varnosti v letalstvu v zadnjih letih poudarja tudi študija, katere soavtor je Arnold Barnett, profesor statistike na tehnološkem inštitutu v Massachusettsu. Ugotavlja namreč, da je bilo med letoma 2018 in 2022 svetovno tveganje smrti ena proti 13,7 milijona vkrcanj. Če to postavimo v kontekst, obstaja veliko večja možnost, da umrete v napadu morskega psa, kot da bi umrli v letalski nesreči. Med letoma 1968 in 1977 je bila ta verjetnost ena proti 350.000. “Danes je tveganje 38-krat manjše kot v 70. letih,” pravi avtor raziskave Arnold Barnett.
Anthony Brickhouse je za CNN ob tem dejal, da upa, da bo tragedija v Washingtonu izpostavila pomanjkljivosti sistema in pripeljala do izboljšav.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje