Letala zaradi velike priljubljenosti potovanj postajajo vse večji onesnaževalec okolja. Pojavil se je nov predlog letalskih inženirjev, ki pravijo, da bi emisije lahko zmanjšali z novo obliko letal. Eno ameriško podjetje ocenjuje, da jih bo začelo prodajati do leta 2030.
V zadnjih letih so potovanja z letali zelo priljubljena. Kljub prednostim takih potovanj, med katerimi je predvsem hitro premagovanje razdalj, se vrstijo vse glasnejša opozorila o tem, da niso okolju prijazna.
Kritikam sledijo tudi predlogi številnih strokovnjakov, kako bi lahko s prilagoditvami zmanjšali letalske emisije. Inženirji v novem predlogu izpostavljajo, da bi morali spremeniti obliko letal, piše CNN.
“Potrebujemo povsem novo obliko letala, s katero bi zmanjšali porabo goriva in posledično emisije,” zatrjujejo. Poudarjajo, da je zdajšnja oblika letal s “cevjo in krili” zastarela, namesto nje pa predlagajo obliko “trup-krila”, pri kateri sta krili bolj povezani z osrednjim delom plovila.
Proizvajalec letal Airbus je leta 2020 izdelal približno različico opisanega modela. Pri testiranju je ugotovil, da takšno letalo zaradi svoje oblike pri poletu porabil 20 odstotkov manj goriva, kot običajno letalo. Tri leta kasneje je načrte za letalo s podobno zasnovo objavilo tudi podjetje JetZero. Njihov model predvideva zmogljivosti za več kot 200 potnikov, napovedujejo, da bodo taka letala začeli uporabljati z letom 2030.
Zdaj se je v tekmo novih modelov plovil vključilo še podjetje Natilus iz San Diega. Predstavilo je letalo Horizon, ki naj bi prav tako lahko prevažalo 200 potnikov, pri tem pa proizvedlo za polovico manj emisij in porabilo za 30 odstotkov manj goriva od trenutnih komercialnih letal Boeing 737 in Airbus 320. “Ta letala bodo v naslednjih 20 letih predstavljala največji delež na trgu,” je povedal izvršni direktor podjetja Natilus Aleksej Matjušev.
Letalo z veliko več prostora
Pravi, da veliko večji trup letala, ki ni videti kot cev, odpira različne možnosti za postavitev na krovu. “Ponuja tudi približno 30 odstotkov več prostora,” dodaja. Zaradi večjega prostora bi se morebiti letalske družbe odločile , da bi plovila opremile z dodatnimi storitvami, denimo kozmetičnim salonom.
“Glede na izzive, s katerimi se sooča letalska industrija, menim, da prvič v zgodovini obstaja možnost za izdelavo letala, enakovrednega Boeingu in Airbusu,” je končal.
V letalu Horizon ne bo vse popolnoma novo; plovilo bo na primer uporabljalo obstoječo tehnologijo motorjev.
Prevoznike bo težko prepričati
Podobne oblike potniških letal so poskušali letalski proizvajalci oblikovati že v 90. letih prejšnjega stoletja, a so se pojavljale težave s stabilizacijo med letenjem. Horizom pravi, da so na dobri poti, da težavo odpravijo.
Ob tem se sicer pojavljajo tudi drugi dvomi. Podjetje bi denimo lahko imelo težavo že samo zaradi tega, ker bo oblika tako drugačna od že obstoječe. “Marsikateri prevoznik se bo ob nakupu novih plovil raje odločil za preverjeno in uveljavljeno možnost,” ocenuje letalski analitik Gary Crichlow.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje