Kdo je prenavljal železniško postajo in kdo je kriv, da se je nadstrešek zrušil?

Svet 01. Nov 202416:44 > 21:32 6 komentarjev
V Novem Sadu se je zrušil del železniške postaje
Foto: PROFIMEDIA

Po strašni nesreči na železniški postaji v srbskem Novem Sadu, v kateri je po zadnjih informacijah umrlo 14 ljudi, se pojavljajo ugibanja in obtožbe, kdo je zanjo kriv. Postajo so pred kratkim prenovili, a zrušeni nadstrešek po navedbah železnic in kitajskega izvajalca del ni bil del prenove. Občani pravijo, da so na nadstrešku in stenah okoli njega prejšnji teden opazili razpoke, a se pristojni na njihova opozorila niso odzvali. Srbski predsednik Aleksandar Vučić je v večernem nagovoru dejal, da zahteva kazensko in politično odgovornost.

Okoli 12. ure se je v Novem Sadu porušil nadstrešek na tamkajšnji železniški postaji. Po zadnjih informacijah je v nesreči 14 ljudi umrlo, več deset je poškodovanih.

Prebivalci mesta so šokirani in se sprašujejo, kako se je to sploh lahko zgodilo. Nadstrešek je bil namreč pred kratkim prenovljen. Obnova železniške postaje v Novem Sadu se je začela oktobra leta 2021, prenovljeno so (prvič) uradno odprli sredi volilne kampanje marca 2022. Po volitvah so na postaji znova zabrneli stroji, postaja je zaradi ponovnih del spet zaprla svoja vrata – skupaj z nadstreškom so jo ponovno odprli 5. julija letos, poroča N1 Srbija.

Iz srbskih železnic so sporočili, da so v okviru prenove izvajali dela v notranjosti postaje, strehi in fasadi na ter pod nadstreškom. Sam nadstrešek ni bil del prenove, so zatrdili. Gre za informacijo, ki razburja javnost, saj številni na družbenih omrežjih opozarjajo, da bi lahko šlo za izgovor in izmikanje morebitni krivdi. Železniško postajo sicer prenavljajo zaradi gradnje hitre proge med Novim Sadom in Subotico.

Pozno zvečer je tudi izvajalec del, kitajsko podjetje CRIC&CCCC, v izjavi za javnost sporočil, da betonski nadstrešek ni bil del prenove. Podjetje je poudarilo, da je delo izvajalo skladno z gradbenim dovoljenjem. Družinam umrlim je izrazilo sožalje, še poroča N1 Srbija.

Vučić: Zahtevam politično in kazensko odgovornost

Srbski predsednik Aleksandar Vučić je zvečer v nagovoru poudaril, da se bo odgovorne za nesrečo kaznovalo. “Neverjetno je, da nadstreška 60 let nismo obnavljali. Ko smo postajo le renovirali, in v to vložili veliko denarja, pa se samo nadstreška ni prenovilo. Zakaj? Nekdo bo moral dati odgovore.”

“Kot predsednik zahtevam od tožilstva v Novem Sadu, srbske vlade, da se odgovorne za to, kar se je zgodilo, preganja in strogo kaznuje. Ko sem omenil vlado, zahtevam politično in kazensko odgovornost,” je posebej izpostavil.

Kot je dodal, so odgovorni tisti, ki so bili zadolženi za infrastrukturo in železnice, pa tudi izvajalci del in projektanti.

Aleksandar Vučić
Foto: PROFIMEDIA

Srbski premier Miloš Vučević je današnji dan opisal kot grozljivo tragedijo in kot enega od najtežjih dni v zgodovini Novega Sada. Dodal je, da bo vztrajal pri tem, da najdejo odgovorne za nesrečo in tiste, ki bi morali opozoriti pristojne, da je nekatere stvari treba popraviti.

Srbski minister za infrastrukturo in energetiko Goran Vesić je popoldan v izjavi za javnost večkrat poudaril, da nadstrešek po gradbeni dokumentaciji ni bil del prenove železniške postaje, in dejal, da morajo ugotoviti, zakaj. To je zatrjeval tudi potem, ko so novinarji izpostavili, da je v sporočilu za javnost pred nekaj meseci pisalo, da so dela potekala tudi na nadstrešku. Za novinarske navedbe pravi, da ne držijo.

Občani naj bi prejšnji teden opazili razpoke

Srbski arhitekt Slobodan Maldini je za N1 Srbija dejal, da zrušitev dela železniške postaje kaže na znake malomarnosti pri gradnji. “Nekdo je v tej verigi naredil veliko napako in preiskava bo zagotovo pokazala svoje,” je povedal.

Gradbeni inženir Vladimir Tijanić pa pravi, da podrobnosti sicer ne pozna, a da lahko z načina zrušitve razbere, da se je zgodil tako imenovani krhki lom, zaradi katerega je padel celotni nadstrešek. “En dejavnik zanj bi bila lahko napaka izvajalca, drugi pa napaka projektanta, ki bi moral to opaziti že prej in ukrepati,” je komentiral. Po njegovi oceni je možno, da bi krhki lom povzročila dela na notranjem delu stavbe, ki bi povzročila oslabitev konstrukcije.

V Novem Sadu se je zrušil del železniške postaje
Foto: N1 SRBIJA

Tudi nekateri občani pravijo, da so že prejšnji teden na zidovih postaje in na nadstrešku opazili razpoke. Nanje so domnevno opozorili upravitelje postaje, je danes izpostavil mestni svetnik stranke Bravo Miran Pogačar.

“Imam vprašaje za pristojne in tiste, ki so vodili dela ter upravljajo železniško postajo: ali ste prejeli vprašanja občanov pred enim tednom? Nekateri pravijo, da so poslali opozorila, da je stavba počena in da je nastala škoda,” je povedal za N1.

Izvajalec del skriva informacije o prenovi

Dodaten dvom o prenovi postaje vzbujajo informacije, da kitajsko podjetje CRIC&CCCC skriva informacije o prenovi. Srbski portal Nova.rs poroča, da so srbski mediji v okviru prenove železniške postaje v Novem Sadu pristojno ministrstvo za promet in srbske železnice večkrat prosili, naj jim posredujejo strošek izvedbe del, a jih niso prejeli.

Namesto dokumentacije so z ministrstva prejeli odgovor, da so “stopili v stik s kitajskim izvajalcem”, ki jim je sporočil, da “se ne strinja s tem, da bi pred zaključkom projekta tretjim osebam posredovali podatke iz pogodbe ali v zvezi s pogodbo.” Ministrstvo ob tem ni navedlo, zakaj je zadržalo podatek – to bi po zakonu o dostopu do informacij javnega značaja lahko storilo le v izrednih primerih.

Kot rečeno, so dela na postaji potekala v okviru gradnje nove proge med Novim Sadom in Subotico, to pa prav tako izvaja kitajsko podjetje CRIC&CCCC.

V Novem Sadu se je zrušil del železniške postaje
Foto: N1 SRBIJA

Ministrstvo v Srbiji lahko informacijo javnega značaja zadrži le v primeru, da bi ogrozila zdravje ali življenje osebe, ogrozila ali ovirala odkrivanje in pregon kaznivega dejanja, ogrozila obrambo države, zmanjšala zmožnosti države za upravljanje gospodarskih procesov, ogrozila izvajanje denarne, devizne ali fiskalne politike, kršila pravico intelektualne ali industrijske lastnine ali ogrozila okolje, poroča Nova.rs.

Kritike letijo tudi na politike: “Vemo, kdo se je tukaj slikal ob odprtju”

Zaradi vsega navedenega se v javnosti pojavljajo tudi vse bolj glasne kritike tako mestnih kot državnih oblasti. Kritike letijo tako na župana Novega Sada Milana Đurića kot na predsednika države Vučića, rekoč, da gre pri prenovi za korupcijo ter da bi morala mesto in država urgirati ob pojavu razpok.

“Več let je oblast Aleksandra Vučića to postajo prenavljala s kitajskimi izvajalci, celo dvakrat so jo odprli. Prvič leta 2022, drugič pa letos. Rekli so, da je s postajo vse v redu,” je bil za N1 Srbija oster mestni svetnik Pogačar.

“To je tragedija brez primere in zločin nad prebivalci. Česa takega Novi Sad ne pomni, vsi smo prizadeti, jezni, in vemo, kdo je odgovoren, kdo so izvajalci in kdo se je tukaj slikal ob odprtju. Ne enkrat, ampak dvakrat,” je tudi dodal.

Tudi podpredsednica Stranke svobode in pravičnosti (SSP) Marinika Tepić je na družbenem omrežju X zapisala, da so se “začela opravičevanja in poskusi spiranje krivde” tistih, ki naj bi bili odgovorni. “Z odgovorom, da nadstrešek ni bil del prenove, poskušajo oprati krivdo s sebe, Vesića (srbski minister za infrastrukturo, op. a.) in Vučića. Novi Sad pa joka.”

“To je dokaz, da s Srbsko napredno stranko (SNS) na oblasti nihče ni varen. Danes se je to pokazalo v najslabšem možnem smislu,” je dejal deželni poslanec Zelene leve fronte (ZLF) Branislav Guta Grubački.

“To je posledica skorumpirane vlade, zahtevamo odstop novosadske vlade,” je bila do mestnih oblasti kritična predstavnica Lige socialdemokratov Vojvodinen (LSV) Maja Mrnuštik.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje