Na družbenem omrežju TikTok je vse pogosteje mogoče najti objave, v katerih uporabniki promovirajo nikotinske vrečke znamke Zyn. Gre za tobačne izdelke, ki sprožajo razpravo med politiki in zdravstvenimi strokovnjaki.
Najnovejši tobačni izdelek, ki je trenutno priljubljen med kadilci, nosi ime Zyn. Gre za vrečico, napolnjena z nikotinom in aromo. Uporaba teh nikotinskih vrečk pa je med politiki, starši in strokovnjaki sprožila polemično razpravo, ki odraža zapleteno okolje, v katerem velika tobačna podjetja spodbujajo uporabo alternativnih tobačnih izdelkov, ki da niso tako škodljivi kot tradicionalne cigarete, piše portal Euronews.
Zyn je na voljo v različnih okusih, kot so meta, kava in citrusi, družba Philip Morris International pa ga prodaja odraslim uporabnikom tobaka. Na družbenem omrežju TikTok in drugih platformah pa so se nedavno začeli širiti videoposnetki mladih, ki vrečke vtikajo v usta, ti posnetki pa so zbrali na milijone ogledov.
Ob zaznavanju tega trenda so številni strokovnjaki izrazili skrb, da bi Zyn lahko postal najnovejši nikotinski izdelek, ki bi pritegnil najstnike ter še mlajše, primerjajo pa ga z izdelkom Juul, ki je sprožil večletni porast vejpanja. Spet drugi strokovnjaki pa pravijo, da to tveganje odtehta možnost, da bi s pomočjo nikotinskih vrečk lahko odrasle odvrnili od cigaret ter drugih tradicionalnih tobačnih izdelkov, zaradi katerih v ZDA vsako leto umre 480.000 ljudi.
“Veliki brat, ki prepoveduje nikotin”
“Definicija norosti je delati isto stvar večkrat in pričakovati drugačen rezultat. To smo s tobakom počeli desetletja. Ves čas smo se ukvarjali z abstinenco, namesto da bi sprejeli izdelke, ki lahko zmanjšajo škodo,” je po poročanju Euronews dejal dr. Jasjit Ahluwalia, strokovnjak za zasvojenost na univerzi Brown, je dejal.
Ahluwalia vidi nikotinske vrečke in e-cigarete kot način, ki bi kadilcem v prvi vrsti pomagal zmanjšati količino cigaret, končni cilj pa bi bila opustitev kajenja. Ta pristop je v Združenem kraljestvu običajna praksa, v ZDA pa še ni tako razširjen, saj so za pomoč kadilcem pri opuščanju kajenja uradno odobrena le farmacevtska zdravila, kot so nikotinski žvečilni gumiji in pastile.
Ob tem strokovnjak za zasvojenost poudarja, da izdelek Zyn deluje na enak način kot drugi izdelki: sprošča nizke ravni nikotina, ki se absorbirajo v dlesni in zmanjšujejo željo po kajenju. Glavna razlika je v tem, da izdelek Zyn prodaja Philip Morris, svetovni cigaretni velikan in dolgoletni nasprotnik skupin za boj proti kajenju.
Polemika, ki jo je v javni diskurz pripeljal Zyn, se je nedavno preselila tudi na ameriški politični parket. V Washingtonu se je namreč sprevrgla v nacionalno borbo med republikanci in demokrati, ki jo politični struji bijeta na mnogih frontah.
Demokratski senator Charles Schumer iz New Yorka je tako konec januarja regulativne organe pozval, naj preiščejo podjetje Zyn, ker je privlačno za najstnike. Več republikancev v predstavniškem domu pa je volilce opozorilo, da namerava “veliki brat” “prepovedati nikotin”.
“Zynnies”, “zynner”, “zynsky”
Zynovi uporabniki so hitro razvili svoj spletni besednjak, vključno z “zynnies”, “zynner” in “zynsky”. Okoli nikotinskih vrečic pa se je oblikovala spletna subkultura, ki temelji na videoposnetkih mladih, ki dokumentirajo svoje prve izkušnje s tem tobačnim izdelkom.
“Zaskrbljujoče je videti nešteto objav z Zynovimi izdelki, ki se širijo po družbenih medijih in normalizirajo konzumiranje tobaka,” je dejala Kathy Crosby, izvršna direktorica pobude Truth Initiative, skupine za zagovorništvo proti tobaku. Omenjena skupina skupaj z drugimi opozarja na raziskave, ki kažejo, da lahko nikotin med drugim moti razvoj možganov pri mladostnikih.
Naloga ameriške Uprave za hrano in zdravila (ang. Food and Drug Administration oz. FDA) je, da pretehta tveganja, ki jih Zyn predstavlja za mlade, in njegove možnosti za pomoč odraslim. Tiskovni predstavnik FDA je tako v izjavi povedal, da agencija spremlja uporabo nikotinskih vrečk pri mladoletnikih, in opozoril, da je lani 1,5 odstotka srednješolcev in gimnazijcev poročalo o uporabi. To je precej manj kot 10 odstotkov tistih, ki so uporabljali e-cigarete.
Uradniki agencije FDA so tako dovolili, da izdelek Zyn ostane na trgu, medtem ko pregledujejo vlogo za trženje podjetja Philip Morris, ki je v obravnavi že od leta 2020. Če bo uporaba med najstniki še naprej nizka, bi lahko podjetje pridobilo dovoljenje agencije FDA za vsaj nekaj svojih izdelkov, ki so na voljo v več intenzivnostih ter ducatu okusov.
Družba Philip Morris za promocijo izdelka Zyn ne uporablja spletnih vplivnežev, kot je to v navadi pri drugih tobačnih izdelkih. Njihova spletna stran pa je namenjena le odraslim, starejšim od 21 let. Zyn je bil v ZDA prvič predstavljen leta 2014, prodaja pa je v zadnjem letu skokovito narasla in ustvarila 1,8 milijarde dolarjev (1,6 milijarde evrov) dobička, saj se je prodaja na letni ravni povečala za več kot 60 odstotkov.
Promocijske akcije podjetja Zyn poudarjajo, da so vrečke diskretne in priročne ter da so “brez dima” in “brez pljuvanja”, kar da pomeni, da so idealne tudi za kadilce “na delovnem mestu” ali “na poti”. Vendar bo moral Zyn, če želi uresničiti zastavljeni cilj podjetja, tj. “prihodnost brez tobačnega dima”, uporabnikom tudi dejansko pomagati, da popolnoma opustijo cigarete.
Raziskovalci državne univerze v Ohiu so sicer nedavno ugotovili, da kadilci potrebujejo od 30 minut do ene ure, da iz tobačnih vrečk Zyn dobijo dovolj nikotina, da se znebijo želje po nikotinu. S cigaretami so kadilci enako raven nikotina dosegli že v petih minutah.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Bodi prvi, ki bo pustil komentar!