Danes je bilo v Senegalu v nesrečo vpleteno še eno Boeingovo letalo. To je med vzletom zletelo s steze. Poškodovanih je enajst ljudi. Nesreča se je zgodila le malo po tem, ko se je oglasil še en žvižgač, ki je razkril nova ozadja, zaradi katerih se Boeingova letala v zadnjem obdobju spopadajo z vrsto varnostnih težav. Gre za nekdanjega zaposlenega pri največjem dobavitelju trupov za Boeingova letala. Ta trdi, da so ameriškemu letalskemu velikanu redno dobavljali dele trupov z resnimi napakami. Med drugim pravi, da z letali 737 max, sestavljenimi iz delov, proizvedenih v Spiritovi tovarni v Kansasu, ne bi želel leteti.
Medtem ko se Boeing v zadnjem obdobju spopada z vse več težavami, se je na senegalskem letališču Blaise Diagne International Airport v glavnem mestu Dakar danes okoli 3. ure zjutraj po srednjeevropskem času zgodila nesreča, v katero je bilo vpleteno njegovo letalo. Boeing 737-300, ki ga upravljala družba Air Senegal, je med vzletom zletel s steze, poroča BBC. Letalo z 78 potniki je bilo namenjeno v malijsko prestolnico Bamako.
Po prvih podatkih je bilo poškodovanih enajst ljudi, od tega štirje huje. Med poškodovanimi je tudi eden od pilotov. Zračni promet na letališču je bil zaradi nesreče ustavljen, reševalne službe pa so z območja evakuirale ponesrečene potnike. Vzrok nesreče še ni znan.
V družbi Boeing se nanjo še niso odzvali, prav tako se še niso odzvali v britanski zasebni družbi Transair, od katerega je Air Senegal najel letalo za čarterski let.
Nove težave in nov žvižgač
Tik pred nesrečo pa je spregovoril še en žvižgač. Santiago Paredes, ki je bil zaposlen v oddelku za nadzor kakovosti družbe Spirit AeroSystems v Kansasu v ZDA, je v ekskluzivnem intervjuju za britanski BBC in ameriški CBS razkril dogajanje v podjetju, v katerem je delal med letoma 2010 in 2022.
Kot je med drugim razkril, je bilo nekaj popolnoma običajnega, da je na sestavnih delih trupov letal, ki so že bili pripravljeni za dostavo Boeingu, našel od 50 do 100 ali celo 200 napak. “Pogosto so manjkali pritrdilni elementi, nekateri deli so bili deformirani, včasih je kakšen del celo manjkal,” je dejal. Dodal je, da so bile nekatere napake manjše, veliko pa je bilo precej resnih.
Zaradi svojega rednega opozarjanja se ga je v podjetju prijel celo vzdevek Showstopper (pog. špilferderber). Prav tako naj bi nadrejeni nanj pritiskali, naj bo pri pregledih manj strog. “Vedno so bili razburjeni, češ, zakaj sem našel napako ali zakaj sem nekaj sploh pregledoval,” je zatrdil.
“Šlo se jim je samo, da letalske dele odpošljemo Boeingu, za morebitne posledice zaradi napak na njih pa se niso menili. Osredotočeni so bili zgolj na doseganje norm, časovnih rokov ter polnjenje proračuna. Če so bile številke dobre, jim je bilo malo mar, v kakšnem stanju so proizvedeni deli,” je še povedal.
Tako Boeing kot Spirit seznanjena z napakami na delih trupa
Prav tako je zatrdil, da sta bili obe družbi redno seznanjeni z ugotovljenimi napakami, saj so o teh razpravljali na tedenskih sestankih nadzornikov kakovosti obeh podjetij. Za Paradesa je bila kaplja čez rob, ko naj bi mu nadrejeni naročil, da prilagodi poročilo in zmanjša število v njem navedenih napak. Ker se je temu uprl, je bil degradiran in prestavljen na drug oddelek.
Zaradi groženj in maščevanja nadrejenih je vložil “etično pritožbo” v kadrovsko službo podjetja. Prav tako je pisal direktorju Spirit AeroSystems Tomu Gentileju in mu med drugim dejal, da je izgubil zaupanje v kakovost v podjetju ter da je to njegov zadnji “krik na pomoč”.
Paredes je po pritožbi znova postal vodja nadzora nad kakovostjo, družba pa mu je za nazaj izplačala razliko v plači. Kmalu za tem je podjetje zapustil.
Po odhodu je zatrdil, da si z letali 737 max, sestavljenimi iz delov, proizvedenih v Spiritovi tovarni v Kansasu, ne bi želel leteti. “Nikoli nisem srečal toliko ljudi, ki bi se bali letenja, dokler nisem začel delati v Spiritu. V tem podjetju je takšnih zelo veliko, saj so priča, iz kakšnih delov so sestavljeni trupi letal,” je ponazoril stanje v Boeingovem dobavitelju trupov letal.
V družbi Spirit vse Paredesove obtožbe odločno zavračajo, v Boeingu pa njegovih izjav niso želeli komentirati.
So pa viri znotraj ameriškega letalskega velikana za BBC dejali, da si prizadevajo za odpravo pomislekov o kakovosti delov trupa letal, ki jih zanje proizvaja Spirit. Zatrdili so, da jim je z dosedanjimi ukrepi število napak na delih trupa uspelo zmanjšati že za približno 80 odstotkov.
Tako Spirit AeroSystems kot Boeing sta pod vrsto preiskav Ameriške zvezne uprave za letalstvo (FAA), od prvega v vrsti varnostnih incidentov, ko so januarja med poletom iz enega od njegovih letal odpadla vrata zasilnega izhoda. Preiskovalci omenjenega incidenta so ugotovili, da so vrata na letalo prvotno namestili Spiritovi inženirji, vendar so jih nato Boeingovi odstranili, da bi odpravili nekatere pomanjkljivosti. Tudi v sklopu drugih preiskav je bila v obeh podjetjih ugotovljena vrsta pomanjkljivosti v procesu proizvodnje delov in sestavljanja letal.
Trditve tudi del tožbe proti Spiritu
Njegove obtožbe na račun podjetja so tudi del pričanja v tožbi, ki so jo proti podjetju Spirit sprožili nezadovoljni delničarji. V pravnih dokumentih je Paredes naveden kot “nekdanji uslužbenec 1”, v intervjuju pa je prvič javno spregovoril pod polnim imenom.
Delničarji v tožbi družbi Spirit očitajo, da so skušali prikriti resne in razširjene pomanjkljivosti v kakovosti proizvodov ter s tem delničarje izpostavili tveganju za finančne izgube, ko so bile te pomanjkljivosti razkrite.
Paredes je bil v zadnjem obdobju v podjetju Spirit vodja preglednikov na koncu proizvodnje linije letala 737 max, pred tem pa je delal kot letalski tehnik v ameriških zračnih silah. Je zgolj eden od žvižgačev, ki so v zadnjem obdobju javno razkrili pomanjkljivosti v proizvodnji Boeingovih letal. Njegov sodelavec, ki je v družbi Spirit prav tako opravljal nadzor nad kakovostjo in nato napake razkril tako sodišču v sklopu omenjene tožbe ter nato še javnosti, je prejšnji teden umrl. Uradno zaradi bakterijske okužbe. Nekaj tednov pred njim je umrl še en Boeingov žvižgač.
Družba Spirit AeroSystems je Boeingov glavni dobavitelj delov letal. Med drugim so v njeni tovarni v mestu Wichita v Kansasu v ZDA proizvedli trupe vseh letal 737 max, velik del teh pa tudi za 787 dreamliner. Trupi so bili nato poslani v Boeingovo tovarno v mestu Renton v zvezni državi Seattle. Družba se je po razkritjih znašla v težavah. Samo v prvem letošnjem četrtletju so izgubili slabih 620 milijonov dolarjev (okoli 580 milijonov evrov). Zaradi finančnih težav Spirita je Boeing sprejel celo odločitev, da mu finančno pomaga, prav tako pa razmišlja, da bi od Spirita odkupil podružnico, ki je nekdaj že bila v njegovi lasti.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje