Na Kitajskem so mladi zaposleni naveličani nehumanih delovnih pogojev, nadur, slabih šefov in nizkih plač. Da bi to pokazali, so izbrali prav posebno obliko upora.
Po tako imenovanem fenomenu quiet quitting (tiha opustitev nalog, op. a.) so se mladi zaposleni na Kitajskem odločili za novo obliko upora proti delodajalcem.
V službe se nalašč odpravljajo oblečeni v za službo neprimerna oblačila in obutev – v ‘kosmatih’ copatih, puhastih pižamah, razvlečenih trenirkah in prevelikih puloverjih z nenavadnimi vzorci – svojo opravo pa tudi posnamejo in objavijo na družbenih omrežjih. Avtorji posnetkov med seboj celo tekmujejo, kdo bo v službo odšel oblečen najbolj neprimerno, piše CNN.
Že več mesecev se ti posnetki širijo po kitajskem spletu, spremljajo pa jih ključniki “nagnusno oblačilo za v službo” (ang. gross outfit for work), “grda oblačila so za v službo” (ang. ugly clothes should be for work) in “oblačila dneva” (ang. outfit of the day). Mladi svoje vrstnike s posnetki spodbujajo, naj se tudi oni pridružijo novi obliki upora proti zanje nesprejemljivi kulturi dela.
Upor mladih zaposlenih je na Kitajskem pritegnil zelo veliko pozornosti. Ključnik ‘grossoutfitforwork’ je v nekaj mesecih prejel več kot 140 milijonov ogledov in sprožil več deset tisoč debat na kitajskem družbenem omrežju Weibo. Zanimivo je, da se mnogi ‘grdo oblečeni’ delavci zunaj dela oblačijo lepše kot v službi. “Raje vidim, da se moja najljubša oblačila ne navzamejo ‘smradu dela’,” so ob tem navedli.
“Šef mi je zaradi grde jakne dal 50 juanov”
Trend je zaživel konec februarja, ko je uporabnica na kitajskem omrežju Douyin, gre za različico aplikacije TikTok, svojim sledilcem povedala, da jo je nadrejeni močno okaral zaradi “grdih oblačil”. Razložila je, da je bila izbira res nekoliko nenavadna, a da jo je zeblo. Oblačila je na prošnjo sledilcev pokazala v naslednjem videoposnetku.
Pred kamero se je prikazala oblečena v zelo neusklajene kose – belo puhasto kapo, sivo podkapo, rdeče rokavice, debel karirast plašč, rožnato prešito jakno, pulover iz flisa in pižamo z oblački. Na nogah je imela nogavice do kolen in copate s krznom. Posnetek je prejel več kot 752.000 všečkov in skoraj še enkrat toliko delitev.
Originalnemu posnetku je kmalu sledil val novih. Druga uporabnica je namreč kmalu zatem na omrežje objavila fotografijo, na kateri je oblečena v neonsko rumen brezrokavnik in prevelike kratke hlače. “Sodelavci mi pravijo, da sem oblečena kot moški iz divjine,” je pripisala pod objavo.
“Kaj drugega pričakujete od mojih oblačil, če pa delam za tako nizko plačo in s tako grdimi sodelavci?” se je glasil drug komentar pod fotografijo.
V komentarjih pod fotografijo je drugi uporabnik zapisal, da mu je šef zaradi grde rumeno-modre jakne dal 50 juanov (približno 6,5 evra) in rekel, naj jo nese v pralnico. Prepovedal mu je rokovanje s strankami.
Mladi obljubam podjetij ne verjamejo več
Mladi na Kitajskem že nekaj časa prirejajo zabave ob odpustitvah in tiho opuščajo delovne naloge. Zdi se, da so “grde obleke” najnovejša oblika protesta, s katero poskušajo pripadniki generacije Z starejše sodelavce in delodajalce opozoriti na mračne gospodarske napovedi, rekordno visoko stopnjo brezposelnosti med mladimi in nečloveške delovne pogoje v državi.
Stopnja brezposelnosti med mladimi, starimi od 16 do 24 let, se je lani junija na Kitajskem dvignila do rekordnih 21,3 odstotka. Decembra so v državi med isto populacijo izmerili 14,9-odstotno brezposelnost. Iz decembrske statistike so izključili 62 milijonov kitajskih študentov, piše CNN.
“Mislijo si, zakaj bi se sploh trudili, če obeti za prihodnost niso svetli,” je stanje duha med mladimi zaposlenimi na Kitajskem komentiral 29-letni podjetnik in Šanghaja Bohan Čiu. Spomnil je, da so še pred nekaj leti zaposleni delo obravnavali kot del svoje osebnosti, zdaj pa obljubam podjetjem in vizijam o uspehu s trudom ne verjamejo več.
Komentiral je tudi najnovejši trend grdih oblek. Ocenjuje, da se bo ta nadaljeval, zlasti v podjetjih, kjer mladi opravijo veliko število nadur in večino delovnega časa preživijo za računalniškim zaslonom. Sproščenega načina oblačenja v službi bi se lahko hitro navadili tudi mlajši pripadniki milenijcev, ki so med epidemijo več kot leto dni delali od doma.
V nasprotju s kitajskimi družbenimi mediji so tradicionalni mediji na Kitajskem do novega trenda mladih zaposlenih veliko bolj kritični. Državni mediji so neprimerna oblačila v službi označili za obliko samopomilovanja.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje