
Kitajski znanstveniki so odkrili način za "pomladitev" izrabljenih litij-ionskih baterij. V raziskavi, objavljeni v reviji Nature, so pokazali, da lahko segrevanje starih baterij na temperaturo med 150 in 250 stopinj Celzija povzroči, da se te skrčijo in se njihova notranja struktura povrne v skoraj prvotno stanje.
Ena glavnih težav pri uporabi baterij je njihova omejena življenjska doba. Ne glede na to, ali jih uporabljamo v pametnih napravah, električnih avtomobilih ali računalniški miški – ko se baterija izprazni, jo moramo bodisi zamenjati bodisi ponovno napolniti.
Znanstveniki poskušajo že dolgo razviti baterije, ki bi zdržale čim dlje oziroma čim dlje ohranile svojo kapaciteto in tako podaljšale svojo življenjsko dobo. Nekateri so se usmerili v uporabo novih, tudi radioaktivnih materialov, drugi pa razvijajo napredne tehnologije polnjenja.
Raziskovalna ekipa s kitajskega Inštituta za materiale in inženiring v Ningboju pa je odkrila način, kako starim litij-ionskim baterijam povrniti energetsko gostoto. Te baterije so sicer zelo razširjene, a po določenem številu ciklov polnjenja in praznjenja začnejo izgubljati svojo kapaciteto, piše tehnološki portal Zimo.
Vzrok za to je postopna sprememba notranje kemijske strukture, ki vpliva na sposobnost shranjevanja energije. Pri nekaterih baterijah je ta sprememba celo vidna s prostim očesom v obliki "toplotne ekspanzije", kar je vidno tako, da se baterija rahlo napihne. A če se napihne preveč, lahko postane nevarna – obstaja tveganje za požar ali eksplozijo.
Toda prav toploto so kitajski znanstveniki izkoristili za obnovo teh baterij. V raziskavi, objavljeni v reviji Nature, so pokazali, da lahko segrevanje baterij na temperaturo med 150 in 250 stopinj Celzija povzroči, da se baterije skrčijo in se njihova notranja struktura povrne v skoraj prvotno stanje. S tem izničijo učinke degradacije, do katerih je prišlo med predhodno uporabo.
Kot so zapisali, jih je presenetilo "nenavadno obnašanje, ki nasprotuje klasičnim termodinamičnim pričakovanjem".
Čeprav še ne razumejo povsem, zakaj do tega pojava pride, menijo, da bi ta strukturna nestabilnost lahko postala osnova za postopek "pomlajevanja baterij" – dovolj bo, da tehnologijo dodatno razvijejo in jo vgradijo v posebno vrsto baterijskega polnilca.
To bi lahko pomenilo pomemben korak k podaljšanju življenjske dobe električnih vozil ali k doseganju večje kapacitete baterij, česar trenutna tehnologija za zdaj še ne omogoča.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje